رشد صادرات گمرک یزد در سال ۱۴۰۰

مدیرکل گمرک استان یزد از رشد ارزش و وزن کالا‌های صادراتی و وارداتی این گمرک در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز، محمدحسین سلمانی با اشاره به عملکرد گمرک یزد در سال ۱۴۰۰، اظهارداشت: در سال گذشته سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۶۴ تن کالا به ارزش ۴۹۱ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۹۲۵ دلار از این گمرک به خارج از کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۵ درصد و از نظر ارزش دلاری ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی میزان واردات در این مدت را ۱۰۳ هزار و ۷۰۶ تن به ارزش ۲۶۷ میلیون و ۶۴۸ هزار و ۳۲۷ دلار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزن ۸۴ درصد و از حیث ارزش ۴۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سلمانی کاشی و سرامیک، مقاطع و سازه‌های فولادی شامل میلگرد، پروفیل و شمش فولاد، انواع نایلون و گرانول، انواع هیدرو کربن‌های سبک و ترکیبات مولیبدن را عمده‌ترین کالا‌های صادراتی استان یزد درسال گذشته ذکر کرد که اکثرا به کشور‌های همسایه شامل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، ازبکستان و عمان صادر شده است.

مدیرکل گمرک یزد، عمده کالا‌های وارداتی استان یزد را گوشت گوساله و مرغ منجمد، مواد اولیه واحد‌های تولیدی، قطعات یدکی و ماشین آلات خط تولید و صنعت، الیاف آکرلیک و ضایعات کاغذ و مقوا ذکر کرد که بیشتر از کشور‌های ترکیه، چین، امارات متحده عربی، ایتالیا، برزیل، هلند، عراق و آلمان به کشور وارد شده است.

سلمانی با اشاره به نامگذاری سال جدید به تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، گفت: گمرک یزد همیشه پذیرای تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان و بخش غیر دولتی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان بوده و آمادگی دارد مشکلات آنان را پیگیری و تاحدامکان رفع کند.

وی با اشاره به تسهیلات گمرک جمهوری اسلامی در سال جاری برای شرکت‌های دانش بنیان، اظهارداشت: پذیرش معافیت حقوق ورودی ماشین آلات خط تولید و پذیرش ضمانت نامه بانکی یکساله صرف نظر از زمان مراجعه به گمرک برای حقوق ورودی قطعات یدکی و مواد اولیه وارداتی این شرکت‌ها از جمله تسهیلات گمرک به شرکت‌های دانش بنیان است.

سلمانی همچنین اخذ ضمانت نامه بانکی به جای دریافت نقدی حقوق ورودی و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، دریافت تضمین بیمه‌ای برای رویه‌های ترانزیت خارجی و داخلی، اخذ ضمانت نامه یکساله برای کالا‌های مشمول عوارض صادراتی، معافیت حقوق ورودی ماشین آلات واحد‌های تولیدی، ارزیابی کالای صادراتی درمحل و خارج از ساعت اداری، استرداد حقوق ورودی مواد و کالای وارداتی به کار رفته در کالا‌های صادراتی، تسهیلات ویژه برای فعالان مجاز اقتصادی و اعمال رویه ورود موقت و استرداد حقوق ورودی کالا‌های وارداتی به کار رفته در صادرات را از جمله حمایت‌های گمرک از صادرکنندگان ذکر کرد.

مدیرکل گمرک استان یزد در پایان با بیان اینکه بسته حمایتی گمرک حاوی جزییات کامل تسهیلات اعطایی به واحد‌های تولیدی به ویژه شرکت‌های دانش بنیان است، ابراز امیدواری کرد: صاحبان صنایع و واحد‌های تولیدی با مطالعه دقیق این بسته حمایتی از تسهیلات در نظر گرفته شده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..