آغاز بکار دومین جشنواره عدلیه و رسانه یزد با حضور معاون دادستان کشور

دومین جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد با برگزاری نشست شورای سیاست‌گذاری و رونمایی از پوستر این دوره از جشنواره در حضور معاون قضائی دادستان کل کشور آغاز بکار کرد.

دومین جشنواره عدلیه و رسانه استان یزد با هدف ایجاد یک رقابت سالم و اصولی در بین اصحاب رسانه، هنرمندان و عموم جامعه در حوزه حقوقی و قضایی، توسعه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از رویدادهای دستگاه حقوقی و قضایی استان، ایجاد زمینه آموزش و بالا بردن آگاهی های حقوقی، قضایی و قانونی جامعه، تلاش برای ارتقاء سطح علمی و حرفه ای اصحاب رسانه، هنرمندان و عموم جامعه در حوزه حقوقی و قضایی، کشف و شناسایی استعدادها و ظرفیت های هنری و رسانه ای استان در حوزه حقوقی و قضایی، حمایت از خبرنگاران، روزنامه نگاران و نویسندگان و هنرمندان و علاقه مندان در حوزه قضایی و حقوقی و تولید محتوا فاخر و هنرمندانه در حوزه حقوقی، قضایی و قانونی در جهت افزایش آگاهی عموم جامعه آغاز بکار کرد.

این دوره از جشنواره در چهار بخش رسانه، اصلی، ویژه و نقد و در موضوعاتی مانند دستگاه قضا(شامل سند تحول قوه قضائیه، نقش قوه قضائیه در تحقق شعار سال، راهکارهای عملیاتی و اجرایی شدن کاهش جرائم خشن در استان یزد، گفتمان سازی فساد ستیزی قوه قضائیه در سطح جامعه، عملکرد دستگاه قضا استان از نگاه مردم، دستگاه قضا و روزمرگی، ارتقاء فرهنگ حقوقی و قضائی مردم، پیشگیری از آسیب‌های حوزه خانواده(شامل ضرورت استفاده ازآموزش های قبل و حین ازدواج، سبک زندگی و تعالی خانواده، نقش انتخاب درست در موفقیت ازدواج، تفاوت های شخصیتی زوجین، خانواده و تفکر خلاق و همدلی، مولفه‌های موثر در پیشگیری از طلاق، نقش آموزش پیشگیری‌های رشدمدار در شکل گیری شخصیت سالم در نسل‌های آینده، آموزش سبک فرزندپروری و نقش آن در شکل‌گیری نسل سالم و جامعه سالم) برگزار می‌شود.

حقوق شهروندی و سواد رسانه ای، حقوق شهروندی و جمعیت، حقوق شهروندی و فضائل اخلاقی، حقوق شهروندی و اعتیاد، اجرای قانون حدنگار، اعتبار بخشی به اسناد رسمی در حوزه دفاتر اسناد رسمی، اجرای اسناد رسمی(وصول مهریه)، نقش اشتغالزایی در کاهش ورود مجدد زندانیان به زندان، تاثیر حمایت از خانواده مددجویان در پیگشیری از کاهش آسیب های اجتماعی، تببین نقش مردم و سازمان های مردم نهاد استان در ارتقای سلامت اداری، بررسی و نقد عوامل موثر بر شفافیت مالی معاملات دستگاه های اجرایی، بررسی و نقد عملکرد دستگاه ها یاجرایی ذیربط استان در اجرای قانون هوای پاک، آشنایی با نقش پزشکی قانونی در کشف حقیقت، آشنایی با فعالیت های پزشکی قانونی در حوزه های تخصصی معاینات، تشریح، آزمایشگاه،کمیسیون و آموزش و پژوهش، دیده بان انصاف در اصناف، رسانه، تعزیرات، بازار، نقش خیرین در ایجاد تحول برای زندنیان پس از آزادی، طرح های اشتغال زایی زندانیان و خانواده های آن ها، نقش برگزاری کلاس های آموزشی و آگاه سازی در کاهش نرخ وقوع جرم در نیروهای مسلح و استفاده از مجازات جایگزین حبس در جهت کاهش جمعیت کیفری ندامتگاه نظامیان و فعالیت های مجموعه دستگاه های قضایی مشارکت کننده در دومین جشنواره از دیگر موضوعات آن است.

