زندگی‌ نخبه‌ی شهید رمضانخانی در یزد کتاب می‌شود

مسئول دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری یزد از انتشار کتاب زندگی‌نامه و خاطرات شهید عرصه علم و پژوهش «محمدحسین رمضانخانی» در یزد خبر داد.

«وحید حُسنی» در اختتامیه نخستین جشنواره استانی شهید رمضانخانی در دانشگاه یزد با اشاره به جایگاه علمی و مبارزاتی این شهید نخبه در دوران پیش از انقلاب اسلامی، گفت: اواسط دهه ۴۰ شمسی، تهدیدها و فشارهای ساواک موجب شد تا به پیشنهاد و رهنمود شهید محراب آیت الله صدوقی، محمدحسین با همکاری شهید محمد پاک‌نژاد برای ادامه تحصیل به کشور اتریش عزیمت کند و در کنار تحصیل در انجمن اسلامی دانشجویان اتریش به مبارزات سیاسی و انقلابی خود ادامه دهد.

نویسنده کتاب خاطرات و زندگی‌نامه شهید رمضانخانی ادامه داد: این شهید عرصه علم و پژوهش پس از اخذ مدرک کارشناسی فیزیک اتمی در اتریش به لبنان رفت و در دانشگاه بیروت در دوره دکترای فیزیک اتمی مشغول تحصیل شد و در تأسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی لبنان و خاورمیانه همکاری داشت.

مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان با بیان اینکه این شهید گرانقدر به دلیل نفوذ ساواک در اتریش و لبنان نیز مورد شکنجه و تهدید قرا گرفته بود، افزود: او علاوه بر لبنان در سوریه و برخی کشورهای همسایه نیز حضور می‌یافت و در عرصه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی فعالیت‌های مؤثر و روشنگرانه داشت.

حُسنی با اشاره به خدمات و فعالیت‌های این دانشجوی نخبه یزدی اظهار کرد: شهید رمضانخانی به همراه شهید چمران در مدت حضور در لبنان در حد امکان و توان خود به ایتام و نیازمندان و اوضاع و احوال آنان رسیدگی و در ایجاد اتحاد و انسجام جبهه مقاومت تلاش می‌کرد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: شهید رمضانخانی اولین فردی بود که اوایل بهمن ۱۳۵۷ در زمان نخست وزیری بختیار با کمک دوستان و همفکران خود، سفارت رژیم پهلوی در لبنان را تسخیر کرد و پس از پائین کشیدن عکس شاه و محو آثار و علائم طاغوتی از اتاقهای سفارت، عکس امام خمینی و علائم جمهوری اسلامی را جایگزین آنها کرد.

وی با اشاره به تشکیل کمیته عملیاتی «الخمینیون» به همت شهید رمضانخانی و همکاری دانشجویان عراقی و پی‌‎ریزی چندین عملیات بر ضد رژیم بعثی عراق، تصریح کرد: اقدامات این دانشجوی مبارز و مجاهد علیه منافع استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی بسیار هوشمندانه، انقلابی و شگفت آور بود و به همین سبب جبهه استکباری ـ صهونیستی در پی ترور وی برآمد.

نویسنده کتاب زندگی‌نامه شهید رمضانخانی گفت: این شهید نخبه علمی و جهادی، سرانجام در روز ۱۲ تیر ۱۳۵۹ هنگام بازگشت از شرکت در آخرین امتحانات دانشگاهی، هدف شلیک گلوله مزدوران بعثی قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

وی با اشاره به لزوم حفظ، ثبت و ضبط خاطرات شهدا اظهار کرد: تدوین و انتشار خاطرات و زندگی‌نامه شهدا می‌تواند چراغ راه آیندگان باشد.

به گفته حُسنی، این کتاب هم‌اکنون مراحل پایانی تدوین را می‌گذراند و به زودی توسط حوزه هنری استان یزد روانه بازار نشر خواهد شد.

در این مراسم که علی رمضانخانی برادر شهید، صدیقه رمضانخانی خواهر شهید و مهدی رمضانخانی فرزند شهید که از لبنان به ایران سفر کرده هم حضور داشتند، خواهر و فرزند شهید به بیان خاطراتی از زندگی حماسی و فعالیت‌های سیاسی، انقلابی و مبارزاتی این شهید گرانقدر در دوران طاغوت پرداختند.

در اختتامیه نخستین جشنواره استانی شهید رمضانخانی که به همت معاونت پژوهشی دانشگاه یزد با هدف افزایش نشاط پژوهشی در سطح استان برگزار شد، با حضور فرزند شهید رمضانخانی از پنج ایده برگزیده و ۱۵ ایده شایسته تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..