هزینه‌های سرسام‌آور ثبت‌نام در مدارس دولتی یزد:

اخذ بیش از ۶۰ هزار تومان برای ثبت‌نام در مدارس یزد تخلف است/اخذ هزینه‌ای جز ثبت‌نام غیرقانونی است

فصل ثبت‌نام دانش‌آموزان که فرا می‌رسد بحث هزینه‌های ثبت‌نام و مبالغ دریافتی از والدین دوباره داغ می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزدر این میان مسئولان آموزش و پرورش در رسانه‌های مختلف از سقف تعیین شده برای هزینه ثبت‌نام در مدارس دولتی خبر می‌دهند تا والدین با آگاهی از آن به استقبال فصل ثبت‌نام بروند.
این در حالی است که مدارس اعم از دولتی و غیردولتی اقدام به اخذ مبالغی بالاتر از حد تعیین شده می‌کنند که گاهی نیز بسیار سنگین است و پرداخت آن از عهده بیشتر خانواده‌ها خارج است اما با توجه به این‌که اگر والدین زیر بار این هزینه نروند، فرزندشان از ثبت‌نام باز می‌ماند و مدرسه حاضر به ثبت‌نام وی نیست، مجبور به تن دادن به این خواسته ناعادلانه می‌‌شوند.
موضوع دریافت نکردن هزینه و یا اخذ هزینه به آن میزان که آموزش و پرورش برای مدارس دولتی درنظر گرفته موضوعی است که در بسیاری از استان‌ها به چالشی میان مدارس دولتی و والدین دانش‌آموزان مبدل شده است.
برای مثال در استان یزد بسیاری از مدارس، آنچنان که باید به این مساله توجه ندارند و بنا به اختیاراتشان مبالغ بالایی را در قالب‌های مختلف همچون هزینه ثبت‌نام، کلاس‌های فوق‌العاده‌، برنامه‌های آموزشی فوق برنامه و مواردی چنین از والدین اخذ می‌کنند و گاهی مسئولان برخی مدارس، پا را فراتر نهاده و همه این مبالغ را هنگام ثبت‌نام دریافت می‌کنند و در صورت اعتراض والدین به این موضوع، از ثبت‌نام فرزند آنها سر باز می‌زنند.

یکی از والدین با اشاره به رعایت نشدن قوانین ثبت‌نام در مدارس دولتی گفت: وقتی برای ثبت‌نام به دبستانی دولتی مراجعه کردم، مدیر مدرسه برای ثبت‌نام ۲۰۰ هزار تومان درخواست کرد.
«فاطمه حسینی» افزود: وقتی دلیل درخواست این مبلغ را جویا شدیم، تهیه آب سردکن و کمک به مدرسه را عنوان کردند و گفتند بدون پرداخت هزینه، ثبت‌نام مقدور نیست. در حالی که این درخواست، خلاف قانون است.
دیگر شهروند یزدی نیز در اعتراض به اخذ مبالغ بالای ثبت‌نام عنوان کرد: با تماسی که با آموزش و پرورش استان داشتم، اعلام شد دریافت هزینه ثبت‌نام از سوی مدارس نباید بیش از ۳۰ هزار تومان باشد و اطلاعی از دلیل دریافت مبالغ بیشتر از سوی مدارس نداریم.
«ثریا دست‌انداز» ادامه داد: برخی از مدارس به والدین اعلام می‌کنند که با توجه به این‌که آموزش و پرورش هزینه‌های آب، برق و گاز مدارس را متقبل نمی‌شود، مدارس خود مجبور به پرداخت آن هستند؛ بر همین اساس والدین مجبور به پرداخت هزینه‌های مدارس نیز می‌شوند در حالی که دریافت هزینه‌های مدارس از والدین خلاف قانون است.

