امام جمعه اردکان:

راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی سالمندان در کشور ضروری است

امام جمعه اردکان یزد با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات سالمندی اردکان و ارائه خدمات رایگان پزشکی از سوی این مرکز به سالمندان، توسعه و گسترش این مراکز را در کشور امری ضروری و مهم خواند.

حجت‌الاسلام «سیداسماعیل شاکر» با بیان این که مرکز تحقیقات سالمندی اردکان چندسالی است به همت خیران و با تأیید و موافقت معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: هم ‌اینک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با چندین گروه آموزشی و مرکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات سالمندی، در سه حوزه سلامت شامل توانبخشی، سلامت روان و سلامت اجتماعی، در این مرکز به آموزش و تربیت نیروی متخصص می‌پردازد.

وی با بیان این که مرکز تحقیقات سالمندی اردکان اولین و تنها مرکز تحقیقات سالمندی بهزیستی در کشور است که می‌تواند منطقه جنوب شرق کشور را پوشش دهد، اظهار کرد: این مرکز به عنوان مجموعه‌ای کم نظیر در کشور که با ارائه خدمات رایگان به سالمندان فعالیت می‌کند، افتخاری برای شهرستان اردکان است.

حجت‌الاسلام شاکر با بیان این که سالمندان جزء گروه‌های آسیب‌پذیر هر جامعه به شمار می‌آیند، گفت: سالمندان با افزایش سن، تغییراتی در ابعاد مختلف خواهند داشت که از جمله کاهش توان جسمانی و قوای مغزی، بروز حالات روحی و روانی، بیماری‌های مزمن و تغییر در ساز و کارهای فعالیت جنسی، مفاصل، دیابت، انواع سرطان‌ها، بیماریهای قلبی، ضعف پیری، پیرچشمی و اختلالات بینایی، مشکلات اسکلتی و عضلانی، نداشتن تعادل در راه رفتن، کاهش بافت استخوانی و پوکی استخوان و مصرف داروها به وجود خواهد آمد بنابراین راه‌اندازی این مراکز بسیار مهم و ضروری است.

وی تصریح کرد: مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اردکان به عنوان یکی از مراکز معتبر و اصلی در کشور، در خصوص انجام تحقیقات در حوزه مسائل بیولوژیکی، جسمی روانی و اجتماعی سالمندان در سطح جامعه و تولید، انتشار و کاربرد دانش نوین در حیطه سالمندی به منظور ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی سالمندان نیز فعال است که کار ارزشمند و ماندگاری خواهد بود.

امام جمعه اردکان متذکر شد: این مرکز با تربیت نیروی متخصص و ترغیب، تشویق، به کارگیری محققان و مشارکت و همکاری با مراکز تحقیقاتی و آموزشی، سازمان‌های ملی و بین المللی از طریق مشاوره در سیاست‌گذاری برنامه‌های کشور، به ارتقاء همه جانبه سلامت سالمندی جامعه کمک می‌کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر ۱۳ درصد جمعیت جهان را سالمندان شامل می‌شوند و ﻃﺒﻖ ﺑﺮآورد ﺳﺎزﻣﺎن ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻬﺪاﺷﺖ، جمعیت حال حاضر سالمندان دنیا(افراد ۶۰ سال یا بالاتر) برابر با ۹۶۲ میلیون نفر است و با رشد سالانه ۳ درصد تا سال ۲۰۵۰ به بیش از سه میلیارد نفر خواهد رسید.

مرکز تحقیقات سالمندی اردکان یکی از مهمترین مراکز تحقیقات سالمندی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که از طریق انجام پژوهش و برگزاری دوره‌های آموزشی شروع به کار کرده و مهمترین فعالیت این مرکز، حمایت از طرح‌های تحقیقاتی در حوزه جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..