برگزاری کارگاه کوفی‌نویسی تزیینی روی سفال در یزد

کارگاه کوفی‌نویسی تزیینی روی سفال با هدف ترویج و احیای هنر‌های معماری سنتی ایرانی ـ اسلامی با حضور همایون مقدس در یزد برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوز کارگاه کوفی‌نویسی تزیینی روی سفال با تمرکز بر آرایه‌های سفالینه نوشته‌های نیشابوری به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد برگزار شد.

مدرس و پژوهشگر حوزه خط و گرافیک در این کارگاه بر حفظ و احیای خط کوفی تأکید کرد و گفت: هر چند بیش از ۱۰ قرن از تولید این آثار گذشته، ولی تلاش می‌کنیم به همت هنرجویان و علاقه‌مندان به این نوع ظروف، نمونه این آثار فرهنگی که تقریبا فراموش شده را دوباره یادآوری و احیا کنیم.

همایون مقدس با بیان اینکه فرهنگ تبلیغاتی امروز بسیار به خط کوفی وابسته است، افزود: ما می‌توانیم ریشه‌های کالیگرافی، طراحی حروف، ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون شناسی و حتی ریشه‌های هنر آبستره یا انتزاعی را در فرهنگ سفال‌نوشته‌ها به خصوص در خط‌شناسی و فونت‌شناسی پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره که با بحران هویت در تبلیغات و فرهنگ مواجه هستیم، خط کوفی می‌تواند در راهنمایی ما برای رسیدن به سرچشمه‌هایی که از لحاظ فرم، نقوش و طراحی حروف بسیار غنی و کارگشا است، نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

هنرجویان هم با موتیف‌ها و عناصر تزئینی، فرم‌های هندسی، گیاهی و تصویری و همچنین شیوه تولید نمونه‌های امروزی این آثار بر اساس همان نگاه و ترکیب‌بندی، آشنا شدند و سپس آثاری را بر اساس ظروف و کتیبه‌های کوفی نیشابوری بر روی سفال خلق کردند.

بازدید از کتیبه‌های کوفی مسجد جامع و ابنیه تاریخی یزد از دیگر برنامه‌های این کارگاه بود.

این کارگاه آموزشی در قالب رویداد «گذر و درنگ» در معماری ایران با همکاری مرکز معماری اسلامی حوزه هنری انقلاب اسلامی و حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..