مدیر عامل صندوق احیاء بناهای تاریخی در یزد مطرح کرد؛

واگذاری بهره‌برداری یکپارچه از بافت جهانی یزد به سرمایه‌گذار

مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث اهمیت زنده نگه داشتن و پویایی بافت جهانی شهر یزد را یادآور شد و در این باره بر لزوم واگذاری مدیریت بهره برداری یکپارچه از تمام این مجموعه توسط یک سرمایه‌گذار جامع الشرایط تاکید کرد.

«هادی میرزائی»در جریان سفر به استان یزد که به منظور راه اندازی اولین نمایندگی استانی این صندوق در یزد انجام شد، در نشست با استاندار یزد اظهار کرد: صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی به عنوان یک مجموعه وابسته به وزارت میراث فرهنگی وظایفی از جمله تشویق، هدایت و حمایت از فعالیتهای قانونی سرمایه گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور، همچنین حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناها و اماکن تاریخی جهت توسعه ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این زمینه و اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران را برعهده دارد.

وی گفت: این صندوق همانند شرکت های توسعه در سایر دستگاه‌ها که بعضاً در عملکرد آنها نوعی موازی کاری دیده می‌شود، نخواهد بود و در واقع ایجاد صندوق به منظور ممانعت از این موازی کاری است و صندوق به عنوان یک بازوی اجرایی در خدمت اداره کل میراث فرهنگی استان خواهد بود و با نگاه به کاهش تصدی‌گری در بدنه دولت و به منظور استفاده بهتر از ظرفیتهای این بخش فعالیت خواهد کرد.

میرزائی افزود: دفتر نمایندگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی یک دفتر مستقل و مجزا از اداره کل میراث فرهنگی استان نیست بلکه در ذیل مجموعه میراث فرهنگی استان فعالیت خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم واگذاری مدیریت بهره برداری از تمام مجموعه بافت تاریخی شهر یزد به یک سرمایه‌گذار جامع الشرایط تاکید کرد و گفت: قطعاً میراث فرهنگی و شهرداری در مدیریت این مجموعه ارزشمند موفق نخواهد بود و لازم است مدیریت یکپارچه‌ای بر این عرصه همانند نمونه‌های موفق جهانی اعمال شود.

وی بر اهمیت زنده نگه داشتن و پویایی بافت جهانی شهر یزد، گفت: مردم ساکن در بافت تاریخی یزد نباید هزینه‌های سکونت در این بافت کهن را پرداخت کنند بلکه این هزینه‌ها باید از طریق توسعه گردشگری و گردشگران این مجموعه با مدیریت یکپارچه بهره‌برداری از آن تامین شود.

میرزایی با بیان این که بسیاری با نگاه بافت فرسوده به بافت تاریخی شهر درصد تخریب بناهای موجود و نوسازی انها هستند، گفت: متاسفانه تسهیلات در نظر گرفته شده برای مرمت اصولی اماکن و خانه‌های تاریخی نیز در مقایسه با تسهیلات حفاظت از این فضاها بسیار اندک است و اگر در یزد بتوانیم منابع مسکن ملی را در وسعت بافت تاریخی هزینه کنیم قطعاً مشکلات اهالی و ساکنان این بافت ارزشمند مرتفع خواهد شد.

وی نسبت به نگاه درامدی و اقتصادی شهرداریها به مجموعه‌هایی مانند بافت تاریخی ابراز نگرانی کرد و گفت: با راه اندازی نمایندگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی، این دفتر متولی صدور پروانه و مجوز بهره‌برداری اماکن موجود در بافت تاریخی خواهد بود و هیچ ارگان دیگری حق مداخله در این امور را در بافت نخواهد داشت.

مدیر عامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی وزارت میراث از فضای مملو از هتل‌ها و رستورانها در بافت تاریخی شهر یزد نیز گلایه و اظهار کرد: این فضا باید جمع آوری شود و مدیریت این بافت تاریخی همانند گذشته اداره شود چرا که شکل کنونی نوعی آسیب برای بافت تاریخی محسوب می‌شود که البته ساماندهی این وضعیت به دلیل مدت مدید وجود چنین کاربری‌ها و وسعت بافت تاریخی زمانبر خواهد بود.

میرزائی در پایان نیز با ارائه پییشنهادی به استان یزد، گفت: استان یزد می تواند میزبان حراج‌ ملی آثار فاخر صنایع دستی با همکاری یک مجموعه مالی امین به منظور جلوگیری از فسادهای شایع در برخی حراج‌ها باشد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..