«یخچال تاریخی برزن» ابرکوه سامان می‌گیرد

به گزارش یزدی نیوزگزارش خبرگزاری مهر از وضعیت یکی از آثار تاریخی شهرستان ابرکوه اینک نتیجه داده است و مسئولان در پی سامان دادن به یخچال خشتی برزن ابرکوه هستند.

در شهریورماه سال ۱۳۹۴ گزارشی در خبرگزاری مهر منتشر شد که «ناقوس مرگ بر فراز یخچال برزن ابرکوه به صدا درآمد»، عنوان انتخاب شده برای آن، توجه مسئولان را مدت‌ها به سمت این سازه قدیمی جلب کرد.

در این گزارش بر این نکته تأکید شه بود که «یخچال برزن» ابرکوه که از جمله بناهای ارزشمند و تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود، این روزها با سایه شوم نابودی دست‌ و پنجه نرم می‌کند.

جاذبه ای که در میان نخاله های ساختمانی غرق شده بود

در بخش دیگری از این گزارش نکته‌ای دیگر مورد توجه قرار گرفته بود مبنی بر اینکه «ابرکوه چند یخچال خشتی دارد که در زمره آثار به ثبت رسیده ملی هستند و قدمت آنها به دوره قاجار و برخی دیگر به زمان رونق جاده ابریشم بازمی‌گردد و کاربرد آن نیز محلی برای تولید و نگهداری یخ بوده است و یکی از مهم‌ترین این یخچال‌ها که در مسیر گردشگری امامزاده عباسعلی (ع) روستای مریم ‌آباد قرار دارد، یخچال برزن نام دارد».

این بنای تاریخی که در نزدیکی مناطق مسکونی شهر ابرکوه و در مسیر عبور مردم شهر ابرکوه، اهالی چند روستا و گردشگران ایرانی و خارجی است مدت‌ها بود حال ‌و روز خوشی نداشت و به ‌سختی قامت ۲۰ متری خود را سرپا نگاه داشته بود.

یخچال برزن دارای موقعیت بسیار خوب برای تبدیل به یک مکان تفریحی

یخچال برزن با توجه به‌ قرار گرفتن در نزدیکی بسیاری از خانه‌ها و باغ‌های ابرکوه موقعیت بسیار مناسبی برای ایجاد یک مکان تفریحی دارد که شهرستان ابرکوه از کمبود آن به ‌شدت رنج می‌برد.

اما این پتانسیل ارزشمند اکنون تنها به محلی برای انباشت زباله تبدیل ‌شده است و این موضوع نیز در گزارش مهر مورد اشاره قرار گرفته بود.

تصاویر خبرنگار مهر در این گزارش نیز گویای وضعیت نامناسب این اثر تاریخی بود.

اما اکنون مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در گفتگو با خبرنگاران از پاکسازی محوطه پیرامونی یخچال برزن ابرکوه خبر داده است.

پاکسازی زباله ها در دستور کار شهرداری ابرکوه

احمدرضا اسدی اظهار داشت: پاکسازی محوطه پیرامون یخچال خشتی برزن که بر اثر تخلیه ناخاله های ساختمانی وضعیت نامناسبی دارد، در دستور کار شهرداری قرار گرفت.

وی افزود: این یخچال خشتی، یادگاری از دوران قاجاریه واقع در مزرعه برزن است که به دلیل قرار گرفتن در حاشیه محدوده شهر و در مسیر جاده روستای مریم‌آباد، بر اثر بی‌توجهی محلی برای تخلیه نخاله های ساختمانی و حتی زباله‌ها شده است.

اسدی اضافه کرد: شهرداری با ارائه گزارش وضعیت این محوطه به فرمانداری، طلب جلب مساعدت و همکاری اداره راه و شهرسازی و میراث فرهنگی برای پاک‌سازی محوطه این اثر تاریخی را کرده است.

وی ادامه: در صورت پاکسازی کامل محوطه پیرامونی این یخچال که به شماره ۱۵۱۴۵ مورخه در ۲۱ اسفندماه سال ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی رسیده است، امکان بازدید علاقمندان از این اثر جالب ‌توجه فراهم می‌شود.

منبع: مهر

بخش نظردهی بسته شده است..