امکان‌سنجی ساخت هایپرلوپ در پردیس فناوری دانشگاه یزد آغاز شد

مطالعات امکان‌سنجی و کسب فناوری برای ساخت هایپرلوپ که نوع جدیدی از حمل و نقل سریع است، با بهره‌گیری از دانش بومی آغاز شد.

به گزارش یزدی نیوز ایده سفر از طریق شلیک کپسول‌های پرسرعت در لوله‌های خلاء که سرعت جابجایی در آنها سریع‌تر از هواپیما (تا ۱۲۰۰ کیلومتر بر ساعت) انجام می‌شود، در سال ۲۰۱۳ مجددا از سوی ایلان ماسک بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا و اسپیس ایکس مطرح شده است.

این ایده به سرعت توسعه یافت و در انتهای سال ۲۰۲۰ اولین تست سرنشین‌دار هایپرلوپ (Hyperloop) در صحرای نوادا با موفقیت انجام شد و در کشور ایران شرکت توسعه الماس فاطر مستقر در پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد اولین شرکتی است که به صورت رسمی در این حوزه ورود پیدا کرده و با پارک علم و فناوری یزد قرارداد همکاری منعقد کرده است.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد در این زمینه اظهار داشت: فاز مطالعات امکان‌سنجی و کسب فناوری برای ساخت نمونه‌های اولیه آزمایشگاهی هایپرلوپ را در دانشگاه یزد آغاز شد.

حمید مطهری عنوان کرد: این شرکت در این حوزه مطالعات امکان‌سنجی، آزمایش‌های اولیه و بسیاری از شبیه‌سازی‌ها را در طی سال‌های گذشته انجام داده و همچنان نیز در حال توسعه وکسب فناوری‌های مورد نیاز است.

وی تصریح کرد: دانش بومی، نیروی انسانی متخصص و مناسب، پتانسیل و امکان تولید این فناوری در کشور وجود دارد و اگر حمایت‌های مورد نیاز صورت پذیرد، می‌توانیم به این هدف مهم دست یابیم.

مطهری، هدف از انجام این طرح را تبدیل آن به یک پروژه کلان ملی که در استان یزد مستقر است، عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه کلان ملی به همراه خود اشتغال دانش‌بنیان، تولید دانش و فناوری بومی، دستیابی به محصول، افزایش ظرفیت گردشگری استان در بلند مدت، درآمدزایی جانبی و مستقیم، افزایش تجربه دانشجویان و دانش‌آموختگان در موضوعات فناورانه روز دنیا، استقرار یک طرح ملی دانش پایه در استان یزد، ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان و دانشجویان، خودباوری، پیشرفت همگام با دنیا در زمینه‌های علمی جذاب و تربیت نیروی انسانی متخصص در موضوع را به دنبال دارد.

وی با اشاره به بازدید اخیر معاون فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از مجموعه پردیس فناوری و صنعتی دانشگاه یزد، گفت: با صحبت‌های انجام شده در در این بازدید قول مساعدی برای ارائه شدن این پروژه به عنوان اولین پروژه کلان ملی معاونت فناوری ریاست جمهوری یا وزارت عتف داده شد تا حمایت‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.

همچنین سایر دانشگاه‌ها و مراکز کشور در صورت علاقه مندی از طریق درگاه یا به اصطلاح هاب استان یزد به کمک گرفته شوند.

مطهری با بیان اینکه انجام کامل این پروژه عایدی بزرگی برای کشور خواهد داشت، گفت: چنانچه فناوری مربوطه به طور کامل بدست آید، بسیار سریع قادر به تکثیر آن در سراسر کشور و حتی کشورهای منطقه هستیم.

وی افزود: این امر بستری برای اشتغالزایی پاک و تمیز، فناورانه بدون نیاز به آب، برقی، سریع و دانش پایه است و با توجه به موقعیت استراتژیکی که استان یزد در مرکز ایران دارد، برای حمل و نقل می‌تواند هاب بسیار ارزشمندی نیز باشد.

عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد گفت: از دیگر محصولات این شرکت فناور، ساخت دستگاه ترکیبی و هیبریدی CVD برای پوشش‌دهی موادی همچون پوشش‌های نانوساختار الماس مصنوعی بوده که به عنوان اولین و تنها سازنده آن در کشور فعالیت دارد.

مطهری ابراز امیدواری کرد: این شرکت در حال توسعه نسل‌های جدیدی از این محصول بوده تا بتواند انواع مختلفی از این نوع دستگاه‌ها را در سال‌های آتی وارد بازار کشور کند.

ساخت تجهیزات تزیینی مبتنی بر فناوری تعلیق نیز از دیگر محصولات ساخته شده در این شرکت فناور مستقر در دانشگاه یزد است.

منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..