با هدف فرهنگ‌سازی حفظ میراث فرهنگی؛

نوجوانان ابرکوهی «از خاک تا خشت» را آموختند

جمعی از نوجوانان ابرکوهی با شرکت در ویژه‌برنامه‌ی «از خاک تا خشت» به مناسبت هفته میراث فرهنگی، ضمن بازدید از بافت تاریخی شهرشان، با شیوه تهیه خشت خام آشنا شده و آموختند که چگونه از بناهای تاریخی و ارزشمند که بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم این شهر باستانی را در خود دارد، حفاظت کنند.

«حمید مشتاقیان» رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه  در این‌ باره اظهار کرد: «خشت» ابداع بی‌نظیر بشر در ایجاد سازه‌های معماری گلین بوده و علاوه بر در دسترس بودن ماده اولیه، با اقلیم مناطق کویری سازگاری داشته است.

وی تصریح کرد: اکثر بناهای تاریخی و معروف شهرستان ابرکوه که همچنان پس از گذشت سالیان دراز از خطر تخریب مصون مانده، از خشت ساخته شده و علت این ماندگاری، نبود رطوبت در زمین‌های خشک و کویری این سرزمین است که ابنیه خشتی را با قدمتی بسیار و قامتی استوار در خود جای داده است.

مشتاقیان با بیان این که امروزه با تغییر نوع مصالح ساختمانی، عمدتاً از خشت برای مرمت ابنیه قدیمی که بنای اولیه آن با خشت و گل بوده، استفاده می‌شود، یادآور شد: در ابرکوه قدیم، برای تزئین دیوارها، پنجره‌ها و پرچین‌ها از خشت پخته و حرارت دیده و برای ساخت سازه‌های خشتی، از خشت خام استفاده می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: به منظور نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از میراث فرهنگی و آشنایی افراد جامعه در خصوص اهمیت بناهای تاریخی از سنین کودکی با تأکید بر مشارکت مردمی، تعدادی از دانش‌آموزان عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره ۲ ابرکوه، در قالب ویژه‌برنامه «از خاک تا خشت»، با دستان خود خشت‌زنی را تجربه کردند.

به گفته‌ی این مسئول، ۶۰ دانش‌آموز در این ویژه‌برنامه شرکت کردند و در پایان نیز مقرر شد خشت‌های آماده شده توسط آنان به صورت دیواری نمادین در کنار اثر باشکوه یخچال خشتی ابرکوه نگهداری شود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..