استاندار یزد:

اراده دولت در مردمی کردن یارانه‌ها جدی است/کالاهای اساسی به وفور در استان توزیع می‌شود

استاندار یزد از وفور کالاهای اساسی و توزیع مازاد بر نیاز اقلام غذایی در استان خبر داد و با پیش‌بینی بروز پس زدگی در بازار با توجه به مازاد تولید طی روزهای آتی، گفت: اراده دولت در مردمی کردن یارانه‌ها جدی است.

«مهران فاطمی»  در جمع خبرنگاران با تشریح اهمیت مردمی سازی یارانه‌ها از سوی دولت، اظهار کرد: الیته این مهم در ادبیات رسانه ای به عنوان حذف ارز ترجیحی مطرح شده که درست نیست و در عمل حذفی صورت نخواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا یارانه‌ از سوی دولتها به تولید کننده یا مصرف کننده یا در طول زنجیره تولید تا مصرف پرداخت می‌شود ولی در کشور ما طی چند سال گذشته به واردکننده کالا داده می‌شد که اکنون به جای تخصیص در ابتدای فرایند به پایان آن و به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.

استاندار در ادامه تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ برای ۲۵ قلم کالای اساسی برای این که قیمت مصرف کننده در کشور متعارف باقی بماند، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را لحاظ کردند و دولت هر ساله بین ۹ تا ۱۱ میلیارد دلار ارز برای این موضوع تامین کرد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به هشت میلیاد دلار رسید.

وی اضافه کرد: در سالهای اخیر تعداد کالاهای شامل ارز ترجیحی به هشت کالای اساسی کاهش یافته ولی برای تداوم این روند، دستگاه‌های اجرایی نیاز ۱۸ میلیارد دلاری را اعلام کردند و برای سال ۱۴۰۱ بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار نیاز ارزی برآورد شد که تامین آن از عهده کشور با شرایط اقتصادی کنونی خارج است.

وی با بیان این که منابع دولت در بودجه ۱۴۰۱ از محل وصول مالیات و فروش نفت و گاز پیش بینی شده است، عنوان کرد: میزان فروش نفت کشور ۱.۲ میلیون بشکه در روز و متوسط فروش هر بشکه نفت ۶۰ دلار تعیین شده یعنی وصول کشور از این بخش ۲۶ میلیارد دلار خواهد بود ولی از این میزان ۲۰ درصد در همان ابتدا کسر و به صندوق ذخیره ملی واریز می‌شود و سه درصد سهم مناطق محروم و بخشی هم شرکت ملی نفت خواهد شد لذا نهایتاً ۶۲.۵ درصد پول فروش نفت یعنی حدود ۱۶ میلیارد دلار نصیب دولت می‌شود که متناسب با نیاز تامین کالاهای اساسی نیست.

فاطمی در مورد وصول مالیاتی کشور نیز گفت: مجموع وصول در بودجه امسال ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است ولی ۶۵۹ میلیارد تومان از این پول باید صرف پرداخت حقوق ‌شود و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت گذشته و سررسید اوراق است که باید پرداخت شود و همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم بدهی صندوق‌های لشکری و کشوری خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرفی سالیانه ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش کالاهای اساسی و انرژی یارانه به مردم پرداخت می‌شود و این در حالیست که نرخ رشد اقتصادی ۰.۴ و تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی داریم و ارز تخصیصی نیز روز به روز گرانتر می‌شود و متاسفانه ارز ترجیحی نیز به خوبی عملیاتی نشده و تولیدکننده سهمی از آن نمی‌برد.

وی با اشاره به این که افزایش پایه پولی کشور موجب رشد نقدینگی و تورم چندین برابری در کشور شده است، گفت: متاسفانه اکنون یارانه مردم به تولید کننده خارج کشور پرداخت می‌شود و از تولیدکننده داخلی حمایتی نمی‌شود و از سوی دیگر دهک‌های بالاتر و برخوردارتر بیشتر از کالاهای اساسی و یارانه‌های آن بهره‌مندتر می‌شوند که این اقدام، ناعادلانه، غیرشفاف و رانت‌زاست.

