توصیه کارشناس بیماری‌های آبزیان یزد در مورد خرید ماهی قرمز

کارشناس مسئول بررسی، مبارزه و مراقبت از بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: مهمترین نکته در جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مشترک انسان و ماهی قرمز، خرید از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی و اطمینان از سلامت این موجود زینتی است.

«حمید پورمیرزایی» در این رابطه اظهار کرد: با توجه به افزایش خرید ماهی قرمز در آستانه سال نو، آشنایی با نکات بهداشتی تشخیص و نگهداری ماهی قرمز در پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و ماهی قرمز، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در تشریح خصوصیات ماهی قرمز سالم گفت: ماهی سالم دارای باله‌های کاملا باز و سالم و سطح بدن فاقد هر گونه لکه های پنبه مانند و تحرک مناسب و تعادل در شنا است.

پورمیرزایی افزود: ماهی نباید بی قرار و دارای چشم های به صورت یک یا دو طرفه بیرون زده و همچنین پولک های ریخته شده یا ساییده باشد.

این مسئول توصیه کرد: برای دست زدن به ماهی و جابجایی آن از دستکش استفاده نمایند و از تماس کودکان با ماهی جلوگیری کنند و با استفاده از آب تمیز و فاقد کلر، غذای مخصوص ماهی و ضدعفونی سازی ظرف نگهداری ماهی با نمک طعام و یا سایر مواد مناسب به حفظ سلامت ماهی قرمز خود کمک نموده و مانع از بروز ابتلاء به بیماری های مشترک شوند.

وی تصریح کرد: ماهی قرمز باید در محیط مناسب از نظر اکسیژن، دما، فضای کافی و آب تمیز نگهداری شود؛ به همین دلیل خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی را به صورت متراکم و شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی نگهداری می کنند؛ توصیه نمی شود و ضرورت دارد شهروندان از مراکز خرید مجاز نسبت به تهیه ماهی قرمز اقدام کنند.

پورمیرزایی در پایان اسهال، استفراغ و تهوع در افراد حساس و دارای آلرژی را از بیماری قابل انتقال از ماهی قرمز به انسان عنوان و اضافه کرد: در صورت نبود امکان نگهداری صحیح از ماهی پس از پایان مراسم سال نو، بهتر است به طبیعت بازگردانده شود.

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..