خوداشتغالی، مشاغل خانگی و خویش‌فرمایی نیاز امروز بازار کار ابرکوه

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان ابرکوه با بیان این که ۸۵۰ نفر جویای کار در این شهرستان شناسایی شده‌اند، گفت: مهم‌ترین نیاز و بهترین روش برای اشتغال فارغ‌التحصیلانی که رشته دانشگاهی آنان نیاز بازار کار شهرستان نیست، ایجاد کارگاه‌های خوداشتغالی، مشاغل خانگی و خویش‌فرمایی است.

«ناصر زارع» ضمن بیان این مطلب، اظهار کرد: طی ۱۱ سال گذشته که اولین بانک اطلاعات افراد جویای کار شهرستان تهیه شد، نام بیش از چهار هزار نفر متقاضی ثبت شد ولی طی سال‌های اخیر بیش از سه هزار فرصت شغلی در واحدهای تولیدی، خدماتی و در رشته‌های صنعت، معدن، کشاورزی و سایر بخشها ایجاد و همچنین توسط بیش از ۱۵۰۰ نفر، کارگاه خوداشتغالی، مشاغل خانگی و خویش‌فرمایی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در ابرکوه بیش از ۳۲۰۰ بنگاه اقتصادی وجود دارد که یک‌هزار و ۱۱۵ مورد از آن‌ها در حوزه کشاورزی، دام صنعت، کارگاه‌های ساختمانی و صنف فعال و مشمول قانون کار و در مجموع دارای هفت هزار و ۵۰۰ کارگر هستند. علاوه بر این بیش از ۲۵۰ تعاونی نیز در حوزه‌های مسکن، خدمات، کشاورزی، صنعت و آموزش این شهرستان فعال هستند.

زارع همچنین از انجام برنامه‌های مختلف در حوزه ورزشی، فرهنگی و آموزشی برای کارگران خبر داد و اظهار کرد: دو مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی که دارای دو زمین چمن مصنوعی و سالن چندمنظوره است، با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال ساخته‌ شده که در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. ضمن این که هیئت ورزش کارگری شهرستان نیز در ۱۳ رشته از هفت ماه قبل فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای توسعه اصل سه‌جانبه گرایی مثلث دولت، کارگر و کارفرما، در کارگاه‌های بالای ۱۵ نفر نیروی انسانی، انتخابات کارگری برگزار شده هر یک از آنها دارای نماینده کارگری هستند، ضمن این که این اطمینان را به کارگران می‌دهیم که به هیچ عنوان از حقوق آنان کوتاه نیامده و همه اعتراضات به‌حق شان را تا رسیدن به نتیجه قطعی پیگیری خواهیم کرد.

زارع با اشاره به دریافت بیمه بیکاری توسط ۸۰ نفر در سطح شهرستان، تصریح کرد: این عدد به خوبی نشان می‌دهد که ما در شهرستان ابرکوه نسبت به کل استان کمترین آمار اخراج یا تعدیل نیرو از واحدهای مختلف را داشته‌ایم.

این مسئول در پایان با تأکید بر اینکه حوزه صنایع زیردستی فولاد، کاشی، فرآوری سنگ‌های ساختمانی و کاشت گیاهان دارویی بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری در شهرستان است، عنوان کرد: تاکنون مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی با اشتغال‌زایی ۵۴ نفر و ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی با اشتغال‌زایی ۴۱ نفر در شهرستان ابرکوه پرداخت شده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..