میبد اولین شهر بدون زباله خواهد شد

جوان میبدی با سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی به دنبال راه اندازی دستگاه بازیافت زباله برای اولین بار در کشور است.

به گزارش یزدی نیوز، مدیرعامل شرکت بهزیست بافت میبد گفت: این دستگاه مداربسته است و هیچ گونه پسماندی به محیط زیست ندارد.

کرامتی با اشاره به اشتغال ۱۰ نفر با راه اندازی این دستگاه افزود: خروجی این دستگاه، آب، هیدروکربن سبک، هیدروکربن سنگین و کربن بلک است که قابلیت صادرات به کشور‌های عراق و افغانستان را دارد.

وی ادامه داد: این دستگاه دارای ۳۰ مترمکعب فضاست و در هر نوبت ۱۰ تن زباله مخلوط را طی یک روز می‌تواند بازیافت کند.

شهردار میبد هم اظهار داشت: هر شهروند روزانه بین ۸۰۰ گرم تا یک کیلو و ۱۰۰ گرم زباله تولید می‌کند و در شهرستان میبد روزانه ۸۰ تا ۱۱۰ تن زباله تولید می‌شود.

مجید بهارستانی با اشاره به انتقال ۴۰ تا ۵۰ تن زباله برای دفن به گودال پس از بازیافت‌های خیابانی افزود: با آغاز به کار این دستگاه بازیافت زباله که برای اولین بار در کشور در میبد رخ خواهد داد، دفن زباله و معضلات شیرابه و زیست محیطی را در میبد نخواهیم داشت.

مدیرکل محیط زیست استان نیز گفت: این طرح دانش بنیان یکی از مهمترین طرح‌ها در چرخه مدیریت پسماند و کاهش میزان زباله و کاهش آلایندگی زیست محیطی و آلودگی آب و خاک به شمار آمده که در سطح استان و کشور اتفاق افتاده است.

نیره پورملایی افزود: این طرح می‌تواند هر نوع پسماندی را به محصول نهایی دارای ارزش اقتصادی تبدیل کرده و از نتایج موثر این طرح در سطح استان و کشور استفاده کرد.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس نیز دپو شدن زباله و پسماند شهری را از معضلات شهرداری‌ها در سطح کشور خواند و تصریح کرد: این نگرانی‌ها در استان‌های شمالی که منابع آبی بالایی دارند بیشتر است.

میرمحمدی خاطرنشان ساخت: این شرکت دانش بنیان که کاملا موافق با محیط زیست است برای اولین بار در کشور، در میبد تمام زباله‌ها را وارد دستگاه کرده و بدون ایجاد کمترین آلودگی، تمام زباله‌ها را به ارزش افزوده تبدیل می‌کند.

فرماندار میبد هم دپوی ۱۵ هزار تن زباله شهرستان را یکی از نگرانی‌های موجود عنوان کرد و گفت: دستگاه بازیافت زباله که ۱۰۰ درصد زباله‌های شهری را بازیافت کند و محصول نهایی را به فرصت اقتصادی تبدیل کند، دستگاه دانش بنیان و علمی است که می‌تواند در راستای محیط زیست به صورت کامل نقش آفرین باشد.

سجادی پور افزود: با توجه به این که این طرح جدید و دانش بنیان است در واگذاری زمین، تامین برق و زیرساخت با مشکل مواجه است که این مشکلات در جلسه‌ای پیگیری و حل خواهیم کرد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..