افرایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید کنستانتره در پایافولاد یزد

مدیر عامل شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد نوید راه‌اندازی خط دوم تولید کنستانتره این مجموعه به ظرفیت یک میلیون تن را تا پایان سال جاری داد و گفت: در حالی به ازای تولید هر یک تن کنستانتره به طور استاندارد یک مترمکعب آب مصرف می‌شود، این میزان در پایافولاد به ازای هر تن کنستانتره ۰.۴ مترمکعب آب اس...

«رضا تسلیمی» در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد در سال ۱۳۹۶ با سهامداری دو بخش خصوصی شرکت فکور صنعت تهران به عنوان بزرگترین شرکت دانش بنیان تحقیقات و طراحی کارخانجات کنستانتره ایران و نیز غلامرضا شایقی فعالیت خود را آغاز کرد و در اولین بازه زمانی صرفاً با هدف ایجاد اشتغال در منطقه اقدام به ایجاد کارخانجات زنجیره تولید فولاد کرده ولی در سال‌های بعد اهداف دیگری را نیز در کنار خود دنبال کرده است.

وی اولین گام در این خصوص را تاسیس خط تولید یک میلیون تنی کنستانتره آهن ذکر کرد و افزود: این اقدام بدون حمایت و دریافت تسهیلات بانکی و صرفا با سرمایه گذاری دو بخش خصوصی مجموعه با کلنگ زنی کارخانه در اردیبهشت ۱۳۹۷ کلید خورد ولی کلنگ فعالیت صنعتی این واحد در مرداد ۹۷ به زمین خورد و موفق شد با ثبت رکورد ایجاد کارخانجات کنستانتره در مهر ۹۹ افتتاح و با ثبت رکوردی دیگر در آذر ۹۹ به ظرفیت اسمی خود برسد.

به گفته این مسئول، شرکت پایا فولاد در حال حاضر زمینه اشتغال مستقیم ۴۰۰ نفر و به صورت غیر مستقیم برای ۲۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده اما سایر مجموعه‌های تابعه این شرکت حدود ۶۴۰ فرصت شغلی را در منطقه فراهم کرده است.

تسلیمی گفت: اکثر پرسنل مجموعه جزو اهالی روستاهای منطقه هستند ولی به دلیل تخصصی بودن فعالیت های واحد، بخشی از پرسنل اهال سایر مناطق کشور هستند که امیدواریم با پیاده سازی آموزش‌های حین کار در زمینه ارتقا علمی مردم بومی در آتیه نیز نقش آفرینی کنیم.

وی از تلاش این مجموعه صنعتی معدنی جهت توسعه خدمات رفاهی، تسهیلاتی و بهداشتی در منطقه خبر داد و به عنوان نمونه ایجاد مجتمع رفاهی خورشید، ایجاد تصفیه خانه آب روستای ساغند و همچنین ایجاد جاده ساغند به چادرملو با سرمایه گذاری مجموعه که موجب کاهش طول مسیر از ۷۰ کیلومتر به ۴۰ کلیومتر شده است را برشمرد.

وی عنوان کرد: علاوه بر ایجاد خط تولید کنستانتره، با توجه به پتانسیلهای منطقه و نیازهای صنعتی، یک خط تولید ۴ میلیون تنی سنک دانه بندی نیز در بازه زمانی ۱۱ ماه در این مجموعه ایجاد و در دیماه ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید.

مدیر عامل شرکت صنعتی معدنی پایا فولاد کویر یزد از در دستور اقدام قرار گرفتن ایجاد خط دوم کنستانتره این مجموعه به ظرفیت یک میلیون تن با همکاری استانداران قبلی و فعلی خبر داد و ابراز امیدوای کرد که این مجموعه تا پایان ۱۴۰۱ به بهره برداری و تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ به ظرفیت اسمی خود برسد.

وی با اشاره به فراهم شدن ۱۸۰ فرصت شغلی مستقیم و ۱۵۰۰ اشتغال غیرمستقیم با بهره برداری از خط دوم این مجموعه، گفت: برای ایجاد کارخانه از شعاع ۳۰ کیلومتری آب به مجموعه منتقل شده و پست برق ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت با اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومان ایجاد و در ادامه به برق منطقه ای استان هبه شده است.

تسلیمی با بیان این که به طور استاندارد به ازای هر تن کنستانتره یک مترمکعب مصرف می شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این مجموعه به ازای هر تن کنستانتره ۰.۴ مترمکعب آب مصرف می‌شود و علاوه بر این آبگیری از باطله کارخانه انجام می‌شود که با این اقدامات نرخ مصرف آب به حداقل ممکن رسیده است.

وی با اشاره به تردد روزانه به طور متوسط ۵۰۰ کامیون در این مجموعه، اظهار کرد: برای اسکان پرسنل و ورنق آبادانی روستا تاکنون بالغ بر پنج هزار مترمربع منازل مسکونی، مهمانسرا و خوابگاه در ساغند ایجاد و زیرساختهای لازم برای آنها تامین شده است.

وی همچنین از اخذ مجوز ایجاد یک ورزشگاه دو هکتاری برای ساغند خبر داد گفت: خوشبختانه موقعیت این مجموعه مشحص و در حال تملک زمین هستیم.

تسلیمی افزود: در راستای مسئولیت اجتماعی این مجموعه صنعتی معدنی تلاش شده در امورات آبادانی و رونق و زیباسازی روستای ساغند نیز مشارکت داشته باشیم که در این رابطه علاوه بر محوطه سازی و بازسای و ساخت استخر و آب انبار ساغند و فراهم کردن امکان سکونت معلمان در روستا،‌ پیگیری جهت راه اندازی یک شعبه و یک باجه بانکی در منطقه انجام شد.

وی از ایجاد یک اورژانس فوق تخصصی به همت خانواده شایقی و تجهیز آن به بروزترین آمبولانس خبر داد و گفت: یک دستگاه خودرو آتش نشانی نیز با شش نفر آتش‌نشان با کلیه تجهیزات روز و استاندارد ایران در منطقه فعال شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: مجموعه پایافولاد کویر در بحث زیست محیطی و منابع طبیعی نیز تاکنون ۲۵۰ هکتار مرتع ایجاد کرده و کلیه مراحل نگهداری آنها را تا انتهای سال ۱۴۰۲ برعهده گرفته که امیدواریم طی این مدت وسعت آن به ۳۵۰ هکتار افایش یابد.

وی یکی دیگر اقدامات این شرکت را مشارکت در دو بانده کردن ۳۰ کیلومتر از محور یزد – طبس ذکر کرد و افزود: ایجاد زیرگذاری به روز جهت اتصال این محور به محور چادرملو با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان نیز مدنظر این مجموعه صنعتی معدنی است.

تسلیمی در مورد افق توسعه این شرکت نیز گفت: ایجاد یک خط دیگر تولید کنستانتره و یک خط تولید گندله در افق پنج ساله پایافولاد و در چشم انداز ۲۰ ساله شرکت نیز ایجاد زنجیره فولاد در استان دیده شده ولی در عین حال ایجاد یک مجموعه فرهنگی سینمایی در منطقه را نیز در صورت پذیرش جامعه و منطقه دنبال خواهیم کرد.

گفتنی است؛ در مراسم جشنی که به مناسبت روز جهانی کارگر در مجموعه ورزشی این شرکت برگزار شد، ضمن اجرای برنامه‌های متنوع و شاد، از کارگران این مجموعه قدرددانی شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..