تولید سوخت سبز از لجن فاضلاب

محقق یزدی سوخت سبز قابل جایگزین با سوخت‌های فسیلی، از لجن فاضلاب تولید کرد.

به گزارش یزدی نیوز بهنام حاتمی دانشجوی دکترای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، برای تولید این سوخت سبز یک رآکتور طراحی کرده که در آن لجن خشک به همراه الکل با حضور یک کاتالیست به سوخت سبز تبدیل می‌شود.

وی گفت: کاتالیست که در افزایش سرعت فرایند شیمیایی مواد نقش دارد، از همین لجن تهیه شده است و نوع رآکتور و کاتالیست به کار رفته در این کار به گونه ایست که باعث شده راندمان تولید را بین ۴۰تا۵۰ درصد به ازای هر گرم افزایش دهد.

همچنین بهنام حاتمی از لجن فاضلاب فرآورده جانبی گلیسرول که در صنعت کاربرد فراوان دارد، تولید کرده که می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده سوخت سبز نقش داشته باشد و هزینه تولید سوخت سبز را مقرون به صرفه‌تر کند.

سوخت سبز تولیدی از لجن فاضلاب برای موتور‌های دیزلی کاربرد دارد و می تواند جایگزینی مناسب برای سوخت فسیلی باشد.

لجن‌های تصفیه خانه به خاطر دفع نامناسب آلوده کننده محیط زیست محسوب می‌شوند و با توجه به اینکه سالانه ۲/۸میلیون تُن لجن خشک در کشور تولید می‌شود، تبدیل آن به سوخت یک تهدید زیست محیطی را نیز به فرصت تبدیل می‌کند.

تولید سوخت سبز از روغن‌های خوراکی در جهان سابقه دارد، اما، چون روغن از مواد خوراکی مورد نیاز مردم محسوب می‌شود هیچگاه نتوانست جایگزین سوخت فسیلی شود، اما این سوخت علاوه بر مقرون به صرفه بودن تهدیدی هم برای امنیت غذایی محسوب نمی‌شود.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..