رونمایی از کتاب «خبیر خطه خط» در مسجد جامع یزد

کتاب «خبیر خطه خط» یادنامه «عبدالله قوچانی» کارشناس خطوط اسلامی در نخستین رویداد «گذر و درنگ در معماری ایران» در محل مسجد جامع یزد رونمایی شد.

در نخستین رویداد «گذر و درنگ» در معماری ایران که به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در مسجد جامع یزد برگزار شد از کتاب «خبیر خطه خط» یادنامه زنده‌یاد «عبدالله قوچانی» متخصص کتیبه‌های فارسی و عربی و پژوهشگر تاریخ دوران اسلامی، رونمایی شد.

این کتاب به اهتمام «داریوش ذوالفقاری» عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تدوین و در هفت فصل و ۳۵۱ صفحه توسط خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران منتشر شده است.

این کتاب به منظور معرفی شخصیت علمی و فرهنگی استاد عبدالله قوچانی تدوین شده و تهیه و گردآوری آن یک سال طول کشیده است.

پژوهشگاه میراث فرهنگی، مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، خانه اندیشمندان علوم انسانی و گروه کوفی نگاری قدمگاه فراشاه یزد در تدوین این اثر همکاری داشتند.

در مراسم رونمایی این کتاب «علی فروزانفر» رئیس مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، «محمدرضا اولیاء» عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه یزد، «داریوش ذوالفقاری» مؤلف کتاب و عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی، «مهناز رحیمی‌فر» کارشناس ارشد پژوهشگاه میراث فرهنگی و همسر مرحوم عبدالله قوچانی و جمعی از هنرجویان معماری از استان‌های مختلف حضور داشتند.

استاد عبدالله قوچانی متخصص کتیبه‌های فارسی و عربی در آثار منقول و غیرمنقول موزه‌ها و کشفیات باستان‌شناختی در جهان و همچنین پژوهشگر تاریخ دوران اسلامی، کارشناس آثار هنر اسلامی و سکه شناس و عضو پیوسته مؤسسه فرهنگی ایکوموس ایران بود. وی مردادماه ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در سن ۷۲ سالگی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری یزد، از عبدالله قوچانی ۱۳ عنوان کتاب در زمینه کتیبه‌پژوهی و سکه‌شناسی به یادگار مانده است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..