معرفی آداب و رسوم یزدیها از زبان عروسک‌های غول‌پیکر

سازمان فرهنگی‌ اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با ابداع و ساخت عروسک‌های غول‌پیکر، در نوروز ۱۴۰۱ به معرفی آداب و رسوم یزدیها از طریق داستان‌گویی این عروسک‌ها می‌پردازد.

«علیرضا ثواچه» مسئول کمیته گردشگری ستاد تسهیلات نوروزی سازمان فرهنگی‌ورزشی شهرداری یزد در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایده ساخت این عروسکهای منحصربفرد در کشور از دو سال پیش شکل گرفت و طراحی و تولید آنها با هدف معرفی آداب و رسوم و هویت یزدی‌ها در قالب ساخت یک خانواده عروسکی با مشخصات بومی خانواده‌های یزدی در دستور کار قرار گرفت.

وی از همکاری هنرمندان یزدی برای ساخت این عروسک‌ها با چهره‌ و لباس‌های بومی یزد خبر داد و گفت: تلاش شده تا طراحی و ساخت این عروسکها به شکلی جذاب انجام شود تا مخاطبان به‌ ویژه کودکان و نوجوانان را جذب خود کند و از این طریق آموزش و معرفی آداب و رسوم را محقق سازیم.

ثواچه با اشاره به این‌ که هر کدام از این عروسک‌ها ارتفاعی ۴ تا ۴.۵ متر دارند ولی بسیار باکیفیت و سبک طراحی و تولید شده‌اند، عنوان کرد: ابتدا پدربزرگ و مادربزرگ به نام‌های محلی «آ بابا» و «آ بی‌بی» ساخته شدند ولی پس از آن فرزندان خانواده نیز طراحی و تولید شدند به طوری که امیدواریم در ایام نوروز بتوانیم شش عروسک را رونمایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نظر به اهمیت افزایش جمعیت با محوریت خانواده‌ها نیز ساخت دو نوه برای عروسکها را در نظر داریم تا آموزشهایی پیرامون این موضوع را نیز به مردم در مناسبتهای بعدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: این عروسک‌ها طی هفت برنامه از دوم فروردین‌ماه در اماکن پرتردد و گردشگری یزد حضور می‌یابند و با بیان داستان‌های شیرین یزدیها، آداب و رسومی مردم این دیار و آموزش‌های مورد نظر را به مردم و مسافران نوروزی ارائه می‌کنند.

این مسئول در پایان جذب گردشگر، ارائه آموزش‌ها و بیان کردن عادات و رسوم یزدی‌ها از طرف این عروسک‌ها را مهمترین اهداف ساخت آنها خواند و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این ایده برای اولین بار در کشور انجام شده و اتحادیه بین المللی نمایشگران عروسکی موسوم به یونیما(UNIMA) نیز از ساخت این عروسک‌ها در سال گذشته تقدیر و اسم آنان را در سایت سازمان درج کرده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..