برداشت سالانه ۱۳۰ درصد از منابع تجدیدپذیر در یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: در کشور‌های توسعه یافته ۴۰ درصد منابع آب تجدیدشونده برداشت می‌شود که این میزان در استان یزد ۱۳۰ درصد است.

به گزارش یزدی نیوز محمدمهدی جوادیان زاده در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بافق با اشاره به وضعیت بی آبی در کشور به ویژه استان یزد گفت: در زمان تدوین برنامه سازگاری با کم آبی، استان دچار یک چالش اساسی در مورد برنامه آب قابل برنامه ریزی شدیم به نحوی که میزان برداشت آبی که برنامه ریزی شده با میزان برداشت استان یزد همخوانی نداشت.

وی با بیان اینکه استان یزد یک استان کشاورزی، صنعتی، معدنی و روبه رشد جمعیتی است و میزان مصارف یا تخلیه استان بیش از منابع موجود است افزود: با پیگیری‌های مستمر مقرر شد برای استان یزد برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته شود که در وهله اول، افت سفر‌ه ها را با اجرای برنامه تعادل بخشی به صفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با ابراز نگرانی از ادامه خشکسالی‌ها و آسیب‌هایی که معلول این خشکسالی خواهد بود، تصریح کرد: برنامه سازگاری با کم آبی بر این اساس نوشته شده که هیچ درختی خشک نشود و هیچ کشاورزی آسیب نبیند و اگر ما این برنامه را به طور کامل اجرا کنیم طبق گزارش جهاد کشاورزی استان ۳۲ هزار هکتار از اراضی خشک خواهد شد.

وی با اشاره به برداشت ۴۰ درصد منابع آب تجدیدشونده در کشور‌های توسعه یافته جهان ادامه داد: این در حالی است که در کشور ما در بسیاری از دشت‌ها بیش از ۱۰۰ درصد و در استان یزد به میزان ۱۳۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر برداشت می‌شود.

سرپرست فرمانداری شهرستان بافق هم گفت: مردم این شهرستان با وجود اعتراضات و نگرانی‌هایی که در مورد کشاورزی و برداشت دسترنج چندین ساله خود دارند، ولی کمترین میزان حفر چاه‌های غیرمجاز را در بین شهرستان‌های استان داشته و مدیریت خاموشی چاه‌های کشاورزی را مهم می‌دانند.

محمدعلی صمیمی با اشاره به گرمای شدید بافق نسبت به دیگر شهرستان‌های استان و سرازیر شدن مردم به دهستان‌های اطراف شهر خواستار توجه ویژه به این دهستان‌ها شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد سپس در جمع تعدادی از کشاورزان منطقه حضور یافت و به نگرانی‌های کشاورزان بافق پاسخ داده و ابراز امیدواری کرد که با برگزاری جلسات و پیگیری‌های مکرر مسائل و موضوعات مطرح شده را گره گشایی نماید.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..