بازدید مسافران نوروزی از اولین صندوق امانات جهان در مهریز

قلعه سریزد که به عنوان اولین صندوق امانات جهان در روستای نمونه گردشگری سریزد شهرستان مهریز واقع شده، این روزها میزبان گردشگران نوروزی است.

منطقه نمونه گردشگری سریزد شامل ارگ قدیم و جدید، قلعه و آب انبار و سایر مکانهای تاریخی و باستانی در این روستای تاریخی است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این ایام میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

قلعه‌ی سریزد در این منطقه، قلعه‌ای بی نظیر و دست نخورده، متعلق به دوره ساسانیان است که به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی استفاده می شده و در آن زمان از ارزش خاصی برخوردار بوده است.

بنا بر اسناد تاریخی، علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستاییان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می‌شده است لذا از آن به عنوان اولین صندوق امانت نیز یاد می‌شود.

گرداگرد این بنا را خندقی به عرض تقریبی شش متر و عمق بین ۳ تا ۴ متر محصور کرده که اولین لایه دفاعی قلعه محسوب می‌شده است. این قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تو در تو با برج و باروهایی بلند و تسخیر ناپذیر است که توسط این خندق محصور شده است.

همچنین قلعه دارای دو درب بوده که یکی درب اصلی و دیگری درب پشتیبان قلعه بوده است. درب اصلی قلعه به صورت متحرک بوده و به وسیله طناب و قرقره هایی از سمت پایین به بالا با و بسته می شده است. زمانی که درب اصلی به وسیله دشمن شکسته می شد و دشمن به درون قلعه راه می یافت، درب دوم قلعه بسته می شده و در واقع نقش درب پشتیبانی قلعه را ایفا می‌نموده است.

قلعه سریزد دارای سه طبقه است و مصالح مورد استفاده در آن خشت و گل، آجر و گچ بوده است. تزییناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می شود. در دو طرف راهروها، اتاق های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا به منظور ذخیره سازی اشیا گرانبهای روستاییان بوده است.

گفتنی است، این اثر در تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و هم اکنون به مجتمع گردشگری تغییر کاربری داده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..