‌مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تاکید کرد:

‌توسعه و اکتشاف اولویت اصلی چادرملو

‌مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس، ‌تکنولوژی‌های پیشرفته، ‌‌فرآوری سنگ آهن که در سطح ملی برگزار شد ‌تاکید کرد: ‌اولویت اصلی چادرملو توسعه اکتشافات معدنی و دستیابی به علم و دانش روز در این زمینه است.

به گزارش یزدی نیوز ، ‌ناصر تقی زاده ‌مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در اولین کنفرانس تخصصی استیل پرایس، ‌تکنولوژی‌های پیشرفته، ‌‌فرآوری سنگ آهن که در سطح ملی برگزار شد ‌تاکید کرد: ‌اولویت اصلی چادرملو توسعه اکتشافات معدنی و دستیابی به علم و دانش روز در این حوزه است.

وی ادامه داد: ما آمادگی داریم در هر کجای ایران که به شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پهنه واگذار شود عملیات اکتشافی انجام دهیم زیرا اعتقاد داریم اصلی ترین و مهم ترین اقدامی که در بخش معادن کشور باید انجام داد مسئله اکتشاف است.
وی افزود: اتکا‌ی ما امروز از سمت کشاورزی باید به سمت معادن سوق داده شود زیرا در این حوزه مزیت بالایی داریم و می توانیم ارزش افزوده بسیار خوبی ایجاد کنیم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو خاطر نشان کرد: ‌در حوزه معدن کشور وسیع و در زمینه مس و آهن دارای مزیت هستیم اما در بخش اکتشاف عقب افتاده ایم.
تقی زاده گفت: این عقب بودن به دو علت می باشد که یکی بروکراسی اداری است که گرفتن مجوزهای اکتشاف سال ها طول می کشد و علت دیگر این است که از نظر سخت افزاری و علم روز آن سخت افزار لازم در زمینه اکتشاف و زمین شناسی را نداریم.
‌وی پیشنهاد داد: از لحاظ مالکیت، دولت پهنه های اکتشافی جدید را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد و برای معادن بزرگ دستگاههای پیشرفته با علم جدید جایگزین دستگاه های فرسوده با مصرف سوخت زیاد شود.
مدیرعامل شرکت معونی و صنعتی چادرملو از شرکت های ایرانی دعوت کرد اگر پیشنهاداتی در زمینه بهره برداری از معادن جدید دارند، ‌پیشقدم شوند چراکه شرکت چادرملو آماده همکاری در این زمینه است.
تقی زاده تصریح کرد: ‌به دنبال این هستیم تا ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه های معدن کاری را کاهش دهیم و به سمت سایر شیوه هایی که ابتکار و نوآوری در بخش معادن را به همراه دارد، ‌گام های موثری برداریم.
وی ادامه داد: با پیگیری و مشارکت بخش خصوصی در کرمان و سیرجان کمبود آب برای توسعه‌های ‌آینده نداریم و در بخش انرژی هم انرژی های خورشیدی و برق را بخش خصوصی حل کرده است اما امیدواریم بخش گاز را دولت حل کند زیرا بزرگ ترین معادن گاز دنیا را داریم.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تصریح کرد: در سال های قبل تر فروش سنگ آهن ‌و گندله را خام فروشی می دانستیم اما حالا صادرات شمش را باید خام فروشی بدانیم.
تقی زاده افزود: باید ‌از تولید شمش های ساختمانی به سمت تولید ورق و ‌فولادهای کیفی و آلیاژی برویم و وضعیت فعلی فولاد را به فولادهایی از این نوع تبدیل کنیم تا از ارزش صادرات ۶۰۰ دلاری به ۱۶۰۰ دلار برسد.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث مهم حوزه حمل و نقل است که شایسته است حمل و نقل ریلی را جایگزین حمل کامیونی کنیم و بحث اصلی خود راه آهن است که در بسیاری راه‌ های آهن یک خطه باید تبدیل به مسیرهای دو خطه شود.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ادامه داد:‌ در این رابطه مشکل راه آهن کرمان سیرجان را از محل حق عوارض استفاده از ریل حل کرده ایم.
تقی زاده گفت: ‌در زمینه فرآوری باطله ها نیز این مهم خود تکنولوژی است و می توانیم
بخشی از کمبودهایمان را از این طریق جبران کنیم و برای اقتصاد ملی ارزش افزوده ایجاد نماییم زیرا ٩٠ میلیون تن باطله داریم که این خود به تنهایی یک معدن است.
مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در پایان سخنان خود خواستار کمک دولت برای ایجاد یک اسکله مناسب و با حجم بالای صادرات در مقایسه با حجم فعلی شد.

★ ‌خبرنگار: مجید وفایی شاهی ★

بخش نظردهی بسته شده است..