دغدغه‌هایی از جنس «دبستان دوشیزگان»

کارگردان نمایش «دبستان دوشیزگان» که این روزها در یزد روی صحنه می‌رود، از این گله‌مند است که برنامه‌های ضعیف تلویزیونی سطح سلیقه مردم را پایین آورده و مسائل اقتصادی هم سبب شده برخی هنرمندان صرفا به دنبال اجرای آثاری باشند که خنده مخاطب را به هر قیمتی به همراه داشته باشد.

امیررضا وزیری درباره این نمایش که به نویسندگی شکوفه آروین شب‌های پایانی اجرای خود را می‌گذراند گفت: «دبستان دوشیزگان» اثری تاریخی و مستند از اولین بانویی است که یک دبستان دخترانه تأسیس کرده و در این مسیر با مصائب و تحجر زیادی روبرو شده است. این دبستان چند بار تعطیل و تخریب شد، اما در نهایت بی‌بی خانم استرآبادی موفق شد آن را جا بیندازد و دانش‌آموزان خوبی در این دبستان تعلیم دیدند که در آن زمان توسط مدرسه دارالفنون هم تایید شدند.

او با اشاره به اینکه ۶۰ درصد فروش را برای این اجرا تجربه کرده است، گفت: من از ۱۲ سالگی در تئاتر بازی کردم و سال‌ها فعالیت داشتم اما در سال‌های اخیر چندان توان جسمی برای بازیگری نداشتم و سراغ کارگردانی رفتم. برای این نمایش هدفم این بود که به مخاطبانم آگاهی دهم تا بدانند در گذشته چه اتفاقی افتاده و چطور به اینجا رسیده‌ایم که الان تعداد کنکوری‌های دختر از پسرها بیشتر شده است.

این هنرمند درباره وضعیت تئاتر در یزد هم بیان کرد:‌ بعد از دو سال تعطیلی تئاتر بخاطر کرونا، بسیاری از مخاطبان تشنه دیدن اجرا هستند و هنرمندان هم انگیزه بیشتری برای کار دارند و در حال حاضر چهار نمایش دیگر در یزد روی صحنه اجرا می‌شود و این چراغ سبزی است که در آینده بتوانیم اجرای تئاتر را رونق دهیم.

وزیری افزود:‌ ما در یزد چندان مخاطب خاصی نداریم که تئاتر را در سبد تفریح و زندگی خود قرار دهد و گاهی بر اساس تبلیغاتی که برای یک نمایش می‌شود یا نیاز زمانی، مخاطب از اجراها استقبال می‌کند اما هنوز مخاطب خاص برای تئاتر نداریم چون سطح سلیقه و توقع مردم بخاطر برنامه‌های ضعیف تلویزیون و بعضی تئاترهایی که مایه‌هایی از طنز سخیف دارند پایین آمده است. این ماجرا پیش از کرونا شروع شده بود. اگرچه ریشه این اتفاق به برنامه‌های ضعیف تلویزیون برمی‌گردد، اما برخی هنرمندان هم بخاطر مسائل اقتصادی به سمت تولید نمایش‌هایی می‌روند که بیشتر جنبه مالی را تامین کند در حالی که هنرمند نباید به سمت هر نوع خنده‌ای که صرفا مردم خوششان می‌آید برود.

او درباره قیمت بلیت و تناسب آن‌ها با خرج تولید تئاتر در یزد گفت:‌ ما با احتیاط نرخ بلیت را تعیین می‌کنیم. تا قبل از کرونا بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بود و بعد از آن در اولین جشنواره تئاتر یزد قیمت ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان محک زده شد، برای اجراهای فاخر حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان تعیین قیمت می‌کنیم اما در عمل تخفیف به مردم می‌دهیم تا بتوانند به تماشای تئاترها بیایند.

وی اجرا در شهرهای دیگر را از برنامه‌های گروه خود دانشت و گفت:‌ اجرا در تهران را به دلیل سرسام‌آور بودن اجاره سالن و هزینه اقامت کاملاً فاکتور گرفته‌ایم مگر اینکه اسپانسر پیدا شود یا در جشنواره شهرزاد که فراخوان داده پذیرفته شویم و آن موقع برای اجرا خواهیم آمد، اما به جز آن برای چند شهرستان مثل رشت در حال رایزنی هستیم تا در آنجا نمایش را اجرا کنیم.

وزیری در پایان بیان کرد:‌ می‌خواهم از مردم خواهش کنم و بگویم که با این وضعیت اقتصادی همان‌قدر که به فکر غذای جسم هستند، به فکر غذای روح هم باشند؛ این غذای روح فقط تئاتر نیست، می‌تواند ورزش، سینما و موسیقی هم باشد ولی واجب‌تر از غذای جسم است و باید به آن توجه شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..