یک مقامک مسئول:

۳۰۰ روستای استان یزد تشنه آب

مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی یزد با بیان اینکه 300 روستای این استان با جمعیت 65 هزار نفر با مشکل بی آبی مواجه هستند، گفت: اغلب این روستاها در شهرستان تفت واقع شده است.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا حاتمی  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: ۲۹۱ روستای استان نیز با جمعیت ۸۰ هزار نفر مشکل کمبود شدید آب دارد که آبرسانی به این روستاها از طریق ۱۶ تانکر سیار و ۴۴۲ تانکر ثابت صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از روستاهایی که در دامنه کوهستان ها و مناطق مرتفع استان واقع شده اند نیز دچار کمبود آب در بخش شرب هستند.
حاتمی افزود: به دلیل خشکسالی های چندین سال گذشته و کاهش بارندگی شدید در سال آبی جاری، بسیاری از منابع محلی آب استان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته و با کمبود شدید ذخیره آب مواجه شده است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از ساخت ۳۰ مجتمع روستایی برای رفع مشکل بی آبی و کم آبی روستاها استان خبرداد و تصریح کرد : تلاش شده منابع آبی این مجتمع ها از منابع نسبتا پایدار استان تامین شود تا بارش کم بر این منابع دیرتر تاثیرگذار باشد.
وی تصریح کرد: در سال جاری ۳۰ مجتمع آبرسانی روستایی در دستور کار این شرکت قرار دارد و امید است گامهایی موثر در زمینه تکمیل مجتمع های نیمه تمام برداشته شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد گفت: غیر از مجتمع های ذکر شده، ۱۵ پروژه آبرسانی به صورت تک روستایی نیز در سطح استان در دست اجراست.
حاتمی حفر چاه جدید، کف شکنی و بازسازی چاه های موجود، خرید آب از منابع مجاور و کشاورزی و بازسازی شبکه های توزیع را از دیگر اقدامات کوتاه مدت این شرکت در راستای کاهش معضل بی آبی روستاهای استان عنوان کرد.
حاتمی در ادامه وضعیت آب در روستاهای این استان در سال جاری را بحرانی تر از سال های قبل توصیف کرد و گفت: بی آبی بر کشاورزی و بهداشت مردم مناطق روستایی استان تاثیر فراوان می گذارد و یکی از دلایل اصلی مهاجرت روستاییان به شهرها بی آبی در مناطق روستاهایی است.
اکنون آب شرب مورد نیاز روستاهای استان یزد از طریق ۴۲۲ منبع آبی، شامل۴۵ رشته قنات، ۱۵دهنه چشمه و ۳۵۰حلقه چاه و ۱۲ تاسیسات همجوار تامین می شود که از این تعداد ۷۷ منبع آبی خشک و ۹۸ منبع آبی در آستانه خشکیدن هستند .
هم اکنون ۱۰۲ هزار و ۴۷۴ مشترک روستایی در یک هزار و ۱۹۴ روستای استان زیرپوشش شرکت خدمات آبفای روستایی استان یزد قرار دارند.
استان یزد حدود سه هزار روستا و آبادی دارد که یکهزار و ۱۹۴ روستای آن دارای سکنه است که جمعیت این روستاها حدود ۲۷۰ هزار نفر است.

بخش نظردهی بسته شده است..