وزیر کشور:

پرداخت خسارات آسیب دیدگان سیلاب یزد در کوتاهترین زمان پیگیری شود

وزیر کشور با تاکید بر پیگیری پرداخت خسارات آسیب دیدگان سیلاب اخیر یزد در کوتاهترین زمان ممکن، گفت: مسدود کردن مسیلها غیرقانونی است و باید مسیلهای شهر بازکشایی شوند.

«احمد وحیدی» شب شنبه در نشست ستاد مدیریت بحران استان یزد که در سالن کوثر استانداری یزد با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی به منظور بررسی خسارات سیلاب اخیر شهر یزد برگزار شد، اظهار کرد: مسیل یعنی جایی که الان شاید دارای سیلاب نباشد ولی قطعاً زمانی سیلاب را هدایت خواهد کرد و برای همین منظور ایجاد شده لذا بستر و رحیم برای آنها تعریف می‌شود که باید رعایت شود و این که برخی آن را مسدود کرده‌اند، یک کار غیرقانونی است و باید مسیل بازگشایی شود.

وی افزود: مسئولان داخل شهر و شهرداری‌ها نیز در رابطه با بازگشایی مسیلها موظف هستند که به وزارت نیرو کمک کنند.

وحیدی با اشاره به قنوات به عنوان یک تکنولوژی گرانبهای گذشتگان، بر احیای آنها و استفاده از آنها در قالب آبرسانی زیرسطحی تاکید کرد.

وی بر اهتمام به موضوع سیل‌بند با توجه به تاثیر آنها بر مباحث آبخیزداری و آبخوان داری تاکید مجدد کرد و گفت: باید حتماً شهرها دارای مسیل باشند و طرح‌های هدایت سیلاب شهر یزد نیز در همین راستا تدوین و آماده شود.

وزیر کشور در رابطه با موضوع سرمازدگی باغات استان نیز گفت: خوشبختانه دستاوردهای علمی خوبی در این زمینه وجود دارد و باید برای سالهای آینده راهکارهای اساسی و علمی لحاظ شود.

وی بر آگاهسازی کشاورزان در رابطه با خدمات قابل ارائه از سوی صندوق بیمه کشاورزان تاکید و پیگیری امحال تسهیلات آسیب دیدگان این حوزه را خواستار شد.

وحیدی همچنین از مسئولان خواست تا در کوتاه ترین زمان میزان خسارت برا.رد شده در بخشهای مختلف را برای جبران به وزارت کشور ارائه کنند.

وی در مورد مشکلات ادواتی و تجهیزات تخریب شده منازل مسکونی آسیب دیدگان نیز گفت: علاوه بر کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، از طریق کشور نیز کمک خواهیم کرد تا خسارات جبران شود.

وزیر کشور با اشاره به موضوع فاضلاب شهر یزد نیز و برنامه استان برای تکمیل آن در قالب قرارداد بیع متقابل، بر لزوم اجرای کامل این طرح تاکید کرد.

وی در این باره خاطرنشان کرد: شهر یزد یک شهر تمدنی است و بالا زدن فاضلاب در آن قابل قبول نیست.

وزیر کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوان با پرداخت به موقع خسارات وارده به مردم استان، بخشی از آلام آنها کاسته شود.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز طی سخنانی ضمن ارائه گزارشی مشروح از این حادثه و خسارات وارده، با بیان این که یزد یک استان کویری با شدیدترین وضعیت زمین ساختاری است، گفت: استان یزد در یکسال اخیر با خسارات میلیاردی ناشی از خشکسالی، سرمازدگی، طوفان و ریزگردها و سیلاب مواجه شده است.

وی با اشاره به بارش ۳۰ میلیمتری باران در بازه زمانی ۵۰ دقیقه ای که بی سابقه در ۱۰۰ سال گذشته بوده است، افزود: متاسفانه رسیدگی نشدن و نقض سیل بندها منجر به خسارت به برخی از شهرها و روستاهای استان شد.

استاندار به خسارت ۶۲۵ میلیارد تومانی بارش رگباری اخیر به بخش کشاورزی و ۳۲۶ میلیارد تومان در بخش تجاری استان، افزود: ۵۴۱ واحد مسکونی شهری، ۹۶ واحد تجاری شهری و بیش از ۲۶۰ واحد مسکونی روستایی نیز دچار آسیب شدند.

فاطمی با اشاره به مدیریت صورت گرفته در استان برای مهار بحران، خواستار مساعدت وزارت کشور برای رفع آسیبهای وارده به مردم شد.

در این نشست دیگر مسئولان دستگاه‌های مرتبط استان نیز به بیان مشکلات پرداختند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..