300 روستای استان یزد آبرسانی از طریق سیار و تانکر انجام می‌شود؛

هشدار رئیس مجمع نمایندگان یزد نسبت به تبعات عدم تحقق سهمیه تخصیصی آب انتقالی به یزد

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با تشریح وضعیت شکننده تامین آب شرب این استان، هشدار داد که بی‌درایتی در تامین آب مردم و عدم تامین سهمیه تخصیصی آب انتقالی به یزد پیامدهای غیرقابل کنترل اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارد که مسئولیت آن برعهده مسببان آن خواهد بود.

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا تابش در گفت‎وگو با ایسنا منطقه یزد، در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت تامین آب شرب استان و پیگیری نمایندگان استان در این رابطه گفت: استان یزد در منطقه‎ای با اقلیم گرم و خشک واقع شده است که با خشکسالی‌های پی در پی و کاهش نزولات جوی مواجه هست بطوری که میزان بارش در سال‌جاری برابر با نصف میانگین بلندمدت بارش‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: چالش جدی در تامین آب استان باعث شد که علی‌رغم این‌که آب انتقالی در ابتدا برای شهرستان‌های اردکان، میبد و یزد در نظر گرفته شده بود، لیکن به دلیل کاهش شدید کیفی و کمی آب سایر شهرهای استان، در حال حاضر بیش از ۱۰شهر و تعداد زیادی روستا از این آب استفاده می‌کنند؛ این در حالی است که در این مدت بر جمعیت ساکن و مهاجر استان افزوده شده و با کاهش سهمیه اولیه، تنها ۶۵ درصد از ظرفیت ۹۸ میلیون متر مکعبی خط اول انتقال فعال است.

نماینده مردم اردکان با اشاره مشکلات فراگیر در سطح استان کویری یزد پیرامون تامین آب با کیفیت، اظهار کرد: در شهر نیر بعضاً شاهد قطع دو تا ۱۰ ساعته آب در طول روز هستیم، در مرکز استان و برخی مناطق آن مثل حسن‌آباد در چند روز گذشته با کاهش فشار و قطعی آب در برخی از  ساعات مواجه بودیم، در شهرستان‎های اردکان، میبد، بافق و بهاباد شرکت آب و فاضلاب مجبور شده برای تامین آب از ایستگاه‌های برداشت و آب شیرین کن استفاده کند.

وی افزود: در بیش از ۳۰۰ روستای استان یزد آبرسانی از طریق سیار و تانکر انجام می‌شود، در شهرستان اردکان علیرغم اختلاط آب انتقالی و آب چاه‌ها، با افت فشار و کیفیت پایین آب مواجه هستیم و موارد مشابه دیگری که همگی نشان‎دهنده بحران آب و لزوم توجه جدی مسئولین کشوری به این موضوع است که به نوعی حیات استان یزد را در معرض چالش جدی قرار داده است.

تابش استفاده و اختلاط همزمان آب انتقالی و آب چاه‌های منطقه را نیز در رفع مشکل کم آبی استان موثر ندانست و اضافه کرد: اگر از همه ظرفیت آب چاه‌ها که قابل شرب است نیز استفاده کنیم در ساعات اوج مصرف، حداکثر ۵۰ درصد نیاز آبی استان تامین می‌شود و فشار شبکه در این شرایط باید با افت و کاهش همراه باشد.

وی اضافه کرد: در چهار شهرستان استان حتی یک قطره آب با استانداردهای آب شرب وجود ندارد و تامین آب شرب صرفاً با اختلاط آب انتقالی و آب منابع محلی و چاه‎ها انجام می‌شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به پیگیری مسئولان استان و انعکاس مشکلات از طرف استاندار یزد به مرکز، عنوان کرد: با وزیر محترم نیرو و معاون وی در امور آب و فاضلاب، وزیر محترم کشور و معاون وزیر اطلاعات صحبت و مسائل و دغدغه‎ها را منعکس کردم و خواستار رفع نگرانی مردم و افزایش سهمیه آب انتقالی برای مصرف شرب مردم استان شدم و مسئولین نیز قول دادند تا در این خصوص اهتمام لازم را داشته باشند و از انجام هر اقدامی که موجب بروز تنش و تشنج شود، جلوگیری کنند.

تابش در پایان تاکید کرد: از طرف مجمع نمایندگان و با تعامل فیمابین منتخبان مردم و مسئولان، در حال پیگیری موضوع هستیم.

بخش نظردهی بسته شده است..