کاهش ضریب اشغال تخت‌های اقامتی یزد به ۴۰ درصد

رئیس جامعه هتلداران یزد با فصلی خواندن گردشگری یزد، ضریب اشغال مراکز اقامتی استان در ایام نوروز را حدود ۹۵ درصد خواند که پس از این تعطیلات و با شروع ماه رمضان به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

«سید امیر ناصر طباطبایی» ضمن بیان این که هم اکنون بالغ بر ۱۰ هزار تخت اقامتی در قالب هتل‌ها، بومگردی‌ها، اقامتگاه‌های سنتی و خانه‌های مسافر و غیره در استان یزد وجود دارد، گفت: علی‌رغم اماکن اقامتی در دست ساخت و کند شدن سرمایه‌گذاری در این بخش به دنبال شیوع کرونا، ولی با عنایت به فصلی بودن گردشگری استان یزد، در نگاه کوتاه مدت کمبود تخت نداریم و یزد در تمام ایام می‌تواند پذیرای خوبی برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

به گفته وی، میزان اشغال تخت‌های اقامتی استان در نوروز امسال به ویژه از بازه زمانی ۲۹ اسفندماه تا ۱۲ فرودین ماه جاری حدود ۹۵ درصد بوده است ولی این میزان بعد از تعطیلات و با شروع ماه رمضان به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

طباطبایی با اشاره به نظارتهای ویژه بر فعالیت مراکز اقامتی استان به ویژه در ایام نوروز امسال و پس از دو سال تعطیلی گردشگری به دلیل محدودیتهای کرونایی، گفت: خوشبختانه میزان تخلفات در این حوزه طی ایام نوروز بسیار اندک بوده ولی در عین حال موارد گزارش شده نیز به تعزیرات حکومتی ارجاع شده و در حال بررسی و رسیدگی است.

وی یکی از ضعف‌های موجود در صنعت گردشگری و صنایع وابسته به آن را کمبود نیروی انسانی ماهر خواند و گفت: هرچند استان گردشگرپذیر یزد با بهره گیری از مراکز آموزشی کوتاه مدت و حین خدمت، از نیروی انسانی توانمندی در این بخش بهره می‌گیرد ولی متاسفانه به لحاظ آموزش‌های آکادمیک، تاکنون اقدام مطلوبی در جهت تقویت صنعت گردشگری در استان صورت نگرفته است و یکی از مشکلات در این حوزه به ویژه در صنعت هتلداری نیز کمبود اساتید آموزشی است.

وی با بیان این که تعداد نیروی انسانی فعال در حوزه گردشگری بسته به فصول گردشگری متغییر است، شیوع کرونا را باعث ریزش نیروی انسانی بسیاری از بخشهای این صنعت از جمله صنعت هتلداری استان خواند و گفت: با این حال هتل‌های بزرگ استان یزد بیش از ۶۰ درصد از نیروی انسانی خود را در سالهای کرونایی حفظ کردند.

رئیس جامعه هتلداران یزد در پایان عملکرد نرم‌افزاری سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صنعت هتلداری استان را مطلوب خواند و گفت: با این حال در بخش سخت افزاری با توجه به کمبود تجهیزات هتلداری ساخت داخل کشور به ویژه تجهیزات استاندارد از یک طرف و هزینه‌های بالای تجهیزات خارجی این صنعت از سوی دیگر، فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم و به دلیل زمان زیاد بازگشت سرمایه کمتر رغبت سرمایه‌گذاران را به همراه دارد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..