۲۷۵۰۰ خانه روستایی یزد در برابر زلزله مقاوم‌سازی شدند

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان یزد با اشاره به تهیه طرح هادی برای بالغ بر ۴۱۰ روستای استان، از مقاوم‌سازی بالغ بر ۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی روستایی از اوایل انقلاب تاکنون خبر داد.

«علیرضا نادریان زاده» ضمن بیان این که امروز با گذشت چهل و سه سال از عمر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مردم ولایتمدار و شهید پرور ایران بیش از هر زمان دیگری به اهداف و آرمان‌های نظام و بنیانگذار کبیر انقلاب پایبند هستند و نظام الهی ایران اسلامی در اوج سرافرازی، اقتدار و پیشرفت در جمیع جهات خود را خادم ملت می‌داند، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند ایران به دست معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) دستاوردهای بسیار زیادی داشته که یکی از آنها تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۲۱ فروردین سال ۱۳۵۸ که خدمت به محرومین و روستائیان از مهمترین اهداف آن بوده است.

وی در ابتدای تشریح فعالیت‌های بنیاد استان به اهمیت توسعه و عمران روستاها پرداخت و تاکید کرد: بنیاد مسکن مسئول تهیه و تصویب طرح‌های هادی روستایی است و ساماندهی و ارائه خدمات در روستاها بر اساس این طرح انجام می شود که اصلاح بافت روستا، گسترش آتی و نحوه استفاده از اراضی برای عملکردهای مختلف ، بهره مندی و بهره وری از محیط زیست و کمک به توسعه پایدار مناطق روستایی از مهمترین اهداف تهیه و اجرای طرح های هادی در روستاهاست که خوشبختانه این بنیاد ضمن تهیه طرح هادی در تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان توانسته در بالغ بر ۴۱۰ روستا تهیه طرح داشته باشد.

نادریان‌زاده افزود: در فاز اول افزون بر ۲۹۰ روستا، طرح هادی با هدف توسعه و عمران روستاها اجرایی شده و در بالغ بر ۱۳۰ روستا عملیات آسفالت با استفاده از اعتبارات بند(ه) تبصره یک قانون بودجه کشور جهت معابر اصلی روستاهای دارای طرح هادی با مشارکت دهیاری صورت گرفته است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان با تاکید بر ارزش بخشیدن به مالکیت اراضی و املاک واقع در روستاها، از صادر شدن ۶۰ هزار جلد سند واحد مسکن روستایی و شهری(شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت) با همکاری اداره ثبت اسناد و املاک استان خبر داد.

وی به موضوع واگذاری زمین در روستاها برای ایجاد انگیزه سکونت نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا از اول انقلاب تاکنون بالغ بر ۱۷ هزار قطعه اراضی روستایی جهت خانه‌دار شدن به روستائیان واگذار شده است.

نادریان‌زاده با اشاره به این که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای اجرای اصل ۳۱ قانون اساسی(تامین مسکن مناسب با نیاز افراد و خانواده ایرانی) در یک نگاه ویژه اجرای طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی را با توجه به وقوع مکرر سوانح طبیعی به ویژه زلزله به عهده گرفته که بر طبق قانون برنامه ششم توسعه باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در سطح کشور مقاوم سازی شود، افزود: از اوایل انقلاب تاکنون از تعداد حدود ۴۸ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان بالغ بر ۲۷ هزار و ۵۰۰ واحد مقاوم سازی شده‌اند که امیدواریم با مقاوم سازی در سطح روستاهای استان، زلزله را به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر از بلایای طبیعی در سطح کشور حذف کنیم.

این مسئول یادآور شد: در این راستا با توجه به ضرورت سرعت بخشیدن به ساخت مسکن مقاوم در روستاها، تسهیلات طرح ویژه به سازی و مقاوم سازی مسکن روستایی در حال حاضر با کارمزد پنج درصد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله و ضمانت زنجیره ای به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر پرداخت و ساخت و ساز مسکن روستایی با طراحی و نظارت مهندسین ناظر فنی و بومی منطقه صورت می‌گیرد.

وی همچنین از اعطای بالغ بر ۲۶ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه جهت تعمیر منازل و احداث حمام روستایی، ودیعه مسکن و بهسازی مسکن روستایی به متقاضیان خبر داد.

مدیر کل بنیاد مسکن استان از دیگر اقدامات این بنیاد در سطح کشور را پرداخت بالغ بر ۵۰۰ فقره کمک بلاعوض به متقاضیان جهت تکمیل واحدهای مسکونی روستایی خبر داد.

نادریان زاده با اشاره به ایجاد تشکیلات نظام فنی روستایی، گفت: ۶۳ نفر ناظر ساختمانی و ۶۸ نفر طراح در قالب ۳۴ دفتر طراحی روستایی در سطح استان فعالیت می کنند که امروز تمام زمینه های لازم برای ساخت و سازهای فنی در روستاها در قالب این تشکیلات فراهم آمده است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان از دیگر اقدامات این بنیاد در سطح کشور را بازسازی ۱۱ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سوانح طبیعی و غیر مترقبه در سطح کشور دانست و تاکید کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به موازات انجام کلیه وظایف محوله، با توجه به دارا بودن تجربیات ارزشمند و برخورداری از نیروهای متخصص و مجرب و نیز دراختیار داشتن ماشین آلات سبک و سنگین ساختمانی و راه سازی، اقدام به انجام طرح‌های محوله از سوی دستگاههای اجرایی می‌کند که خوشبختانه این اقدامات و نتایج حاصل از آنها، با ارزیابی مثبت از سوی دستگاههای ذیربط روبرو شده و مورد اقبال و رضایتمندی آنها قرار گرفته است.

وی به ساخت مسکن در کلیه شهرستانهای استان اشاره و بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با توجه به اهداف تعیین شده، هر ساله نسبت به ساخت مسکن های شهری اقدام که از ابتدای انقلاب تاکنون بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی به افراد فاقد مسکن واگذار کرده است. همچنین همکاری با وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح‌های ملّی مسکن از قبیل مسکن مهر و طرح اقدام ملّی مسکن و در حال حاضر طرح نهضت ملّی مسکن از اقدامات دیگر در راستای تامین مسکن برای متقاضیان است.

نادریان زاده در پایان با بیان این که در طرح اقدام ملّی مسکن، بنیاد مسکن مدیریت ساخت بالغ بر ۱۲۰۰ واحد مسکونی در شهرهای شاهدیه، تفت، ابرکوه، اردکان و بافق را بر عهده دارد، گفت: اجرای این طرح با مشارکت خانوارهای واجد شرایط و از طریق تأمین تسهیلات بانکی و سهم آورده متقاضیان انجام خواهد شد که تسهیلات بانکی این طرح به طور مبلغ سه میلیارد ریال به ازای هر واحد مسکونی تأمین و با معرفی و نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به متقاضیان واجد شرایط به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پرداخت می‌شود.

منبع:ایسنایزد

بخش نظردهی بسته شده است..