استان یزد رتبه دوم کشوری در بروز بیماری فشار خون

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد: استان یزد در زمینه بروز و ابتلا به بیماری فشارخون وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش یزدی نیوز میرزایی گفت: پرفشاری خون یکی از بیماری‌های مزمن و غیر واگیردار است که به علت فقدان علامت بارز در مراحل اولیه و پیامد‌های خطرناکش به قاتل خاموش معروف شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: فشار خون یکی از علائم اصلی حیاتست، هنگامی که سرخرگ‌های بزرگ، قابلیت ارتجاع و استحکام طبیعی خود را از دست بدهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشارخون بالا می‌رود، فشار خون بالا به این دلیل که اکثراً هیچ علامتی ندارد، گاهی کشنده بی سر و صدا نامیده می‌شود. فشار خون به طور طبیعی در اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی که دچار بیماری فشار خون بالاست، به هنگام استراحت نیز فشار خونش بالاتر ازحد طبیعی است.

میرزایی بیان داشت: فشار خون بیماری به ظاهر ساده، اما عوارض جبران ناپذیری دارد و بر اساس آخرین پیمایش و بررسی‌های صورت گرفته، حدود سی و نه درصد گروه سنی بیست تا هفتاد سال از شهروندان یزدی گریبان گیر بیماری فشار خون بالا هستند

وی اظهار داشت: تشخیص بیماری فشار خون بسیار آسان است و با دستگاه فشار سنج با رعایت استاندار‌های مطرح شده نظیر طرز صحیح نشستن به راحتی قابل تشخیص است و لازم است فشار خون توسط تمام شهروندان به صورت دوره‌ای چک شود.

میرزایی تصریح کرد:کاهش مصرف نمک نیم ساعت پیاده روی تند و مصرف میوه و سبزیجات و دوری از تنش و استرس کم هزینه‌ترین راه هاییست که سلامت رو در برابر این بیماری تضمین می‌کند.

میرزایی تصریح کرد:مردم یزد در مصرف میوه و سبزیجات در پائین‌ترین رده‌های استانی در کشور و مصرف نمک و همچنین در زمیته کم تحرکی بدن در جزو اولین استان کشور هستیم.

وی بیان داشت:افزایش استرس، کم تحرکی، چاقی و کشیدن سیگار از عوامل بروز فشار خون است و فشار خون بالا، در صورتی که کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند و به همین خاطر اهمیت کنترل و پیشگیری از این بیماری حائز اهمیت است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..