دیدار رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با استاندار یزد/ دکتر فاطمی:

پارک علم و فناوری مهارتی در یزد راه اندازی شود/ راه اندازی مرکز آموزش تخصصی خدمات هتلداران و گردشگری در استان یزد در دستور کار فنی و حرفه ای قرار گیرد

استاندار در نشست مشترک با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: راه اندازی مرکز آموزش تخصصی خدمات هتلداران و گردشگری در استان یزد در دستور کار فنی و حرفه ای قرار گیرد.

به گزارش یزدی نیوز، دکتر مهران فاطمی در نشست مشترک با غلامحسین حسینی‌نیا؛ رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه دنیای امروز و دنیای پیش روی نسل جوان، دنیای مهارت است، گفت: فرصت ها محدود و تقاضا زیاد است لذا «آن هایی پیش اند که در چیزی از دیگران بیش اند» و لازمه این «بیش بودن» و کسب جایگاه خوب در بازار اشتغال «مهارت» است.
وی مهارت را یکی از حلقه های مفقوده در زیست بوم اشتغال دانست و اظهارداشت: در حال حاضر به دانشجویان مهارت هایی آموزش داده می شود اما برخی دانشجویان علی رغم برخورداری از مهارت ها، برای ورود به عرصه کار دچار مشکلاتی می شود، نکته مهم این است که مهارت ها در نهایت باید به اشتغال ختم شود.
استاندار یزد با اشاره به آمار فارغ التحصیلان بیکار استان و عدم موفقیت طرح های قبلی در اشتغال دانشجویان به منظور ورود به صنعت، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه های استان جهت حل بخشی از مسائل مربوط به این حوزه، توسعه و رونق فعالیت شرکت های دانش بنیان است چرا که نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه در شرکت های دانش بنیان محسوب می شود.
دکتر فاطمی افزود: در این راستا با شناسایی شرکت های دانش بنیان فعال و توانمند هر حوزه و برقراری ارتباط بین شرکت ها و صنایع مرتبط می توان علاوه بر کاهش نرخ بیکاری استان گام مهمی در راستای نوسازی صنایع برداشت.
وی یکی از دغدغه های مورد اهتمام استان را کاهش نرخ بیکاری بانوان عنوان و خاطرنشان کرد: در این راستا باید حوزه هایی که امکان اشتغال بانوان در آن ها وجود دارد مانند IT، اقتصاد دیجیتال، گردشگری، صنعت پوشاک و طراحی دوخت و لباس و شناسایی و مهارت های مرتبط به آن ها به بانوان ارائه شود.
استاندار یزد در ادامه نسبت به حمایت از اجرای طرحی از سوی سازمان فنی و حرفه ای جهت آموزش مهارت های لازم به بانوان برای اشتغال آفرینی متناسب با ظرفیت های موجود در استان، اعلام آمادگی کرد.
دکتر فاطمی در ادامه به ضرورت کاربردی تر کردن مهارت های در حال ارائه در دانشگاه ها پرداخت و اظهارداشت: مهارت حلقه ارتباط بین دانشگاه و صنعت است لذا باید سازوکارهای لازم برای تقویت این ارتباط و ارائه مهارت های متناسب با شرایط استان تدوین شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به رویکردهای در حال پیگیری برای تقویت مهارت ها و توانمندی دانش آموزان اشاره و خاظرنشان کرد: یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه تاسیس هنرستان های فنی جوار معدنی است که در این راستا هنرستانی در چادرملو شهرستان اردکان تاسیس میشود تا تکنسین و کارشناسان این حوزه تربیت شوند.
استاندار یزد با بیان اینکه در بخش دانشجویی بحث بورسیه دانشجویی با محوریت مهارت در حال پیگیری است، افزود: این موضوع یکی از مصوبات شورای اشتغال استان است تا بهترین های هر رشته در بدو ورود به دانشگاه شناسایی و به صورت تخصصی در واحدهای R&D صنایع بورسیه و سپس در همان جا به عنوان یک نیروی متخصص استخدام شوند.
دکتر فاطمی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت زیرساخت های فنی و حرفه ای استان استان اشاره کرد و اظهارداشت: درصددیم تا با استفاده از ظرفیت های موجود، تجهیزات و امکانات استان را ارتقاء دهیم زیرا لازمه انجام اقدامات زیربنایی و تحولی در حوزه آموزش ارتقاء زیرساخت های آموزشی و مهارت است.
وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال احداث میدان رویداد محور در این حوزه هستیم، خاطرنشان کرد: در این میدان می توان رویدادهای اشتغال آفرینی و کارآفرینی و مهارت محور را برگزار کرد.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاد ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی در استان یزد را ارائه کرد و گفت: این پارک می تواند در قالب همکاری مشترک با اداره کل فنی و حرفه ای ایجاد و تبدیل به کانونی برای تربیت نیروهای توانمند و متخصص شود.
دکتر فاطمی همچنین گردشگری را یکی از حوزه های اولویت دار استان یزد خواند و افزود: با توجه به اهمیت این حوزه ضروری است مرکز آموزش تخصصی خدمات هتلداران و گردشگری در استان یزد دنبال شود.
وی در پایان همچنین خواستار توجه ویژه سازمان فنی و حرفه ای کشور به تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه ای استان شد.

منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..