امام جمعه بخش مرکزی یزد:

کارخانه‌داران و مغازه‌داران حقوق اجتماعی مردم را ضایع نکنند

امام جمعه بخش مرکزی یزد گفت: کارخانه داران و مغازه داران توجه داشته باشند که با توقف تولید، تولید بی کیفیت، احتکار و ایجاد بازار سیاه حقوق اجتماعی مردم را ضایع نکنند.

به گزارش یزدی نیوز، حجت الاسلام سید محمدکاظم مدرسی در خطبه های این هفته نمازجمعه با تسلیت شهادت امام صادق (ع) اظهار داشت: سیره آن حضرت در زمینه تربیت شاگردان، حفظ دوستان، برخورد شایسته با خانواده و اقوام و سیره معیشتی ایشان قابل تفکر و تامل است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در زمان امام صادق (ع) وجود داشت، تکانه های اقتصادی بود و حضرت باید علاوه بر همراهی با شیعیان خود، رهنمود و توصیه هایی سازنده نیز داشتند که در روایتی خطاب به شیعیان بیان فرمودند که نوسانات بازار و تکانه های اقتصادی که بعضاً مقتضای زمانه است، سه اثر نامبارک دارد؛ اخلاق اجتماعی را بهم می ریزد، توکل، قناعت و برخوردهای شایسته را از بین می برد و مدیریت بر اقتصاد ضعیف می شود و خانواده ها و مقام شکرگذاری را بهم می ریزد.

مدرسی با اشاره به اینکه جامعه ما نیز از این مشکلات رنج می برد، عنوان کرد: سال قبل همین موقع در کشور دچار مشکلاتی بودیم همه نگاه ها به برجام و انبارها خالی بود، نفت فروش نمی رفت و مرغ و تخم مرغ کمیاب شده بود، برق در بعضی از شهرها حدود شش ساعت خاموشی داشت و می گفتند باید بپذیریم، بیماری کرونا غوغا می کرد و ۷۰۰ کشته در روز داشتیم و می گفتند اینها بخاطر این است که اف ای تی اف را نپذیرفتیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با تاکید بر اینکه نباید این حوادث را فراموش و ناشکری کنیم، افزود: برخی کارخانه داران و فعالان اقتصادی هوشیار باشند که امکانات همین کشور است که شما را به جایی رسانده، چرا تولید نمی کنید چرا تولیدات خود را در برخی موارد احتکار می کنید و به شکل مناسب در بازار عرضه نمی کنید.

وی خطاب به مغازه داران نیز بیان کرد: آقای مغازه دار چرا اجناس خودت را با انصاف و طبق اصول کسب و کار عرضه نمی کنی، آقای تولید کننده شما چرا جنس مرغوب را با نامرغوب در هم و سپس عرضه می کنی، آقای فروشنده چرا جنسی که باید به دست مردم برسانی را برایش بازار سیاه درست می کنی، این اثر منفی دیگری است که سلب امانتداری در جامعه می کند و حقوق اجتماعی را از بین می برد و برخی از افراد که به این کارهای ناشایست و غیر اخلاقی و به دور انصاف در بازار مشغول هستند.

مدرسی تاکید کرد: حقوق یک کشور و ملت اسلامی را بر گردن می کشند و این خیانت بزرگی است و همچنین اثر بعدی که امام صادق بیان می کنند این است که بر آرامش و امنیت اجتماعی اثر منفی دارد و آن را بهم می ریزد.

سرود سلام فرمانده نشان داد که گفتمان مهدویت باید به اجتماعات کشانده شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرود سلام فرمانده و آثار آن در جامعه اظهار داشت: این سرود دارای ویژگی‌هایی است که با استقبال خوب و چشمگیر مردم همراه بوده، اولاً که این سرود در رابطه با امام عصر (عج) است و برای ما روشن می شود که امام عصر نوری هستند که خاموش شدنی نیست و این سرود نشان می دهد که مردم چقدر دلداده گمگشته خود هستند.

مدرسی افزود: این سرود نشان داد که گفتمان مهدویت را باید از سالن های همایش به اجتماع بکشانیم و از کتاب‌ها به میدان‌ها ببریم و از نخبگان به توده های مردم سرایت بدهیم و از ادبیات سنگین و بعضاً دور از دسترس فهم عامیانه به زبان عامیانه مردم تبدیل کنیم و از فکر انحرافی منهای سیاست که همان سکولاریسم است، مهدویت را به میدان سیاست بکشانیم.

وی بیان کرد: این سرود در حقیقت پمپاژ مهدویت راستین است و سیاست دینی و رشادت و روحیه شهادت طلبی را در جامعه به شکلی زیبا ترویج و پمپاژ می کند.

حادثه آبادان هشداری برای پیمانکاران و دست اندرکاران ساخت و ساز در یزد

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرو ریختن ساختمانی در آبادان و تسلیت به خانواده های قربانیان این حادثه اظهار داشت: این اتفاق هشداری برای دست اندرکاران ساخت و سازهای شهری اعم از صاحبان ساختمان‌ها، پیمانکاران، ناظران و مسئولان دست اندرکار، شهرداری‌ها و شوراهای شهر است.

وی تصریح کرد: گذشتگان ما ساختمان های چند صد ساله را برای ما به یادگار گذاشتند و هنوز خراب نشده و رنگ گنبدها بعد از چند صد سال تغیر نکرده اما ساختمانی هنوز تکمیل نشده فرو می ریزد که این بخاطر نگاه اقتصادی تک بعدی به این جریان است و نگاه کاربردی و مهندسی و توجه به حفط جان و مال مردم در آن مدنظر نبوده است.

مدرسی در بخش دیگری از سخنان خود بر ساخت تفریحگاه‌های اختصاصی بانوان تاکید کرد و گفت: مسئولان برای ساخت آموزشگاه ها، تفرجگاه ها و مکان‌های اختصاصی دیگر برای تقویت بنیه های فکری، روحی و عملی بانوان همت کنند.

وی به دختران توصیه کرد: اعتماد به نفس را در وجود خود تقویت کنند زیرا ارزش بانو بودن و ارزش دختر بودن در فرهنگ اسلامی و اجتماعی ارزش بسیار بالایی است و کار به جریانات غرب و پمپاژ منفی بافی های غرب نسبت به بانوان نداشته باشیم.

امام جمعه بخش مرکزی یزد به مردان نیز توصیه کرد: در انجام مسئولیت خود دقت داشته باشند و اجازه ندهند افرادی به خانواده ها تعرض کنند.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..