سرپرست بهزیستی یزد:

حدود ۳۰ هزار معلول در استان نیازمند مناسب‌سازی هستند

سرپرست بهزیستی استان یزد گفت: ۲۹ هزار و ۴۵۰ نفر معلول تحت پوشش بهزیستی استان یزد نیازمند مناسب سازی هستند که در قالب ۳۷ هزار و ۸۵۰ عنوان معلول جای می‌گیرند.

«رضا ابهّت» ضمن بیان این مطلب در نشست با دو عضو شورای شهر یزد، گفت: تعداد معلولین جسمی حرکتی تحت پوشش بهزیستی ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر و تعداد نابینایان ۵ هزار و ۵۰۰ نفر است.

وی با اشاره به اقدامات خوب شورای شهر برای مناسب سازی محیط شهری، افزود: مناسب سازی شهر خرد، اراده و همتی می طلبد که خوشبختانه این اندیشه ی رفع موانع مناسب سازی برای زنان باردار، کودکان، بیماران، سالمندان و معلولین در شورای شهر وجود دارد.

ابهّت ادامه داد: عدم مناسب سازی در اغلب شهرها منجر به قفل بودن شهر برای عبور کالسکه و ویلچر شده است چرا که در مسیر تردد یا ماشین پارک شده، یا رمپ نامناسب قرار گرفته و یا برای جلوگیری از تردد موتورسیکلت بسته شده است.

این مسئول گفت: در شورای شهر یزد با تفکّر و اندیشه ای مواجه ایم که دینی، شرعی و اسلامی است و وظیفه خود می داند که از اقشار محروم حمایت کند.

«محسن ابوترابی» عضور شورای شهر یزد نیز با اشاره به عدم رعایت قوانین مناسب سازی در بانک ها، معابر شهری و پارک ها گفت: شهرداری در حال شناسایی پارک ها برای رفع موانع مناسب سازی است و در حال حاضر هفت پارک مناسب سازی شده است.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری افزود: در نظر داریم یک پارک ویژه معلولین و یا پارک ویژه سالمندان در شهر ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مناسب سازی در پنجمین دوره شورای شهر، ذگفت: سال های گذشته کارهایی در حوزه مناسب سازی شد هرچند ضعف هایی داشت اما کار مبارکی است.

ابوترابی با بیان این که نقاط ضعف بسیار زیاد، کارهای عجله ای و بیشتر شعاری در مناسب سازی انجام شده است، افزود: در بلوار طالقانی خیلی از دسترسی ها به جای اینکه بهتر شود بدتر شد چون کار عجله ای و بیشتر شعاری بود.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی خواهیم به این سمت برویم به اصل کار معتقدیم که ویژه باید پیگیر شویم. اعتقاد قلبی داریم که باید برای این قشر هرکاری که می توانیم انجام دهیم و نگاه ویژه داشته باشیم نه از دید ترحّم بلکه براساس وظیفه ای که قانون مشخص کرده و حق انسانی، اخلاقی و عاطفه ای می گوید ما به عنوان انسان و شیعه اهل بیت باید توجه داشته باشیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با داشتن برنامه مدون، طراحی مدون و کارشناسی شده بتوانیم در این حوزه قدم برداریم.

«فخرالسادات خامسی» عضو دیگر شورای شهر یزد نیز با بیان اینکه مناسب سازی فقط برای معلولین نیست گفت: جانبازان، زنان باردار، کودکان و سالمندان نیز از مناسب سازی بهره می برند.

وی مناسب سازی را جز وظایف شهرداری دانست و گفت: کارهای خوبی در این حوزه شده است یکسری معایب داشته که در این دوره تلاش داریم این معایب رفع شود بویژه آنهایی که مورد نیاز مردم است.

خامسی با بیان اینکه اعتبارات مناسب سازی در بودجه شورا دیده شده است اظهار داشت: در پروژه های جدید هم اجرای مناسب سازی دیده شده است و قرار است کلیه پروژه های عمرانی با توجه به مناسب سازی و با پیوست مناسب سازی همراه باشد.

وی گفت: یزد شهر دسترس پذیر طی سه سال گذشته است و خوشبختانه برنامه ها خوب پیش رفته و توقفی در برنامه ها نبوده است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان، «محمود آسایش» مسئول دبیرخانه مناسب سازی بهزیستی استان نیز گفت: یزد اولین شهر پایلوت مناسب سازی در کشور است و با ورود شورای شهر کارهای خوبی انجام شد و بهترین استان کشور در مناسب سازی هستیم.

وی همدلی مسئولین در مناسب سازی مؤثر دانست و گفت: استفاده از مشاور شهردار در مناسب سازی مؤثر است.

آسایش حضور مشاور معلول را برای شهردار در مناسب سازی ضروری دانست و گفت: استفاده از معلولین به عنوان ناظر مناسب سازی نیز بسیار راهگشاست.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..