صدور سند کاداستری برای ۹۸ درصد اراضی ملی استان یزد

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد از جانمایی ، تثبیت و صدور سند مالکیت کاداستری (حدنگاری) ۹۸ درصد اراضی ملی این استان و جانمایی و تثبیت تمامی آنها در بانک کاداستر خبر داد.

«علی کریمی» در خصوص عملکرد اجرای کاداستر اراضی ملی در استان اظهار کرد: مجموع اراضی ملی استان یزد در پایان سال ۱۳۹۹ مقدار ۷ میلیون و ۳۳ هزار و ۴۷۱ هکتار بوده که تماما بر اساس آخرین تقسیمات سیاسی استان ( در محدوده شهرستان ) انتزاع و در بانک کاداستر جانمایی و تثبیت شده است.

وی افزود: در این مسیر مشکلاتی همچون تبادلات اراضی ملی بر اساس محدوده جغرافیایی میان ادارات کل راه و شهرسازی و منابع طبیعی وجود داشته که در برنامه کاری سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان ادامه داد: بر این اساس ، مساحت کل اراضی ملی استان با در نظر گرفتن این تبادلات ، ۷ میلیون و ۲۶۵ هزار هکتار اعلام شده که تمام آنها در بانک کاداستر تثبیت شده است.

کریمی با بیان اینکه از کل اراضی ملی استان نیز مقدار هفت میلیون و ۱۲۵ هزار هکتار منجر به صدور سند مالکیت شده که دارای پیشرفت ۹۸ درصد است ،خاطرنشان کرد: باقیمانده اراضی ملی استان نیز دارای مشکلات ثبتی و قانونی می باشد که به مرور زمان ، منجر به صدور اسناد کاداستری خواهد شد.

عضو شورای قضایی استان یزد یادآور شد: با توجه به پایان جانمایی و تثبیت اراضی ملی استان یزد در بانک کاداستر در پایان سال ۱۳۹۹ ، همزمان با هفته قوه قضائیه سال جاری ، نخستین مراسم جشن انفال (صدور اسناد کاداستر اراضی ملی) کشور با حضور جمعی از مسئولین ارشد استان از جمله استاندار و رئیس کل دادگستری در اداره کل ثبت اسناد و املاک این استان برگزار شد.

وی درباره مزایای سند کاداستری هم گفت: با تعیین محدوده اراضی ملی در بانک کاداستر و صدور سند اسناد مالکیت کاداستری ملی ، از هرگونه تعارض به این اراضی و زمین خواری ، کوه خواری و جنگل خواری جلوگیری می شود.

مدیر کل ثبت اسناد استان تصریح کرد : همچنین با تثبیت مستثنیات در بانک کاداستر ، استعلامات ثبتی میان دستگاهها حذف و از رفت و آمدها و سردرگمی مردم جلوگیری خواهد شد.

به گفته وی ، اسناد کاداستری دارای اهمیت زیادی در کاهش دعاوی از جمله شفافیت در نظام ملکی کشور ، تعیین نقشه دقیق اراضی با کاربری های مختلف ، راهگشا در اختلافات ملکی به دلیل نقشه دقیق کاداستری، تعیین دقیق حد و مرز قطعات در نقشه کاداستر، تعیین محدوده اراضی ملی و منابع طبیعی و جلوگیری از زمین خواری، کاهش اختلافات با مجاورین، تعیین دقیق موقعیت دقیق ملک اشخاص ، تعیین حریم و بستر رودخانه ها، تالابها، جاده ها، خطوط انتقال نیرو، تعیین محدوده اراضی مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست، پذیرش در دادگاهها نقشه کاداستر به عنوان یکی از مستندات و ارجحیت آن در اختلافات ملکی، به دلیل شفافیت آن است.

به گزارش یزدی نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، کریمی در پایان رتبه نخست در تثبیت اراضی ملی و رتبه دوم در سنددار کردن اراضی ملی استان ، رتبه نخست در مقایسه تعداد شرکتهای ثبت شده ، استخراج مستثنیات بر اساس مبانی علمی و رتبه چهارم در میانگین زمانی استانها در تغییرات شرکتها را از مهمترین موفقیت های استان یزد در سال جاری عنوان کرد.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..