استاندار ابراز کرد: البته کرونا و افزایش نیاز به دارو و تجهیزات پزشکی، خشکسالی‌های جهانی و تاثیر آن بر افزایش نیاز ارزی کشور برای تامین کالاهای اساسی کشور و جنگ اوکراین و روسیه و تفاوت قیمت کالاهای اساسی بین کشور ما و کشورهی همسایه که قاچاق را تشدید کرده است نیز بر این مشکلات افزوده و در چنین شرایطی قطعاً امکان ادامه این مسیر گذشته وجود ندارد لذا دولت اصلاح نظام یارانه‌ای کشور را رقم زد.

به گفته استاندار یزد، در حالی دولت برای یک خانواده چهار نفره دهک‌های اول تا سوم جمعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای یک خانواده چهار نفره دهکهای بعدی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان واریز کرده است، بررسی های نشان داده که افزایش قیمت حاصل از آزادسازی ارز ترجیحی تنها ۸۰۰ هزار تومان برای این خانواده خواهد بود و در واقع دو برابر این میزان یارانه نقدی دریافت می کنند.

وی متذکر شد: البته یارانه‌های دولت علاوه بر کمک هزینه یارانه‌ای در قالب اعتبار الکترونیک خرید کالا نیز به افراد مشمول اعطا می‌شود و مزیت این اقدام این است که نه تنها مانع افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود، بلکه سهم هر فرد از کالاهای اساسی در سالهای بعد نیز به دنبال تغییر قیمتها ثابت باقی خواهد ماند.

فاطمی در ادامه از تدارک و برنامه ریزی دولت برای حمایت از جاماندگان از یارانه‌های معیشتی خبر داد و گفت: آن دسته از افرادی که در دریافت یارانه هایشان تغییراتی مانند ازدواج و طلاق اتفاق افتاده، آنهایی که تاکنون یارانه دریافت نکرده و متولدین سالهای ۱۳۹۹ به بعد می توانند با مراجعه به سامانه refahi.ir نسبت به ثبت اعتراض خود اقدام کنند تا در صورت بررسی و مشمول شناخته شدن از این خدمات دولت با انعطاف پذیری در نظر گرفته شده، بهره‌مند شوند.

وی افزود: آن دسته از افرادی که از دریافت یارانه قبلاً انصراف داده بودند یا قبلا یارانه آنها از سوی سامانه قطع شده و کسانی که نسبت به دهک خود اعتراض دارند نیز می‌توانند از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir موارد اعتراضی خود را ثبت کنند و در صورت مشمول شدن، از یارانه‌های دولتی برخوردار شوند.

وی در بخشی از سخنانش از وفور کالاهای اساسی در استان و تشدید نظارتها بر بازار خبر داد و افزود: هم اکنون به طور متوسط روزانه بیش از ۱۰ تن روغن خوراکی مازاد مصرف استان و روزانه بیش از ۴۰ تن گوشت مرغ بیش از نیاز استان توزیع می‌شود و علاوه بر این نیز کالاهای احتکاری مکشوفه نیز در اختیار نیازمندان قرار گرفته است لذا پیش بینی می‌شود که در توزیع کالا با توجه به مازاد تولید در روزهای آتی با پس زدگی بازار مواجه شویم.

استاندار در مورد یارانه نان و دارو نیز گفت: یارانه این کالاها به تمام مردم ایران بدون لحاظ دهکها اختصاص می یابد و نان با همان قیمت قبل عرضه خواهد شد.

فاطمی در پایان ضمن پاسخ به سئوالات خبرنگاران، به مردم اطمینان داد که تمام اعتراضات آنان در مورد یارانه‌ها بدون سختگیری از سوی دولت بررسی و یارانه به مشمولان پرداخت خواهد شد و دولت نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته تا کام مردم با اجرای این طرح شیرین شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..