در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره که  با حضور «سعید عمرانی» معاون قضایی دادستان کل کشور و مقامات قضائی استان برگزار شد، «محمدحسین رحیمی زاده» معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان و دبیر بخش نقد جشنواره گفت: سند تحول قوه قضائیه بر منبای بیانیه گام دوم انقلاب تدوین شد و براساس آن ماموریتهایی احصا شده است.

وی یکی از چالشهای مطرح شده در این حوزه را محدود کردن سلیقه‌ای برخی از آزادی‌های مشروح خواند و افزود: یکی از راهکارهای تعریف شده در این خصوص مربوط به نقد سازنده است که در همین راستا، اجرای آن در میان مدت برعهده معاونت پیشگیری قوه قضائیه گذاشته شده است.

رحیمی‌زاده با اشاره به تعریف این موضوع در دومین جشنواره رسانه و عدلیه خبر داد و گفت: موارد مورد نقد در هفت موضوع مطرح شده که از سند تحول قوه قضائیه استخراج شده است.

وی هدف از ایجاد این بخش در جشنواره را استفاده از ظرفیت‌های نخبگان و مردم و خروج از حالت انفعالی و استفاده از نقدهای علمی و عملی در جهت بهبود خدمات دهی به مردم خواند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نقدهای برتر در جشنواره تجلیل و نقدهای مطرح شده در صورت نیاز به مجلس نیز منعکس خواهد شد.

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد و دبیر بخش ویژه جشنواره نیز در این نشست اظهار کرد: نگاه به بحش مساله شناسی و استفاده از فرهنگ سازی برای رفع بسیاری از مشکلات مرتبط با دستگاه قضا راهکاری جز رفتن به سمت رسانه ندارد.

وی با اشاره به دشواری های کار رسانه، گفت: البته از سوی دیگر نیز دستگاه قضا با محدودیتهایی مواجه است لذا اگر حقیقت سیاست دستگاه قضا درک شود بسیاری از این تناقض ها رفع و تعامل بیشتری را در این خصوص شاهد خواهیم بود.

وی گفت: اصحاب رسانه با ریشه یابی بسیاری از عارضه‌های اجتماعی به خوبی می توانند در رفع آسیبهای موجود در جامعه موثر واقع شوند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد در پایان نیز از امادگی این سازمان برای هرگونه همکاری برای تولیدات رسانه‌ای در این حوزه خبر داد.

«احسان عابدی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و دبیر بخش اصلی جشنواره هم عنوان کرد: در سالهای گذشته بسیاری حتی جرات نقد دستگاه قضا نداشتند ولی امروز خود دستگاه قضا از رسانه‌ها می خواهد تا آن را نقد کنند و این جای تشکر از این حسن دیدگاه مسئولان مربوطه را دارد.

وی با تایید دغدغه های رسانه‌ها، عمده آنها را تعامل دو طرفه خواند و گفت: رسانه‌ها نیازمند اطلاعات شفاف از لایه‌های زیرین جامعه هستند و در بیشترین پرونده‌های قضایی نیز ملاحطه‌ای وجود ندارد.

عابدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دستگاه قضائی برای همکاری با رسانه‌ها در این حوزه اعلام امادگی کرده است

وی با بیان این که خوشبختانه میزان پرونده‌های رسانه در دستگاه قضایی بسیار اندک است، اظهار کرد: رسانه‌ها ذاتا دارای مسئولیت اجتماعی هستند ضمن پرداختن به حق و حقوق مردم، باید مسئولیت اجتماعی خود را در موضوعات مختلف نیز ایفا کنند.

وی با اشاره به سیاست تقویت رسانه‌های محلی،‌ لازمه تحقق این مهم را تولید محتواهای بومی و محلی ذکر کرد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از این چنین اقداماتی حمایت خواهد کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..