رونمایی پوستر جشنواره شعر طنز قوه قضائیه(دادخند) در یزد؛

معاون دادستان کشور: دادخند باید چهره قوه قضائیه را تغییر دهد

معاون قضائی دادستان کل کشور با اشاره به چهره طبیعتاً عبوس قوه قضائیه، ابرز امیدواری کرد با برگزاری جشنواره‌هایی مانند دادخند این چهره تغییر کند و مراجعان به این سیستم را به کتابی زنده تبدیل کند.

«سعید عمرانی» در آیین رونمایی از پوستر و فراخوان نخستین جشنواره شعر ظنز قوه قضائیه با عنوان «دادخند» که در محل کانون اصلاح و تربیت یزد با حضور اعضای شورای قضائی و جمعی از مسئولان و هنرمندان استان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره دادخند برای قوه قضائیه را به فال نیک می‌گیریم چرا که غفلت از این قبیل بخشها، چهره‌ای بعضاً عبوس از این دستگاه در برابر دیدگان مردم ایجاد کرده است.

وی با بیان این که امروز سیستم ارتباطات جهان به صورت فزاینده‌ای رو به پیشرفت است، گفت: این روزها با رونق فضای مجازی، شاهد کاهش مطالعه کتاب در جامعه هستیم و کتابهای امروز در واقع همان انسانهایی هستند که با ما ارتباط دارند و این کتابهای زنده به شدت تاثیرگذار بر رفتار و کنشهای جامعه هستند.

وی بر اهمیت رعایت حسن‌خلق در بین کارکنان قوه قضائیه با مردم تاکید و ابراز امیدواری کرد که برگزاری این قبیل جشنواره‌ها چهره طبیعتاً عبوس کار در سیستم قضایی را تغییر دهد تا مراجعان به این حوزه با خاطراتی خوش از رفتار کارکنان مواجه و به کتابی زنده تبدیل شوند.

عمرانی گفت: این کتاب زنده را می‌توانیم با اقدامات و خدمترسانی‎های دیگری در جامعه نیز ایجاد کنیم لذا برپایی این جشنواره گام مبارکی است که در سایر حوزه‌ها نیز باید بسط داده شود.

وی خاطرنشان کرد: گاهی با صدها نصیحت و امر به معروف نمی‌توان مشکلی از جامعه را برطرف کنیم ولی بعضاً یک کار هنری می‌تواند همان آسیب و معظل جامعه را مرتفع سازد.

معاون دادستان کشور گفت: بهترین عبادت برای ما باز کردن گره‌ای از کار مردم است لذا باید مردم را در گرفتاریهایشان دریابیم و این که وجود حاج قاسم برای مردم ارزشمند بود، به دلیل همین دستگیری‌ها از جامعه بود و این سیره را در جامعه بسط دهیم.

عمرانی گفت: مردم ما گرسنه سفره غذا نیستند بلکه تشنه محبت مسئولان هستند و خوش خلقی مسئولان می‌تواند مردم انقلابی کشورمان را بیش از پیش با مسئولان همراه کند.

«غلامعلی دهشیری» رئیس کل دادگستری استان یزد هم با بیان این که در سیره اهل بیت بحث شوخی رواج داشته است، منتها مزاح و شوخی ضابطه مند و به دور از دروغگویی و تحقیر دیگران بوده است، گفت: اسلام دین عاطفه و صبح و شادی است.

وی با بیان این که طنز که یکی از نمونه‌های مزاح است به ویژه در قالب شعر باید یک سری اصول و معیارها را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: یکی از این قواعد گفتمان حقیقت گویی و گفتمان عدالت و عدم افراط و تفریط است.

دهشیری همچنین پرهیز از بی‌حرمتی به دیگران را از اصول طنزپردازی ذکر کرد و گفت: طنز با قاعده، کارکردهای متفاوتی از جمله اصلاح جامعه را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان روایاتی از طنزپردازی در سیره ائمه اطهار، از کارکردهای طنز را ایجاد شادی و خلق مثبت در جامعه، ایجاد تعامل همسو در جامعه و نیز صفا و صمیمیت در جامعه می‌شود.

