فعالان مبارزه با مواد مخدر استان یزد تجلیل شدند

به گزارش یزدی نیوز استاندار یزد با اشاره به ضرورت جذب مشارکت عمومی به منظور مبارزه با مواد مخدر،‌ از افزایش ۶۹ درصدی انواع کشفیات مواد مخدر استان یزد در سال گذشته خبر داد.


"سیدمحمد میرمحمدی" در همایش تجلیل از فعالین مبارزه با مواد مخدر و کاهش تقاضا،‌ اظهار کرد: کشف ۳۸ تن مواد مخدر و ۶۹ درصد افزایش کشفیات مواد مخدر در استان در سال ۹۴، نشان دهنده نقش بسیار ارزشمند نیروی انتظامی، سربازان گمنام امام زمان(عج)، سپاه و بسیج در کاهش دسترسی جوانان به مواد مخدر است.

وی تصریح‌ کرد: نقش نیروی انتظامی علاوه بر مراقبت کامل از راه‌های مواصلاتی و گلوگاه‌ها به منظورعدم ورود مواد مخدر به جامعه در جمع آوری خرده فروشان و معتادان نیز قابل تقدیر است .

استاندار با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح جمع‌آوری معتادان و توزیع‌کنندگان در استان، خاطرنشان کرد: براساس تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، اجرای این طرح موجب کاهش آمار سرقت‌های خرد در استان شده است .

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان افزود: به دلیل فراگیر بودن آسیب‌های ناشی از مواد مخدر در جامعه، مردم نیز باید احساس خطر کنند و برای مقابله با آن بسیج شوند و تنها در این صورت است که می‌توان این آفت را در استان و کشور ریشه کن کرد .

میرمحمدی افزایش توجه و ایجاد حساسیت در فضای عمومی جامعه نسبت به مواد مخدر را ضرورت اصلی جامعه خواند و عنوان کرد: تمام اقشار باید با همکاری وهمدلی در جهت مبارزه با گسترش مصرف و توزیع مواد مخدر در استان تلاش کنند.

استاندار ادامه داد: اگر در جامعه‌ای پیش‌بینی شود که سیل وحشتناکی در راه است، همه مردم به تکاپو افتاده و به دنبال راهی برای مهار آن هستند در حالی که سیل یک‌باره بوده و ماندگاری ندارد اما گسترش مصرف و توزیع مواد مخدر در جامعه بسیار پایدارتر و خطرناک‌تر از سیل است و نیاز به همت جدی همگان دارد.

وی گفت: فرهنگ‌سازی در جامعه و ایجاد اراده‌ای در مردم برای پیشگیری از مصرف مواد و در مرحله بعد برای درمان آن بسیار موثر است .

استاندار اظهار کرد: پیشگیری از مصرف مواد مخدر بسیار موثرتر از درمان آن است زیرا معتادان حتی پس از ترک مواد مخدر با لذت خیالی ناشی از مصرف مواد زندگی می‌کنند و امکان برگشت آنها زیاد است، در حالی که پیشگیری  و ایجاد اراده قوی برای عدم مصرف موثرتر خواهد بود .

میرمحمدی ادامه داد: هزینه‌هایی نظیر ایجاد پرونده های قضایی، نگه داری معتادان و درمان آنها  همچنین تمام مکانات و نیروهایی که در خدمت مبارزه با موادمخدر هستند از هزینه‌های تحمیل شده  به جامعه هستند در صورتی که این امکانات و خدمات می‌تواند در افزایش رفاه اجتماعی مردم استفاده شوند .

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، رسیدگی به پرونده‌های مواد مخدر و صدور حکم در این زمینه را بسیار دشوار و ملال‌آور دانست که به دلیل قانونی بودن و احساس تکلیف باید اجرای این احکام با دقت و جدیت انجام شود.

وی با تاکید بر اثرات مطلوب برگزاری همایش‌ها در زمینه مبارزه با مواد مخدر آن را از ابزارهای فعال کردن جامعه عنوان و خاطرنشان کرد: اگر مصرف مواد مخدر در بین مردم مذموم شناخته شود، معتادان برای رفع تنهایی و پس‌زدگی جامعه، مجبور به ترک آن خواهند بود .

استاندار یزد پرداختن به واقعیت‌های جامعه و مسائل زیر پوست شهر را ضروری توصیف کرد و پرهیز از ظاهرسازی و سطحی نگری در این زمینه را خواستار شد .

میرمحمدی نقش صدا و سیما را به عنوان دانشگاه ملی در مبارزه با مواد مخدر بسیار موثر دانست و بیان کرد: صدا و سیما نباید با نشان دادن نحوه مصرف مواد، رفتارهای معتادان و چگونگی دسترسی به مواد در رسانه، جوانان را به کنجکاوی در این زمینه تشویق کند و بدآموزی داشته باشد.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان ادامه داد: در رسانه باید وقار، بزرگ منشی و حیثیت ترویج و تبلیغ شود و با نمایش عاقبت معتادان، زمینه افزایش توجه مردم به این امر را فراهم کرد.

وی پرداختن به سرگرمی‌های نشاط بخش در صدا وسیما را خواستار شد و از صدا وسیمای مرکز یزد به دلیل رویکرد و جهت‌گیری جدید در این زمینه تشکر و قدردانی کرد.

میرمحمدی با ابراز خرسندی از اقدامات موثر انجام شده در زمینه مبارزه با مواد مخدر در استان، گفت: هریک از ما باید رسانه ای برای بیدار کردن یکدیگر و تذکر دادن خطرات مواد مخدر در جامعه باشیم .

استاندار یزد در پایان سخنان خود به جذب جوانان در خانواده‌ها به عنوان ابزاری برای کشیده نشدن به سوی مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: گذشت و چشم پوشی از خطای جوانان عامل جذب آنها در خانواده است و اگر جوانان از خانواده ها دور شوند، قطعاً در دامن دیگری گرفتار خواهند شد که گاهی برگشت از آن امکان پذیر نخواهد بود.

گفتنی است؛ در پایان این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مبارزه با مواد مخدر، از خانواده‌های آنان، دستگاه‌های دولتی و سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه مبارزه با مواد مخدر با اهدای لوح تقدیر، تجلیل شد .
 

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..