امضای توافق همکاریهای فناورانه بین جهاددانشگاهی و استانداری یزد

جهاددانشگاهی کشور و استانداری یزد در راستای توسعه فعالیتهای دانش بنیان و راه اندازی مجتمع آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی در استان یزد توافق کردند.

این توافق ۵ ماده‌ای به امضای دکتر «سید حمیدرضا طیبی» رئیس جهاددانشگاهی کشور و دکتر «مهران فاطمی» استاندار یزد رسید.

جهاددانشگاهی براساس مفاد این توافق با همکاری استانداری یزد ضمن ایجاد راه اندازی مجتمع آموزشی، تحقیقاتی و خدمات تخصصی به ارائه خدمات آموزش های تخصصی و مهارتی، ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین در زمینه مواد سرامیکی، راه اندازی کلینیک تخصصی در زمینه سرطان و دیابت، توسعه فناوری و تولید رنگهای گیاهی و توسعه واحد تولید مواد و قطعات ویژه سرامیکی خواهد پرداخت.

دکتر «حمیدرضا طیبی» در نشست امضای این توافق که در جهاددانشگاهی استان یزد انجام شد، اظهار کرد: به عنوان یک دانشجوی قبل از انقلاب که مسائل سیاسی و پیشرفت کشور را دنبال می‌کردیم، کامل به یاد دارم دشمن درصد این بود که کشور ما را به عمد عقب نگه دارد و حتی در زمینه فرهنگی نیز درصدد غالب کردن فرهنگ خود بود و به لحاظ علمی و فناورانه نیز به دنبال این بود که به طور عمد پیشرفت و شاخص علمی و فناورانه نداشته باشیم چون ارزش علمی و توسعه فناورانه را در رسیدن به اقتدار اقتصادی دانش بنیان و دفاعی خود می‌دانست و تلاش می‌کرد در انحصار خود نگه دارد.

وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی و ترویج روحیه خودباوری، کشور ما به پیشرفت‌های خوبی در زمینه‌های مختلف دست یافت که جهاددانشگاهی نیز توانست در عرصه‌های مختلف بویژه علمی و فناوری الگو و زبانزد بوده و حرف برای گفتن داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به دستاوردها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی گفت: این نهاد انقلابی به موضوعات نگاهی مسئله محور و کاربرد محور دارد زیرا که توسعه پژوهش، آموزش و فرهنگ، پیشرفت کشور را رقم ‌می‌زند و جهاد دانشگاهی در این زمینه‌ها فعال و فعالیت خود را طی سالیان گذشته گسترش داد.

وی خدمات متنوع واحدهای جهاددانشگاهی در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی و آموزشی را یادآور شد و با اشاره به اینکه واحدهای اصلی این نهاد وابستگی بودجه‌ای به دولت و استان‌ها ندارند گفت: ما به باور مدیران به توان ملی و استفاده از آن در تأمین نیازهای کشور نیاز داریم و این نهاد آماده پذیرفتن مسئولیت‌های بزرگ است.

رئیس جهاد دانشگاهی کشور با اشاره به اینکه استان یزد دارای ویژگی‌های ممتازی است، بیان کرد: این استان به قنات، قنوت و قناعت معروف است و در زمینه‌های مختلف در سطح کشور الگو بوده و از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و وظیفه خود می‌دانیم متناسب با ظرفیت‌های بومی استان و همچنین توانمندی و ظرفیت‌هایی در حوزه پزشکی، کشاورزی و غیره در خدمت توسعه استان باشیم.

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این نشست مجموعه جهاددانشگاهی را جزو الگویی‌ترین مجموعه‌های علمی و پژوهشی کشور خواند و گفت: یکی از ویژگی‌های خاص مجموعه جهادانشگاهی این است که در طول سنوات گذشته، هیچ باری بر دوش انقلاب نگذاشته و علاوه بر این که به صورت درآمد هزینه‌ای مدیریت شده، خدمات قابل قبولی در قیاس با سایر مراکز مشابه وابسته به بودجه‌های دولتی به کشور ارائه کرده است.

وی نگاه و فعالیت‌های جهادگونه‌ی مجموعه جهاددانشگاهی را یکی دیگر از ویژگی‌های این مجموعه خواند که در نمایشگاه‌ دستاوردهای جهاددانشگاهی در سال جاری به خوبی تبیین شده بود به نحوی که در هر حوزه‌ از فعالیتهای جهاددانشگاهی، دستاوردهای یک وزارتخانه قابل مشاهده بود.

فاطمی ساختار جهاددانشگاهی را یک ساختار کارآمد ذکر کرد که نرم‌افزار آن بر ساختار انقلاب اسلامی می‌نشیند و خروجی‌های آن کاملا محسوس و باعث افتخار است.

استاندار ضمن تاکید بر حمایت استانداری در مورد مفاد این توافق، گفت: تلاش داریم که سمت و سوی اقتصاد استان را به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و صنایع های‌تک سوق دهیم و علی رغم برخی فواید تاحدودی از توسعه آلاینده و پرآبخواه کنونی فاصله بگیریم لذا بر همین اساس نیز اعتقاد داریم که توسعه استان در گروی دو بال یعنی «توسعه و فناوری» و «گردشگری» است.

فاطمی در پایان با بیان این که به عنوان اولین استان ذیل استانداری، ایجاد معاونت گردشگری را دنبال می‌کنیم، مساعدت دانشگاه علم و هنر را برای احیای مجدد مقطع دکتری گردشگری با توجه به پتانسیل‌های گردشگری استان را خواستار شد.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..