واکسیناسیون حدود ۶۶۰ هزار رأس دام سبک یزد علیه طاعون

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی با تأکید بر واکسیناسیون رایگان دام سبک استان بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: این بیماری قابلیت سرایت به انسان را ندارد.

«سید خلیل موسوی» در این باره گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR بیماری عفونی مهلک و به‌سرعت منتشرشونده ویروسی دام، با دوره کمون بیماری چخار تا پنج روز، تب، افسردگی، وجود زخم و بوی بد دهان، ترشحات ازچشم و بینی، تنفس نامنظم و سرفه، اسهال بدبو و مرگ می باشد که در جمعیت گوسفند و بز بروز می کند که در دام های جوان بویژه بزغاله ها حاد و کشنده است.

وی خاطرنشان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان قابلیت سرایت به انسان را ندارد اما با توجه به واگیر دار بودن آن در بین حیوانات اهلی و حیات وحش، بز کوهی و آهو حساسیت بالا نسبت به این بیماری داشته و بیشتر در معرض درگیری قرار می گیرند.

موسوی عامل بروز کانون های جدید را خرید و ورود دام ها مبتلا به استان عنوان و تصریح کرد: به منظور پیشگیری از این بیماری، کنترل حمل و نقل دام و جلوگیری از جابجایی گله های مبتلا و مشکوک در استان از طریق مجوزهای حمل دام صورت میگیرد.

وی واکسیناسیون دام را دیگر برنامه در دست اجرا به منظور کنترل این بیماری عنوان کرد و افزود: اجرای این عملیات در سال جاری از بیست و دوم فروردین ماه آغاز و تا آخر خرداد ادامه دارد.

وی با بیان آنکه در اجرای این طرح ۶۵۸ هزار و ۵۲۳ رأس دام سبک مورد واکسیناسیون قرار می‌گیرند، تصریح کرد: ۳۴۴هزار رأس از این تعداد در قالب خرید خدمت و توسط بخش خصوصی واکسینه می شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان پایش منظم مناطق پرخطر را دیگر اقدام مهم در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک عنوان کرد و از دامداران خواست تا ضمن همکاری با دامپزشکی در زمینه واکسیناسیون به موقع دام ها و أخذ مجوزهای حمل و نقل لازم، در صورت مشاهده تلفات در دام های اهلی موضوع را در اسرع وقت به اداره کل و شبکه دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند.

موسوی در پایان گفت: تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین روش انتقال و انجام واکسیناسیون همراه با رعایت شرایط امنیت زیستی در دامداری بهترین روش برای پیشگیری از بیماری طاعون نشخوار کنندگان است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..