ساخت و ساز در خیابان اسکان یزد ممنوع است

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر یزد هر گونه خرید و فروش و ساخت و ساز در خیابان اسکان این شهر را ممنوع اعلام کرد و گفت: در این محدود زمین‌ها متعلق به دولت است و شهروندان مراقب سودجویان باشند.

به گزارش یزدی نیوز، با وجود خرید و فروش‌های قانونی که انجام می‌شود عده‌ای از مردم هنوز به دلیل عدم آگاهی از قوانین ملکی و ساخت و سازی در محدوه‌هایی اقدام به خرید می‌کنند که جز درد سر فایده‌ای دیگر ندارد.

بسیاری از مشکلات شهری جامعه ما از عدم آگاهی قوانین و حقوقی است که وجود دارد. قوانینی که گاهی به اندازه از دست دادن خانه‌‌، ملک یا حقوق دیگران را از بین بردن ارزش دارد ولی خودآگاه یا ناخودآگاه شهروندان به ندانستن آن متهم هستند.

با وجود خرید و فروش‌های قانونی که انجام می‌شود عده‌ای از مردم هنوز به دلیل عدم آگاهی از قوانین ملکی و ساخت و سازی در محدوه‌هایی اقدام به خرید می‌کنند که جز درد سر فایده‌ای دیگر ندارد.

تعدادی از شهروندان بلوار آزادگان و خیابان اسکان شهر یزد از ندادن کنتور آب و برق توسط سازمان‌های مربوطه برای بنایی خانه‌هایشان گلایه‌مند هستند.

طبق گفته این شهروندان، زمینی را از شخصی خریداری و سند شش دانگ دریافت کردند و معامله قانونی انجام دادند ولی در حال حاضر که می‌خواهند زمین را بسازند نمی‌توانند خدمات آب، برق و گاز دریافت کنند.

گویا برای داشتن کنتور آب باید نامه حفاری از شهرداری بگیرند و شهرداری اعلام کرده، ابتدا باید زیرزمین ساخته و سقف زده شود تا پرونده آن‌ها مشمول کمیسیون ماده ۱۰۰ شود و بعد از آن نامه به آن‌ها بدهد.

در این میان مردم سردرگم ماندند از یک طرف همسایه‌ها آب نمی‌دهند چون هزینه بالایی برایشان دارد از طرفی بدون آب نمی‌توانند خانه بسازند و از طرفی شهرداری بدون ساختن، نامه حفاری نمی‌دهد و از طرف دیگر سازمان آب بدون نامه حفاری کنتور نمی‌دهد.

یکی از شهروندان که دارای زمینی در بلوار آزادگان کوچه ۶۱ است، در تشریح بیشتر این مشکل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرداری می‌گوید باید سقف زده شود تا این ملک به کمیسیون ماده ۱۰۰ برود و جریمه ساختمان‌سازی شود در صورتی که من نمی‌دانم از کجا معلوم این ساختمان مشمول جریمه باشد به علاوه اینکه مشکلی ندارم که جریمه شوم، جریمه هم کنند اما نامه حفاری هم بدهند تا بتوانم کنتور بگیرم و ساخت‌وساز را ادامه دهم.

وی گفت: در حال حاضر هیچ کدام یک از همسایه‌ها آب ندارند، یکی هم که دارد و قبلا آب می‌داده، در حال حاضر به دلیل آن که قبض آب او ۹ میلیون تومان شده دیگر آب به همسایه‌ها نمی‌دهد. لوله آب تا دو متری زمین آمده یا ۲۰ متری زمین تیر چراغ برق است ولی نمی‌توانیم کنتور بگیریم.

این شهروند یزدی بیان کرد: نامه ریاست جمهوری و استانداری جهت همکاری برای حل این مشکل وجود دارد اما همکاری نیست.عدم آگاهی مردم از قوانین شهری مشکلاتی را به وجود می‌آورد که چاره‌ای جز رعایت قانون نیست، قانونی که با کسی شوخی ندارد.

ساخت و ساز در زمین‌های خیابان اسکان ممنوع است

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: زمین‌های خیابان اسکان، دولتی و متعلق به اداره شهرسازی و مسکن سابق است که به آن زمین‌های مواد گفته می‌شود و نمی‌توان به آن‌ها خدمات داد.

سید باقرپارسائیان گفت: مشکل شهروندان این است که قبل از خرید زمین استعلام نگرفتند و پس از خرید زمین متوجه شدند که زمین متعلق به دولت است.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر یزد افزود: البته در مورد منازل مربوط به بلوار آزادگان از خیابان شمس به دلیل آنکه خارج از محدوده شهر محسوب می‌شود به طور کل ساخت و ساز تخلف محسوب می‌شود و برخی دیگر از زمین‌های دولتی هم بدون اجازه به مردم فروخته شده، دولت که به افرادی که هنوز ساخت و ساز نکردند اجازه ساخت نمی‌دهد و مردم هم کاری نمی‌توانند بکنند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در خرید و فروش زمین دقت داشته باشند، بیان کرد: خرید زمین قولنامه‌ای و استعلام نگرفتن از شهرداری، اداره مسکن و شهرسازی بدون شک مشکلاتی به دنبال دارد، شاید زمین ارزان قیمت را بخرند ولی بعدا بابت هر چیزی جریمه بدهند، به این ترتیب مردم زمین دارند ولی خدمات به آن‌ها داده نمی‌شود یا زمین دارند ولی خارج از محدود شهری است و اجازه ساخت و ساز ندارند.

پارسائیان بیان کرد: در حال حاضر دو موضوع داریم یکی اینکه دستگاه قضا وارد شود و متخلفانی که افراد مشخصی هستند برخورد شود تا دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد هر چند پیش از این با چنین متخلفانی برخورد شده بود اما دوباره این روند آغاز شده است.

وی گفت:دومین موضوع این است که راه و شهرسازی و سایر ارگان‌ها قاطعانه محدوده زمین خود را مشخص کنند چراکه نمی‌توانیم برای منازلی که توسط مردم ساخته شده کاری انجام دهیم.

عضو شورای شهر یزد با اشاره به مدیریت واحد شهری به عنوان مسئله‌ای که بسیار بر آن تأکید داریم، بیان کرد: جلساتی در این زمینه داریم ولی متأسقانه شهرداری از یک طرف مسئله را پیش می‌برد، مسکن طرف دیگر و سازمان‌های آب، برق و گاز هم طرف دیگر و مجموعه استانداری هم یک طرف دیگر هستند و از این خلأ یک عده سوء استفاده می‌کنند و کلاه سر مردم می‌گذارند.

به گزارش یزدی نیوز به نظر می‌رسد پیش از هر چیزی آگاهی‌بخشی به مردم در زمینه خرید و فروش از چنان اهمیتی برخوردار است که مانع بسیاری از مشکلات بعدی می‌شود هر چند خود مردم هم باید در خرید وفروش زمین دقت کنند و متوجه باشند که به بهانه ناآگاهی نمی‌توانند از زیر مسئولیت‌های شهری شانه خالی کنند.

در کنار مسئولیت مردم، مسئولان در سازمان‌های مختلف هم باید با تعیین تکلیف محدوده‌های زمین خود راه را بر سوء‌استفاده‌ کنندگان ببندند و از طرفی با همکاری یکدیگر به دنبال راه چاره‌ای برای برخورد جدی با متخلفان این گونه مشکلات باشند و از طرف دیگر با یک هم‌اندیشی فوری سعی در رفع مشکلات پیش آمده مردم در ساخت مسکنشان داشته باشند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..