رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر یزد:

هجمه علیه شهردار ناروا و غیرواقعی است/تخریب دو سیل بند عامل اصلی بحران اخیر یزد بود

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه میزان بارندگی اخیر در مدت یک ساعت در یزد بی‌سابقه بود، گفت: تخریب بخشی از سیل بند محدوده جنوبی شهر یزد باعث وقوع این بحران شد.

«محسن ابوترابی» ضمن اعلام این مطلب، در این باره خاطرنشان کرد: میزان بارندگی فروردین سال گذشته ۱۷ میلیمتر طی بازه زمانی شش ساعت، آبانماه پارسال ۲۷ میلیمتر در بازه زمانی ۸ ساعت و در سال ۹۷ نیز بارش ۴۱ میلیمتر طی ۱۱ ساعت بود ولی در چند روز اخیر به طور متوسط ۳۰ میلی متر باران در مدت ۵۰ دقیقه باعث حجم بالای آبگرفتگی شهر در مدت کمتر از یک ساعت شد که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: با این حال اکثر آبگرفتگی اخیر مناطق شهر ناشی از تخریب بخشی از سیل بند محدوده جنوب یزد بود اما با این حال از ابتدای آغاز بحران بیش از ۵۰۰ نیروی شهرداری در صحنه حضور داشتند و در راس آنها نیز شهردار یزد به دور از دوربین‌های رسانه‌ای ۲۴ ساعته در میدان حضور داشت.

به گفته وی، بیشتر آبگرفتگی سیلابی از سمت سیلاب بند پارک علم و فناوری بود که محدوده‌های شهرک طوبی، مهرآوران و قاسم آباد و بلوار جوان و شهرک دانشگاه را درگیر مشکلات آبگرفتگی و سیلاب کرد.

وی ادامه داد: سیل بند جنب پارک کوهستان هم باعث مشکلات آب گرفتگی در میدان جانباز، میدان مدرسی و امام علی و عیش آباد و خیر آباد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورا خاطرنشان کرد: خوشبختانه قبلاً در مناطق مختلف یزد و به خصوص مکان‌هایی که در سال‌های گذشته به علت بارندگی‌های مشابه درگیر آن بودیم مانند کانال میدان آرمان، کانال میدان حسین‌زاده امامشهر، کانال دروازه قرآن و میدان همافر، به همت مسئولان وقت یعنی مدیران عامل وقت سازمان همیاری‌ها و سازمان عمران و شهردار فعلی شهر به عنوان پیمانکار اجرا، مشکل آبگرفتگی مشکل رفع شده است.

وی در مورد بارندگی اخیر و خدمات ارائه شده نیز گفت: بیش از چهار هزار تماس مردمی با سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در طی بارندگی اخیر گرفته شد که با تلاش مجموعه پرسنل جان بر کف این سازمان بیش از ۳۲۰ مورد اعزام و ۴۰۰ مورد آبکشی انجام شد و به طور متوسط ۱۱۰ نفر از این پرسنل این مجموعه طی این ایام به صورت شبانه روزی و در حوزه های دیگر خدمات شهری بیش از ۵۰۰ نفر به طور مستقیم نسبت به انجام عملیات دفع آب و خدمت رسانی اقدام کردند.

ابوترابی افزود: با این حال، در بارندگی های اخیر برخی از مردم متضرر شدند که مجموعه شورا شهر در کنار آنها هستند و مشکلاتشان را پیگیری می‌کنند ولی از مدعی‌العموم می‌خواهیم به این موضوع ورود پیدا کند و سهم تقصیر دستگاه‌ها مشخص و خسارت مردم پرداخت شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد هیچگونه نگرانی در زمینه آب گرفتگی معابر در سطح شهر نباشیم و بتوانیم خسارات مادی و معنوی مردم شریف و صبور شهر یزد را جبران و خدمتگذار صدیق شهروندان بمانیم.

این عضو شورای شهر یزد تصریح کرد: شورای شهر بودجه خوبی برای دفع آب های سطحی در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته و در حال حاضر جدای از بودجه متمرکز معاونت عمرانی، در پنج منطقه شهرداری حدود ۱۲ میلیارد تومان بودجه در جهت زیرساخت‌های دفع آب های سطحی منظور کرده است.

وی افزود: متاسفانه معابر شهر یزد شیب بارندگی ندارد و همسطح است و طراحی خیابان های یزد از ابتدا برای بارندگی‌های شدید دیده نشده لذا باید زیر سازی های مناسب در این باره صورت بگیرد که در حال حاضر نیز اصلاح معابر در جهت رفع آبگرفتگی‌ها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در ادامه رفع مشکلات آبگرفتگی معابر اصلی شهر و معابری که بیشتر در معرض آبگرفتگی قرار دارد، در اولویت قرار خواهد داشت.

ابوترابی در مورد مسیل و هدایت آب‌های روان نیز گفت: در این رابطه بیش از ۱۳ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده که شش میلیار هزینه آزاد سازی و مابقی برای اجرا بوده است.

به گفته وی، طراحی کامل مسیر داخل شهر توسط معاونت شهرسازی صورت پذیرفته و دراین باره از استاندار محترم خواسته شده تا رودخانه مرکز شهر از آب منطقه‌ای به شهرداری تحویل شود تا شهرداری بتواند هم به عنوان مسیر پیاده‌روی و هم به عنوان دفع آبهای روان مورد استفاده قرار بگیرد.

ابوترابی در پایان ضمن تشکر از شهردار و مجموعه نیروهای شهرداری، مجموعه خدمات شهری، سازمان آتش نشانی و همه نیروهای مردمی، بسیج و سپاه و گروه‌های جهادی و تیپ همیشه در صحنه ۱۸ الغدیر و سایر ارگان‌ها که در این حوزه همگام و در کنار هم و به دور از هیاهوی رسانه‌ای خدمت رسانی کردند، گفت: هجمه علیه شهردار جهادی و مخلص را ناروا و دوراز واقعیت می‌دانم و از نزدیک شاهد مدیریت مخلصانه و در صحنه ایشان بودم همانگونه که همگی در نوروز امسال نیز با مدیریت ایشان شاهد تغییر و تحول در سطح شهر بودیم و در کل امیدواریم با تدبیر مناسب و همکاری دستگاه‌های مرتبط شاهد آبادانی و عمران و رفع موانع برای ارائه خدمت بهتر به شهروندان باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..