گزارشی از تخلف مدارس دریافت نکرده‌ایم
اما مدیر روابط عمومی ‌آموزش و پرورش استان در گفت و گو با همشهری با بیان این‌که هر سال ستادی به نام ستاد ثبت‌نام تشکیل می‌شود، افزود: دستورالعمل این ستاد به مدارس ابلاغ و با توجه به این دستورالعمل‌ها ثبت‌نام انجام می‌شود.
«محمدرضا قانع» با بیان این‌که ثبت‌نام مدارس ابتدایی از ابتدای خرداد آغاز شده است، افزود: کل مسئولیت ثبت‌نام بر عهده مدیران مدرسه است و فردی که در خصوص ثبت‌نام‌های مدرسه باید جوابگو باشد مدیر مدرسه است.
وی افزود: همه مدیران از قوانین آگاه هستند و مشکل خاصی در این زمینه به وجود نیامده است.
این مسئول با بیان این‌که در مدارس شماره ستاد ثبت‌نام منطقه، شهرستان، استان و کشور نصب شده است افزود: در صورت مشاهده تخلف مدارس، خانواده‌ها می‌توانند با تماس با این شماره‌های درج شده در هر مدرسه، تخلفات را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.
وی افزود: اداره کردن حوزه آموزشی و پرورشی استان بدون مشارکت مردم میسر نیست و امیدواریم مردم مثل گذشته با ما همکاری داشته باشند.
قانع با بیان این‌که شماره‌های ۳۷۲۵۳۰۳۷ و ۳۶۲۴۰۱۴۰ آماده پاسخگویی به شکایت‌های مردمی هستند، افزود: از تمام ‌همشهریان می‌خواهیم که در صورت مشاهده تخلف با این شماره‌ها تماس گرفته و گزارش دهند؛ چرا که با کوچک‌ترین تخلفات اعلام شده نیز به صورت جدی برخورد خواهد شد.
این مسئول درباره شکایت‌های رسیده به ستاد ثبت‌نام گفت: پس از دریافت شکایت بلافاصله پیگیری‌های لازم انجام می‌شود و گروه‌های ویژه‌ای از سوی آموزش و پرورش به صورت محسوس و نامحسوس به مدارس مراجعه کرده و فعالیت‌های آنها را مورد بررسی قرار می‌دهند.
مدیر روابط عمومی ‌آموزش و پرورش استان درباره اجتناب ناپذیر بودن تخلف در مدارس با توجه به تعداد آنها گفت: در استان ۱۸۰۰‌مدرسه وجود دارد که دارای ۸ هزار کلاس درس و ۲۰۰‌هزار دانش آموز هستند و بروز تخلف در آنها اجتناب ناپذیر است. ولی تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بروز معدود تخلف‌های رخ‌داده انجام داده‌ایم.
وی در ادامه این گفت و گو درباره هزینه دریافتی از دانش آموزان گفت: مدارس هیچ گونه وجهی به غیر از هزینه بیمه و سنجش سلامت و کتاب درسی نباید دریافت کنند که حداکثر مبلغ در این زمینه حدود ۶۰ هزار تومان است و دریافت وجه نقد بیش از این مبلغ به صورت اجباری تخلف محسوب می‌شود.
قانع درباره کمک‌های مردمی ‌به مدرسه گفت: این کمک‌ها باید خارج از فصل ثبت‌نام و به‌صورت داوطلبانه باشد و نباید هیچ اجباری در زمینه دریافت وجه از والدین از سوی مدارس وجود داشته باشد.
وی افزود: یزد از جمله استان‌هایی است که بیشترین شمار خیران را در کشور داراست که در زمینه کمک به مدارس استان گام‌های موثری برداشته‌اند.

اما رئیس اداره مشارکت‌های مردمی‌ و توسعه مدارس غیر دولتی با بیان این‌که اطلاعات مربوط به شهریه مدارس غیر دولتی در سامانه مربوط به تعیین نرخ شهریه تعیین می‌شود، افزود: این سامانه برای مدارس از ۶ ماه قبل از ثبت‌نام فعال می‌شود و مدارس همه اطلاعات خود اعم از شاخص‌های کیفی و کمی ‌و نیروی انسانی و متراژ مدرسه را وارد می‌کنند.
«محمد مهدی محقق» افزود: پس از وارد شدن اطلاعات در این سامانه طبق ساختار و الگوریتم‌های موجود، قیمت نهایی ثبت‌نام برای هر مقطع تحصیلی مشخص می‌شود و این اطلاعات روی سایت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.
به گفته وی، همواره سعی بر این بوده است که مبلغی پایین‌تر از مبلغ نهایی به عنوان شهریه اصلی برای کمک به خانواده‌ها به مدارس ابلاغ شود و اولیای دانش آموزان با مراجعه به سایت آموزش و پرورش یزد می‌توانند از هزینه ثبت‌نام و دیگر موارد هر مدرسه اطلاع حاصل کنند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..