۲۰ درصد از شبکه آب استان یزد نیازمند بازسازی

به گزارش یزدی نیوزبراساس آمار رسمی سازمان هواشناسی کشور، یزد از نظر خشکسالی در رتبه نخست کشور قرار دارد. همچنین این استان از نظر میزان بارندگی در کشور در پایین ترین رتبه قرار دارد و امسال از نظر بارندگی در وضعیت خوبی نیست. کاهش بارندگی امسال استان در ۵۰-۴۰سال اخیر بی سابقه بوده و نسبت به مدت مشابه بلند مدت ۴۹‌درصد و نسبت به سال قبل ۴۸‌درصد و نسبت به میانگین یک سال آبی ۵۳‌درصد کاهش داشته است.

در این شرایط مردم و مسئولان نگرانی هایی درباره تامین آب آشامیدنی دارند و برخی از کارشناسان جیره‌بندی آب را پیشنهاد می‌دهند.
این در حالی است که مسئولان استانی از جمله «سیدمحمد میرمحمدی» استاندار با جدیت با این موضوع مخالف هستند. میرمحمدی اظهار می کند: هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم تا فشاری به شهروندان وارد نشود اما شاید به جای جیره‌بندی بتوان گزینه‌های بهتری چون تفکیک آب آشامیدنی و بهداشتی و اصلاح شبکه را پیشنهاد کرد تا جلوی هدر‌رفت سالانه ۴/۵ میلیون متر مکعب آب گرفته شود.

جیره‌بندی در دستور کار نیست
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری با تاکید بر این‌که جیره‌بندی در دستور کار شرکت آب و فاضلاب نیست، می‌گوید: همکاری شهروندان می‌تواند این موضوع را به‌طور کامل منتفی کند.
«علی اسلامی» می‌افزاید: جیره بندی آب از نظر اجتماعی و فنی قابل پذیرش نیست و علاوه بر آسیب‌های اجتماعی موجب اختلال در آبرسانی و مشکلات در شبکه شهری می شود.
وی با بیان اینکه سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب آب در استان استحصال می‌شود که ۶۵ درصد آن از آب انتقالی و بقیه از منابع داخلی یعنی ۱۶۰حلقه چاه است، اظهار می‌کند: متاسفانه در سال‌های اخیر به دنبال خشکسالی، بیش از ۲۰حلقه چاه به دلیل مشکلات بهداشتی از مدار مصرف خارج شده و ۹۰‌درصد منابع داخلی آب استان نیز با کاهش آبدهی مواجه شده‌اند.
اسلامی می‌گوید: متوسط سرانه مصرف آب شهروندان یزدی ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که با استانداردهای مصرف مطابقت دارد، اما مصرف آنها زمانی بالا می‌رود که برای فرار از گرمای ۳۹ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد در روزهای گرم سال که تقریبا ۶ ماه را شامل می‌شود، مجبور به استفاده از کولرهای آبی هستند.
وی ادامه می‌دهد: سرانه مصرف شهروندان یزدی در روزهای گرم سال از ۱۵۰‌لیتر در شبانه روز به ۳۵۰‌لیتر افزایش می‌یابد و از این رو میزان قابل توجهی از آب توزیع شده در شبکه یعنی حدود ۲۰‌درصد از ۹۰‌میلیون متر مکعب سالانه آب استحصالی به مصرف کولرها می‌رسد.
این آمار در حالی مطرح می شود که استفاده از کولرهای گازی در یزد چندان مورد توجه قرار نمی گیرد، زیرا علاوه بر خشک بودن هوا و تاثیر پایین در خنکی هوا، تعرفه قبوض گاز را بالا می برد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۴۰۰ هزار اشتراک و طول شبکه ۶ هزار کیلومتری آب آشامیدنی استان اظهار می‌کند: یکی از مشکلات شهرهای استان گسترش و پراکندگی شهرها، بالا بودن طول شبکه، هدررفت آب ناشی از فرسودگی و کمبود اعتبار برای مرمت آن است.
اسلامی با بیان اینکه ۲۰ درصد از شبکه آب استان نیاز به بازسازی دارد که برای مرمت آن به۱۲۰۰‌میلیارد ریال اعتبار نیاز است، می گوید: این بازسازی با اعتبار محدود شرکت و دولت قابل اجرا نیست و این عقب ماندگی می‌تواند شرایط را در سال‌های آینده بحرانی‌تر کند. به گفته وی، سالانه ۱۸‌درصد از آب آشامیدنی هدر می‌رود که ۵ درصد آن با مرمت فرسودگی شبکه‌ قابل بازگشت است و به این ترتیب سالانه از هدررفت ۴/۵‌میلیون متر مکعب آب جلوگیری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب را تفکیک آب آشامیدنی و بهداشتی بیان می‌کند و می‌گوید: در شهرهای میبد و اردکان برای تامین آب با کیفیت آشامیدنی مخازنی در نقاط مختلف تعبیه شده است.

   تشویق به جای تنبیه
رئیس شورای اسلامی استان معتقد است جیره‌بندی نوعی تنبیه تلقی می‌شود و می‌توان به جای تنبیه با ابزار تشویقی مردم را به مدیریت مصرف گرایش داد.  «محمد فقیه خراسانی» می افزاید: کاهش آب بهای افرادی که مصرف بهینه دارند و حمایت از مجتمع‌هایی که از فاضلاب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند، راهکار مناسبی برای همراه کردن مردم برای مدیریت مصرف آب است.

همشهری/محمد یاسین دهقان

بخش نظردهی بسته شده است..