مدیر کل میراث فرهنگی یزد مطرح کرد؛

ضرورت راه‌اندازی کارگروه توسعه گردشگری در ابرکوه/ثبت جهانی سرو کهنسال در اولویت است

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: یکی از راهکارهای توسعه گردشگری شهرستان ابرکوه و رفع موانع در این حوزه، تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت و بخش خصوصی در این حوزه است.

«احمد آخوندی» در جمع فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه با بیان اینکه به ازای هر شهر و روستا یک مدل توسعه وجود دارد و قرار نیست مدل توسعه همه مناطق مشابه یکدیگر باشد، اظهار کرد: باید مطالعات اولیه در هر منطقه صورت گرفته و با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های موجود آن منطقه، مدل توسعه استخراج و متناسب با بوم شهرستان، مدل توسعه و گردشگری تعریف شود.

وی تصریح کرد: می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد از گردشگری، زیرساخت و مرمت بافت تاریخی و خانه‌های قدیمی است و بخش عمده آن یعنی ۹۰ درصد کار مربوط به مسائل نرم‌افزاری از جمله نیروی انسانی، برگزاری رویدادهای مختلف، تولید محتوا، لباس، تبلیغات و آموزش است.

آخوندی با بیان این که باید برای گردشگران تنوع ایجاد کرد تا در هر روز از اقامت تجربه‌های متفاوتی داشته باشند، افزود: همدلی و تعامل بین تشکل‌ها و انجمن‌های مختلف درون شهرستان و ارتباط با فعالین استانی و کشوری می‌تواند در انتقال تجربیات و پیشرفت کار بسیار مؤثر باشد.

وی همچنین از شکل‌گیری ۱۵ میز تخصصی گردشگری در استان خبر داد و گفت: گردشگری خوراک، ورزشی، ادبی، موسیقی، صنایع‌دستی، لباس و … از جمله میزهای تخصصی گردشگری استان که باید در ابرکوه نیز راه‌اندازی و منجر به برگزاری رویدادهای متعدد شود؛ چراکه رویداد محوری علاوه بر حوزه گردشگری، موجب رونق اقتصادی کل شهرستان می‌شود.

مسئول ارشد میراث فرهنگی استان با اشاره به این که رویدادها باید در سه بخش برگزار شود، خاطرنشان کرد: در بخش شهرستانی می‌توان ۵۲ هفته شاد را برای مردم با محوریت روستاها رقم زد تا اهالی روستا نیز طعم گردشگری را چشیده و به انجام فعالیت در این حوزه تشویق شوند. در بخش استانی نیز می‌توان رویدادهای فصلی و در بخش کشوری هم یک رویداد شاخص که معرف ابرکوه و ویژگی‌های خاص آن باشد برگزار کرد.

این مسئول استفاده از تکنولوژی‌های جدید در گردشگری و آموزش را از جمله ارکان کلیدی توسعه گردشگری عنوان کرد و ادامه داد: شهرستان ابرکوه دارای جاذبه‌های خاص گردشگری است که شهر زیرزمینی نیز به آن اضافه شده است. ضمن اینکه این شهرستان نیازمند یک کافه موزه تخصصی نیز هست که به زودی در خانه صولت راه‌اندازی می‌شود.

آخوندی ثبت جهانی درخت کهن‌سال سرو ابرکوه را یکی از برنامه‌های در دست اقدام و اولویت‌دار استانی عنوان کرد و یادآور شد: در زمینه پرداخت تسهیلات نیز، شهرستان‌هایی همچون ابرکوه، خاتم، مروست، بهاباد و سایر شهرستان‌های کمتر برخوردار است.

گفتنی است، جذب نیروی کار جهت همکاری با واحدهای گردشگری، برگزاری دوره‌های آموزشی، سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی، همراهی مسئولین استانی و کشوری جهت برگزاری هزاره گنبد عالی و راه‌اندازی پیست موتورسواری در کویر از جمله مطالبات فعالان حوزه گردشگری شهرستان ابرکوه در دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی بود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..