مدیر کل میراث فرهنگی یزد:

حفظ بناهای تاریخی بدون توجه به منافع جوامع محلی ناموفق است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد ضمن تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه پرهیز از اقدامات صوری و عجولانه مدیران شهری در قبال میراث فرهنگی، گفت: منافع جوامع محلی نیز باید در مرمت و حفظ بناهای تاریخی مورد توجه قرار گیرد.

«احمد آخوندی» در مراسمی کهبه مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با حضور مدیر عامل صندوق توسعه و احیاء وزارت میراث و هیات همراه، اساتید دانشگاه، فعالان و خیرین میراث استان در خانه تاریخی در حال مرمت مرتاض(مرتاض ۵) واقع در بافت جهانی شهر تاریخی یزد برگزار شد، محوریت شعال امسال این روز جهانی را موضوع اقلیم خواند و گفت: در همین راستا نیز عصر امروز قنات جهانی زارچ میزبان نشست علمی با موضوع مرمت، احیاء و بهره برداری خواهد بود.

وی نکته حائز اهمیت در باب میراث فرهنگی را این مطلب عنوان کرد که آیا میراث فرهنگی یک فرصت قلمداد می‌شود یا این که تهدیدی برای جامعه است؟ و در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع مهم در این باره اینست که مدیران شهری را مجاب کنیم که از کارهای صوری و عجولانه در قبال میراث فرهنگی پرهیز کنند و بیشتر از دانش کارشناسان و تجربیان بین المللی موفق در این حوزه بهره گیرند.

آخوندی موضوع مرمت و حفظ بناهای تاریخی را بدون توجه به منافع جوامع محلی ناموفق خواند و تصریح کرد: البته فرهنگ سازی در این زمینه بسیار مهم است و تاکید میراث فرهنگی در داین زمینه نیز تقویت روحیه هم افزایی با بخش پژوهشی و علمی استان و شهرداری است تا ضمن حفظ بافت تاریخی شهر یزد، جامعه به ویژه جامعه محلی و ساکنان آن نیز از آن منتفع شوند.

دکتر «محمدرضا اولیاء» عضو هیات علمی دانشگاه و اساتید برجسته این حوزه نیز طی سخنان به اهمیت محی بودن در حین احیاگری بناهای تاریخی، اظهارات روز گذشته مدیر عامل صندوق توسعه و احیاء کشور در مورد لزوم واگذاری مدیریت شهری یکپارچه بافت تاریخی یزد به سرمایه‌گذار را نگران‌کننده خواند و خواستار برپایی مناظره در این باره شد.

گفتنی است، در این مراسم از جمعی از فعالان حوزه مرمت و حفاظت از میراث فرهنگی استان تجلیل شد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..