اجرای مرحله پنجم طرح شفاف سازی قیمت

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد: در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها مرحله پنجم شفاف سازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده به مرحله اجرا در میاید.

به گزارش یزدی نیوز، محمدرضا علمدار یزدی افزود: کلیه واحد‌های تولیدکننده و وارد کننده کالا‌ها موظفند در راستای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی نسبت به درج همزمان قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده که در برگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحد‌های تولیدی، وارداتی و ضرایب توزیعی ابلاغ شده و با احتساب مالیات برارزش افزوده میباشند، از اول اردیبهشت ماه اقدام کنند.

وی گفت: کلیه واحد‌های تولیدی ملزم به درج همزمان قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده واقعی براساس ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها و ضرایب توزیعی اعلام شده می‌باشند.

علمدار یزدی افزود: تا زمان اجرای صحیح و جامع ماده ۱۵ قانون نظام صنفی توسط تمامی خرده فروشان، واحد‌های تولیدی محصولات مورد اشاره در دوران گذار به صورت مقطعی علاوه بر قیمت تولید کننده منطبق با ضوابط قیمت گذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها، همزمان حداکثر قیمت مصرف کننده را با لحاظ ضرایب سود و هزینه‌های شبکه توزیع و عرضه بر روی بسته بندی کالا‌ها درج کنند.

وی خاطر نشان کرد: واحد‌های تولیدی می‌بایست قیمت واقعی تولید کننده را بر روی کالا‌ها درج نمایند وقیمت تولیدکننده درج شده بر روی کالا مبنای تمامی اقدامات و قرارداد‌های فروش و احتساب ضرایب ابلاغی در کلیه حلقه‌های توزیع خواهد بود و واحد‌های اقتصادی مجاز به افزایش قیمت تولیدکننده بدلیل اجرای این موضوع نخواهند بود و در مواردی که قیمت مصرف کننده کالایی، با مبنا قرار دادن قیمت تولیدکننده و اعمال ضرایب شبکه توزیع، بیش از قیمت مصرف کننده قبلی باشد، واحد تولیدی مکلف به تعدیل قیمت خود خواهد بود.

وی با بیان اینکه قیمت تولیدکننده درج شده بر روی کالا می‌بایست عیناً منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتور‌های فروش) باشد ادامه داد: کلیه واحد‌های تولیدی باید اقدامات لازم را برای اطلاع رسانی و آگاه سازی شبکه‌های توزیع و مصرف کنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.

علمدار یزدی گفت: خرده فروشان می‌بایست بر اساس ماده ۱۵ قانون نظام صنفی نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج نمایند.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان یزد تصریح کرد: تمامی کالا‌ها به استثنای محصولات دارویی و پزشکی، مواد اولیه و کالا‌های واسطه‌ای غیر قابل عرضه به مصرف کننده نهایی، انواع البسه، پارچه و پوشاک، انواع طلا، جواهر و زیور آلات، انواع صنایع دستی، محصولات کشاورزی غیر بسته بندی، کالا‌های صنفی که در محل تولید عرضه می‌گردند از قبیل آش، حلیم، قنادی و …، محصولات بورسی و کالا‌های عرضه شده در بورس، انواع مصالح ساختمانی غیر قابل بسته بندی، محصولاتی که امکان بسته بندی ندارند، انواع لوازم التحریر غیر قابل بسته بندی، انواع قطعات، ابزار و لوازم غیربسته بندی، مشمول پروژه شفاف سازی قیمت از طریق درج همزمان قیمت تولید کننده و قیمت مصرف کننده می‌باشند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..