راه اندازی هشت گرایش ادبی در حوزه‌ها

مدیرحوزه‌های علمیه کشور: در سال جدید هشت ادبی در حوزه‌ها راه اندازی می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز آیت الله اعرافی در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره علامه حلی ضمن قدردانی از برگزیدگان این جشنواره بر تقویت علوم ادبی در حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: محور علوم ادبی صرف و نحو، لغت شناسی و راهی به سمت مفهوم شناسی است که باید مهم شمرد چرا که خیلی از تحقیقات اسلامی بدون علوم ادبی راهی به جایی نمی‌برد.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: محور دیگر علوم عقلی، تفکر فلسفی و عقلی است که نیاز حوزه در تحقیق و پژوهش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ستون فقرات حوزه را فقه می‌دانیم گفت: اما تفکر عمیق عقلی، فلسفی و کلام عقلی ضرورت هر تحقیق و دنیای امروز است.

حوزه‌های علمیه مکتب ساز ادبیات بودند

امام جمعه میبد با بیان اینکه حوزه‌های علمیه مکاتب ادبی داشتند و مکتب ساز ادبیات بودند افزود: اما رو به ضعف رفتیم، اما در درخت واره اخیر رشته‌های حوزه، حدود ۸ گرایش رشته ادبی دیده شده است که در سال جدید راه اندازی خواهیم کرد.

 

بدون تفکر عمیق فلسفی نمی‌توان از اندیشه الهی و دینی دفاع کرد

آیت الله اعرافی تصریح کرد: در دنیایی که بزرگان مکاتب فلسفی که بعضی از آن‌ها تفکر دینی را متزلزل کردند، بدون فکر فلسفی، دانش عقلی و تفکر عمیق فلسفی مگر می‌توان پنجه در پنجه هگل، دکارت و کانت و کوپر انداخت و از اندیشه الهی و دینی دفاع کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به اهمیت معانی بیان پرداخت و گفت: در حوزه تقریبا این مقوله به حاشیه رفته است و خیلی از طلاب طعم معانی بیان را در حوزه نمی‌فهمند و به سادگی از کنارش رد می‌شوند و تنها افراد معدوی هستند که به آن می‌پردازند.

 

آشنایی با علوم انسانی جدید ضروی است

آیت الله اعرافی آشنایی با علوم انسانی و اجتماعی جدید را هم ضروری خواند و افزود: بحث زبان شناسی را هم نباید در تحقیقات بنیادی حوزه کم گرفت.

 

حوزه باید با ادیان و مکاتب دینی حرف و مباحثه کند

امام جمعه میبد با بیان اینکه معیشت و شهریه هدفمند و تحصیل و تدریس و تحقیق و تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی کارکرد نظام حوزه است تصریح کرد: حوزه باید با ادیان و مکاتب دینی حرف و مباحثه داشته باشد.

 

ذات حوزه ظهور مدار و مهدویت محور است

وی گفت: ذات حوزه عملیه این است که ظهورمدار، مهدویت محور و زمینه سازی حرکت به سمت ظهور است و باید دانش و علم و تفکر و اندیشه لازم را برای پیمودن این مسیر باید به دست آورد.

آیت الله اعرافی در پایان گفت: جشنواره علامه حلی باید جایگاه رسمی‌تر و معتبر‌تر پیدا کند و حوزه‌ای که محور علوم اسلامی بوده است نباید برای بالا رفتن اعتبارش جای دیگر تکیه کرد.

در پایان این جلسه از ۲۰ نفر طلاب خواهر و برادر حوزه‌های علمیه که در جشنواره علامه حلی برتر شناخته شده بودند با اهداء لوح تقدیر شد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..