مدیر کل منابع طبیعی یزد خبر داد

تهیه و توزیع ۳۰۰ هزار اصله نهال در راستای پویش ایرانی سرسبز در یزد

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد از تهیه و توزیع ۳۰۰ هزار اصله نهال به ازای هر خانواده یزدی در راستای پویش نهالکاری «ایرانی سرسبز، ایرانی قوی» با همکاری جدی بخش صنعت و معدن استان خبر داد.

«محمد رضا آخوندی» به مناسبت هفته منابع طبیعی(۱۵ تا ۲۳ اسفندماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال جاری از نظر اقدامات و عملیات اجرایی در بخشهای مختلف، سال پر کاری برای منابع طبیعی استان بوده است.

وی از جمله این اقدامات را انجام طرح کارداستر برای ۹۶ درصد عرصه های ملی استان در راستای تثبیت مالکیت دولت و حفاظت از انفال و جلوگیری از تخریب و تصرفات غیرقانونی ذکر کرد و در این باره گفت: در سال جاری بیش از هفت میلیون هکتار برای اراضی دولتی سند تک برگ اخذ شده است.

آخوندی از دیگر اقدامات موثر در استان را اجرای پویش نهالکاری «ایرانی سرسبز، ایرانی قوی» ذکر کرد و در این باره گفت: این طرح از ابتدای شهرویورماه سال جاری در مرکز مصوب شد ولی در یزد از ۹ دیماه با غرس نهال یا بذرکاری با شعار «هر ایرانی، یک نهال» یا به ازای «هر شهید، هزار اصله درخت» آغاز شده و تا پایان هفته منابع طبیعی ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در استان یزد بخش صنعت و معدن به خوبی با این پویش همکاری داشته به نحوی که بخشی از نهال این طرح یعنی ۱۸۰ هزار اصله نهال زیتون را تهیه و با همکاری سپاه الغدیر و بسیج سازندگی در سطح شهرستانهای ستان توزیع شده است.

وی با بیان این که تاکنون تنها در شهر یزد ۱۷ هزار اصله نهال توزیع شده است، گفت: در این طرح ۳۰۰ هزار اصله نهال در نظر گرفته شده که ۱۲۰ هزار اصله نهال باقیمانده که عمدتاً جنگلی و بیابانی است نیز تا پایان سال توزیع می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی استان از جمله اقدام شاخص سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور را اجرای طرح سه در ۱۴ در ۱۴۰۰ (۱۴ محور پیرامون سه شعال سال ۱۴۰۰) عنوان کرد و گفت: براساس این طرح برای هر بخش تعهداتی در استانها منظور شده که تاکنون قریب به ۹۵ درصد آنها در استان انجام شده و مابقی نیز تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

وی در مورد اعتبارات این دستگاه در استان و میان تخصیص هر یک اظهار کرد: اعتبارات ملی استان ۸۲ میلیارد تومان مصوب شده که ۲۰ درصد یعنی ۱۹ میلیارد تومان آن تاکنون تخصیص یافته و در بخش اعتبارات استانی نیز حدود ۸ میلیارد بوده که ۵۴ درصد آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: اعتبارات محرومیت استان برای بخش آبخیزداری ۴۰ میلیارد تومان با تخصیص ۱۴ میلیارد تومان و اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مقدار ۸۰ میلیارد تومان برای بخش‌های آبخیزداری، آبخوان‌داری و مقابله با بیابان زایی بوده که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان اعتبار ۱۴۰۰ آن تخصیص یافته است.

آخوندی در مورد ویژه برنامه ۱۵ اسفند امسال در استان گفت: جشن درختکاری امسال با حضور استاندار و مقامات عالی استان در پارک ۱۰۰۰ هکتاری کوه کاسه برگزاری و غرس چند اصله نهال داریم. یادآور می‌شود که در سالهای گذشته ۱۵ هکتار نهال در این مکان کاشته شده و امسال چند هکتار دیگر به آن اضافه خواهد شد.

سرهنگ «محمد زارع» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان نیز با اشاره ه فعالیت شبانه روزی این بخش، گفت: این یگان آمادگی دارد که هر گونه گزارش حریق یا تصرف و تجاوز در منابع طبیعی را به ویژه در ایام تعطیلات نوروز از طریق سامانه ۱۳۹ یا تلفن ۱۵۰۴، دریافت و رسیدگی کند.

وی با اشاره به این که نظر به فرارسیدن سال نو، بسیاری از مردم از تفرجگاه ها و عرصه های طبیعی استفاده می‌کنند، ابراز امیدواری کرد که امسال کمترین آسیب به مراتع و عرصه ها را شاهد باشیم.

زارع آمار گزارشهای واصله از طریق ۱۵۰۴ را ۴۳۹ مورد ذکر کرد که قریب ۹۰ درصد آنها اجرایی و نتیجه آنها نیز اعلام شده است.

وی بیشترین تماس‌ها را مربوط به تصرف اراضی ملی خواند و گفت: امسال ۱۵ مورد حریق در وسعت ۲۱ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان اتفاق افتاده است.

«کاظم اسلامی» رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی استان نیز گفت: در سال جاری ۳۴۰ پرونده فقره تصرف عدوانی به مساحت ۶۲۷ هکتار تشکیل شده که مورد ۶۱ اجرای حکم در سطح ۷۱.۹ هکتار صورت گرفته است.

«هدایت الله میرشمسی» معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان نیز در ادامه با ارائه گزارشی از تلاش برای اتمام ممیزی تمام مراتع استان خبر داد و گفت: امیدواریم تا مردادماه سال آینده تمام مراتع استان دارای طرح شده باشد.

وی از اجرای ۱۰۰ هکتار طرح بیولوژیکی و ۱۰۰۰ هکتار طرح بیومکانیکی در سال جاری خبر داد و گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان زدایی در استان تخصیص یافت .

وی همچنین از احیای ۱۰۰ هکتار جنگلهای استان و نیز تولید ۶۰ هزار اصله نهال در استان برای امسال خبر داد.

«سید رضا باقری» معاون آبخیزداری استان نیز گفت: هر سال گزارشهایی در مورد وقوع سیلاب در مناطق خشک به دلیل نوسانات اقلیمی را شاهدیم لذا با اقدامات آبخیزداری تلاش داریم که ضمن کنترل سیلابها و روانابها، از بروز خسارت بر منابع طبیعی و تاسیسات جلوگیری کنیم.

وی آگاهی بخشی به مردم در مورد تاثیرات تغییر کاربری اراضی و کنترل گازهای گلخانه ای و اجرای طرح های کنترل و مهار روان آبها را اقدامات این معاونت خواند و گفت: از دهه ۶۰ تاکنون ۲۲۰۰ طرح آبخیرداری با ظرفیت ۴۰ میلیون مترمکعب در استان ایجاد شده که هر ساله ۱۰ تا ۱۵ میلیون مترمکعب از سیلابها و روانابها را مهار و کنترل می‌کند.

باقری خاطرنشان کرد: امسال ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای آبخیزداری استان در نظر گرفته شده است و طرح های این بخش با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال پیگیری است.

بخش نظردهی بسته شده است..