استاندار یزد:

پنج آسیب اجتماعی عمده استان یزد واکاوی شود

استاندار یزد دستور داد؛ پنج آسیب اجتماعی عمده که استان را با چالش مواجه می کند، به صورت ریشه ای واکاوی شود.

«مهران فاطمی» در نشست هم اندیشی بررسی مسائل اورژانس اجتماعی بهزیستی یزد با بیان اینکه خط مقدّم ما و خرمشهر آسیب‌های اجتماعی اینجاست، گفت: بدون داشتن اتاق فکر و عملیات نمی‌توان جلسه گذاشت، اندیشمندان و صاحبنظران باید بنشینند و فکر و مطالعه و ارزیابی و تحلیل کنند که کجا اشتباه می‌رویم، ریل‌گذاری صنعت و ریل‌گذاری فرهنگی ما کجا مشکل داشت و تأثیرش روی بحث آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت چیست؟

وی تشکیل اتاق فکر با حضور متخصّصین را یادآور شد و گفت: کارگروه فرهنگی اجتماعی نیاز به اتاق فکر دارد که در آن متخصّصین شامل جامعه شناس، روانشناس و کارشناس دینی حضور داشته باشند.

فاطمی مسائل مطرح شده در این جلسه را متذکر و عنوان کرد: مسائل مطرح شده، علت نبود بلکه معلول بود و ما باید در حوزه درمان، مقابله و بازتوانی کار کنیم در واقع مخاطبی پیش روی ماست که به آسیب‌ها دچار شده‌اند و آسیب‌ها را نمی‌توان رها کرد.

استاندار افزود: مرحله پیش‌بینی و پیشگیری را هم باید در اولویت‌هایمان داشته باشیم تا در آخر، این مشکلات و معضلات را نداشته باشیم.

وی با اشاره به تصویب‌نامه هیات وزیران، گفت: نزدیک به ۱۷ صفحه این تصویب‌نامه در حمایت بهزیستی و مددجویان تحت پوشش آنهاست.

استاندار، کلیه دستگاه‌های پیوست این تصویب‌نامه را موظف به همکاری با بهزیستی کرد و گفت: کلیه دستگاه‌های پیوست این تصویب‌نامه موظفند در قالب کارگروهی که با محوریت استان تشکیل می‌شود، ظرف مدت یک ماه در همه مسائل پیشگیری، درمان و مقابله، حداکثر همکاری را که متناسب با ظرفیت استان قابل انجام است در قالب سند عملیاتی و حمایتی استان از مجموعه بهزیستی داشته باشند.

فاطمی با بیان این که وظیفه بهزیستی برداشتن هربار به زمین مانده نیست، تصریح کرد: بار هر مجموعه باید روی دوش خودش باشد و بهزیستی در وسط میدان نباید احساس تنهایی و خلأ کند و احساس کند که این همه بار روی دوش خودش است بلکه باید این بار توزیع شود.

این مقام مسئول افزود: وظیفه کارگروه استان این است که بار هر مجموعه را در قالب ظرفیت ها و توانمندی هایی که دارد روی دوش خودش بگذارد.

استاندار در ادامه ضمن تشکر از خانواده بهزیستی استان اعم کارکنان و نهادهای مردم نهاد و خیریه همسو با این سازمان، گفت: کار کردن در برخی ادارات علاوه بر تکلیف قانونی و اداری علاقه، عشق و ایمان به کار می‌خواهد یکی از آنها بهزیستی است.

وی افزود: بهزیستی با بالغ بر ۱۰۰ ماموریت قبل از تولد تا وفات همه شئون زندگی را در برمی‌گیرد و حقیقتاً نگاه ما به این اداره کل باید یک نگاه ویژه‌ای باشد.

فاطمی مشارکت اجتماعی را یکی از ماموریت‌ها و رسالت‌های بهزیستی دانست و گفت: این شرح ماموریت‌ها صرفاً با توان مجموعه اداری حل شدنی نیست، حتماً مشارکت آحاد جامعه را می‌طلبد و یکی از هنرهای سازمان بهزیستی باید مشارکت پذیری مردم باشد که بایستی به طور ویژه روی آن کار کنید.

وی با اشاره به وجود ثروت و افراد خیّر در استان یزد، گفت: با وجود خیّرین مشارکت جو می‌توان یزد را بدون فقر داشت و فقر مطلق را جمع‌آوری کنیم و استان را به گونه‌ای اداره کنیم که خیلی از معضلات وجود نداشته باشد اما همه این‌ها نیاز به برنامه دارد.

استاندار همچنین خواهان تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در حوزه اجتماعی شد و خاطرنشان کرد: این شورا باید به مشارکت بخش خصوصی در حوزه آسیب‌های اجتماعی بپردازد.

فاطمی با بیان اینکه بخش خیّری در حوزه آسیب‌های اجتماعی ساماندهی ندارد، اظهار کرد: این نیز یک آسیب است چرا که وقتی آسیب اجتماعی بیاید، دامن همه را می‌گیرد و فقط به خود فرد نمی‌رسد.

استاندار در حاشیه این نشست از اورژانس اجتماعی، خط ۱۲۳، خانه امن زنان و شیرخوارگاه حضرت قائم(عج) بهزیستی بازدید کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..