این مقام قضایی برگزاری این جشنواره را در راستای مردمی سازی دستگاه قضایی خواند و گفت: شعرای طنزپرداز باید ابتدا با حقیقت دستگاه قضایی و مشکلات این حوزه آشنا شوند که در این رابطه بازدیدهایی را برای شعرا از جمله باردید از زندان مرکزی یزد و کانون اصلاح و تربیت در نظر گرفته‌ایم.

وی یکی از قالبهای گفتمان سازی در جامعه را شعر طنز خواند و ابراز امیدواری کرد با برگزاری این جشنواره و کمک جامعه هنری در سایر بخشها، در جهت پیشگیری از بسیاری از آسیبهای اجتماعی در جامعه گام برداریم.

حجت الاسلام «مهدی پرنیان» مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان و دبیر این جشنواره نیز گفت: شعر یک رسانه کهن با قدمت ۱۱۰۰ ساله و رسانه‌ای که همچنان به روز مانده است و چیزی از اثرگذاری آن نیز تاکنون کم نشده است.

وی با بیان این که شعر رتبه و چایگاه بالایی در نزد ایرانیان دارد،‌ افزود: این شعر اگر با طنز همراه باشد گستردگی اثرپذیری آن به مراتب بیشتر خواهد شد.

پرنیان در ادامه با تاکید بر درست استفاده کردن از هنر طنز، گفت: طنز در ظاهر مانند دیگر مشتقات شوخ‌ طبعی است ولی آن چیزی که آن را متمایز می‌کند درون مایه آن یعنی هدف ان که اصلاح و تعمیر و جراحی جامعه می‌باشد، است.

این مسئول گفت: طنز یک رسانه و یک سلاح و حربه‌ای تاثیرگدار برای بیان معضلات جامعه است چرا که طنزپردازان، تلخی این نقادی را با طبع و ذوق خود به شهدی شیرین تبدیل می‌کنند.

حجت الاسلام «مجتبی صداقت» رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد نیز در این مراسم جریان سازترین هنر در تاریخ را شعر خواند و گفت: در بسیاری از انقلابها و رویدادهای کشورها شعر همواره تاثیرگذارترین هنر بوده و در کشور ما نیز بسیاری از شخصیتهای انقلاب و دفاع مقدس از این ابزار به خوبی بهره برده‌اند.

وی با بیان این که شعرا طلایه داران این حوزه هستند، افزود: البته سنت سله دادن به شعرا توسط ائمه اطهار(ع) به این حوزه در اسلام و کشورمان وجهه قابل توجه‌تری داده و شعرای برجسته‌ای را در کشورمان به دنبال داشته است.

صداقت شعر طنز را یک پله بالاتر دانست و عنوان کرد: شعر طنز به دلیل ویژگی نقادی و کنایه‌ و انتقادات ظریف به فرهنگ و خرده فرهنگها و نیز به حکومت‌ها و دولت‌ها تاثیرگذاری به سزایی داشته و به ویژه در مورد آسیبهای اجتماعی که گاهاً با محدودیتهایی مواجه است می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی وروزشی شهرداری یزد بنا دارد از این گونه فضاها که به جریان سازی در فرهنگ کمک می‌کند و جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت سوق داده و فرهنگ ایرانی و اسلامی را ارتقاء می‌دهد، حمایت کنیم.

این مسئول در پایان پیوست رسانه‌ای این جریان را مهم خواند و گفت: این موضوع می‌تواند تاثیرگداری جشنواره را در هجمه جریان‌های مختلف فزونی بخشید.

در حاشیه این مراسم ضمن رونمایی از پوستر این جشنواره، برگزیدگان خردسال لباهنگ نفس تازه نیز تقدیر شدند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..