بانکها با برخی شگردها بهره وامها را کم نمی کنند

به گزارش یزدی نیوزممکن است به ازای هر شعبه بانکی که باز می‌شود در یک کارخانه بسته شود

 دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه ممکن است به ازای هر شعبه بانکی که باز می‌شود در یک کارخانه بسته شود، گفت: بانک‌ها چاره‌ای جز گذشتن از سودهای کلان ندارند و باید منابع خود را به جای برج‌ سازی در خدمت تولید قرار بدهند.

هادی ابوی درباره بخشنامه کاهش سود تسهیلات بانکی اظهار کرد: استدلالی که بانکها در دفاع از سیستم پرداخت وام و تسهیلات و میزان سود خود عنوان می‌کنند از جنبه اقتصادی و درآمدزایی است و حقیقت آن است که اگر به دنبال رونق تولید هستیم و می خواهیم اقتصاد مملکت تکان بخورد و از رکود خارج شود بانکها ناچارند که از سودهای کلان بانکی بگذرند.

وی افزود: طبعا یک واحد تولیدی صنعتی حداقل زمانی که برای رسیدن به تولید و عرضه محصول و بازاریابی آن نیاز دارد کمتر از شش ماه نیست و در مورد بنگاههای بزرگتر برای پیشبرد صنعت دستکم دو سال زمان نیاز است بنابر این بازگشت سود و تسهیلات بانکی در زمان اندک امکانپذیر نیست.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور متذکر شد: بخش اعظمی از بنگاهها و واحدهای صنعتی در حال رکود هستند و صاحبان آنها معتقدند اگر سرمایه در گردش خود را در بانکها سپرده‌گذاری کنند سود بیشتری به دست می‌آورند تا اینکه این سرمایه را در خطوط تولیدی به کار بگیرند.

ابوی با بیان اینکه سود وام‌ها و سپرده‌های بانکی بالاست و توجیه ندارد، ادامه داد: در حال حاضر راهی جز این نیست که سود بهره بانکی در زمان اعطای تسهیلات پایین بیاید زیرا کسی هم که پولش را در بانک گذاشته قرار نیست کمر اقتصاد و تولید را بشکند.

وی در عین حال با بیان اینکه بانکها با فرمول‌های خاصی وام می‌دهند، افزود: درست است که بانکها نرخ بهره‌ها را پایین آورده‌اند ولی شگردهای پیچیده‌ای برای خود دارند که باعث می شود سودشان پایین نیاید و ما تصور می‌کنیم که شرایط را تغییر داده‌اند در حالی که آنها از سود اولیه خود نمی‌گذرند.

به گزارش ایسنا، این مقام مسئول کارگری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تولید برای مردم صرفه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: معتقدم اینکه به صورت پلکانی و هرچند وقت یکبار سود بهره‌ها را ذره ذره پایین بیاوریم و قطره چکانی به بنگاههای تولیدی تزریق کنیم، کارساز نیست. از آن گذشته دولت باید بر نحوه پرداخت تسهیلات بانکها نظارت داشته باشد و مانع از انحراف تسهیلات شود.

بخش نظردهی بسته شده است..