بررسی حادثه ریزش ساختمان در یزد:

معاون استانداریزد : خاطیان عذرخواهی کنند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: دفتر فنی استانداری در حال بررسی موضوع فروریختن ساختمانی در خیابان آیت الله کاشانی یزد است و سازمان نظام مهندسی و شهرداری یزد نیز در حال بررسی های نهایی این اتفاق هستند.

به گزارش یزدی نیوز،سیدمحمدرضا سیدحسینی افزود: موج سواری و انداختن مسئولیت بر گردن یکدیگر مشکل مردم را رفع نمی کند و نظام مهندسی، ناظر، مجری طرح و شهرداری هر یک با برعهده گرفتن سهم خود از مردم عذرخواهی کنند و مراقب باشند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد.
معاون استاندار یزد درباره علت بروز این اتفاق اظهار کرد: ناظر ساختمان در نامه ای به نظام مهندسی از تغییر نقشه های بنا خبر داد و این سازمان نیز به مجری طرح اعلام کرده که باید کار را تا بررسی مجدد نقشه ها تعطیل کند.
وی افزود: به نظر می رسد نقشه های ساختمان بدون تایید سازمان نظام مهندسی از اسکلت فلزی به بتنی تغییر یافته و مجری دارای صلاحیت طرح در این خصوص اقدامی نکرده و به فعالیت ادامه داده است.
وی با بیان اینکه بررسی اولیه مشخص شد که مجری طرح مسئولیت خود را با عقد قرارداد داخلی به پیمانکار دیگری واگذار کرده ادامه داد: همه عوامل مرتبط با موضوع مسئولیتهای خود را در قراردادهای داخلی به یکدیگر واگذار کردند و در نهایت به فردی رسیده که صلاحیتی در ساختمان نداشته و این اتفاق رخ داده است.
معاون استاندار یزد گفت: برخی شواهد نشان از اشتباه فاحش در محاسبه های این بنا دارد که سقف ساختمان با تحمل نکردن وزن ریزش کرده است.
سیدحسینی تصریح کرد: در این خصوص جامعه مهندسی، شهرداری ها و مجریان صلاحیت دار باید پاسخگو باشند، چرا که اگر هر یک وظیفه خود را به درستی انجام می دادند به چنین اتفاقی منجر نمی شد؛ اتفاق زمانی رخ می دهد که یک حلقه ای در این بین کوتاهی کرده باشد.
معاون استاندار یزد درباره انتشار مطالبی درباره احتمال بازداشت برخی مسئولان شهری، مالک و پیمانکار ساختمان در شبکه های مجازی اظهار کرد: چنین تشخیصی با مراجع قضایی است و کارشناسان رسمی دادگستری به طور حتم طرح را بررسی و در این خصوص تصمیم گیری می کنند.
سیدحسینی با تاکید بر اینکه پیش از وقوع اتفاق باید فکر اساسی صورت گیرد ادامه داد: ادامه ندادن فعالیت توسط مجری دارای صلاحیت و واگذاری مسئولیت به پیمانکاری که احراز صلاحیت نشده بروز چنین اتفاقی را طبیعی می کند.
معاون استاندار یزد با بیان اینکه برای احداث ساختمان باید چندین عامل دست به دست یکدیگر دهد گفت: اگر سه مهندس به طور جداگانه طراحی، محاسبه و نظارت طرح را بر عهده داشتند و شرکت مهندسی که با اخذ تایید صلاحیت کار اجرای ساختمان را آغاز کرده نسبت به موضوع حساسیت داشتند و بی تفاوت نبودند شاهد چنین اتفاقی نبودیم.
ریزش یک ساختمان، پیش از ظهر یکشنبه ۱۴ تیرماه در یزد باعث گرفتار شدن پنج کارگر در زیر آوار شد که با تلاش نیروهای آتش نشانی چهار کارگر از زیر آوار نجات یافتند اما یک کارگر جان باخت.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..