همکاری سازمان‌های دولتی در ایجاد فضای سبز شهر یزد لازم است

رئیس شورای اسلامی شهر یزد گفت: به همت همه سازمان‌های دولتی در ایجاد فضای سبز شهری مناسب نیاز داریم.

غلامحسین دشتی در یزد، با اشاره به تنوع آب و هوایی پایین در یزد اظهار داشت: یزد تنها دارای دو فصل زمستان و تابستان آن هم با گرما بالای ۴۵ درجه و گاهی سرمای زیر ۱۰ درجه است که همین تنوع کم آب و هوایی هم به درختان آسیب زیادی وارد می‌کند و هم برای نگهداری آن‌ها مشکلات زیادی داریم.

وی افزود: بخش قابل توجهی از باغ‌های شهر یزد به دلیل گسترش شهری یا با نظر خود زمین‌داران نابود شده که همین امر بر فضای سبز شهری تأثیر گذاشته و البته در این مورد مقررات پیشگیرانه‌ای در شورای شهر در نظر گرفتیم تا از بین بردن و خشک کردن فضای سبز شهری بی‌دلیل صورت نگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد تصریح کرد: یزد کمترین انشعاب را از شبکه شهری می‌گیرد و قرار است این مقدار را حذف کنیم چرا که راضی نیستیم آب شرب شهری برای آبیاری درختان استفاده شود و در حال حاضر با تانکر و به قول معروف از آب‌های خاکستری برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنیم.

وی گفت: ‌از مسئولان استان درخواست کردیم تا پساب‌های خود یزد را که در حال تصفیه است و هنوز به چرخه عمومی مصرف بازنگشته، برگردانند و در اختیار نهادی چون شهرداری قرار دهند و اگر این آب را به اکو پارک در منطقه دروازه قرآن بدهند بخش زیادی به فضای سبز شهری اضافه می‌شود.

دشتی با اشاره به اینکه تعدادی از ادارات و سازمان‌های دولتی در منطقه صفائیه و جاهای دیگر دارای فضای سبز بسیار خوبی هستند، بیان کرد: پیشنهاد استفاده از این فضاها به استاندار و مسئولان استان داده شده تا دیوارها برداشته و به فضای سبز شهری اضافه شوند و حتی بعضی از روزها برای استفاده عموم درها باز باشند که کلیات این طرح از سوی استاندار پذیرفته شده و در حال حاضر از نظر کارشناسی و تخصصی در حال بررسی است.

وی گفت: فضای سبز شهر یزد ۸۷۰ هکتار با احتساب فضای سبز شیخ سلطان و سرانه مطلوب فضای سبز شهری برای هر نفر ۱۸ متر مربع است و در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری ما برای هر نفر پانزده و هفت دهم مترمربع است که فاصله دو و سه دهم مترمربعی داریم و البته در بیش از ۷۰ درصد کشور به دلیل شرایط آب و هوایی و خشکسالی که دارند وضع به همین منوال است.

این مسئول شهری مساحت پارک‌های شهر یزد را ۲۷۸ هکتار و تعداد آن‌ها را ۴۴۱ عدد دانست و بیان کرد: سرانه پارک به ازای هر نفر ۴ مترمربع است که دو پردیس اکو پارک و بوستان شهرک طوبی در حال ساخت و پنج پارک بزرگ شهر، شادی کوچه بیوک، وحشی بافقی و پارک بزرگ آزادشهر در حال بازپیرایی هستند.

وی ادامه داد: ساخت پارک گلستان در منطقه دهنو، خویدک و محمدآباد که با توجه به بیابانی بودن منطقه برای ورزش‌های دوچرخه‌سواری، اتومبیلرانی، موتورسواری، فوتبال و والیبال ساحلی مناسب است همچنین ساخت پارک بزرگ بانوان و حتی ایجاد امکاناتی برای فروش صنایع دستی و محصولات خانگی از جمله برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۱ است.

دشتی گفت: ما نگاهی به سازمان‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی، اوقاف، مسکن و تمام سازمان‌های دیگر داریم تا در زمینه گل و گیاه و فضای سبز کنار هم بیایند چراکه اختیار همه آن‌ها به دست شهرداری نیست و از این طریق به بهبود فضای سبز شهری کمک کنند.

وی افزود: ما به عنوان یک شهر جهانی تمدن را در جایی بنا نهادیم که آب کم، هوای گرم و باد فراوانی دارد بنابراین به فضای سبز زیادی نیاز داریم که آن هم نیازمند آب است پس از راه حلی مانند انتقال آب حمایت می‌کنیم.

بهره‌برداری از ۳۰ بوستان جدید در پایتخت تا پایان سال/ افزایش سرانه فضای سبز در مناطق کم‌برخوردار

دشتی ادامه داد: ولی نباید تنها به دنبال انتقال آب باشیم بلکه مدیریت مصرف صحیح آب، جداسازی آب شرب از غیر شرب، کشاورزی با روش‌های نوین و ایجاد صنایع پاک و هایتک را باید در برنامه‌های خود داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این خود مردم را هم تشویق می‌کنیم تا هم خودشان در ایجاد فضای سبز در منطقه مسکونی خود اهتمام داشته باشند و هم سعی کنند تا با روش‌های خلاقانه که خودشان می‌دانند آب‌های زاید خوبی که در منازل بسیار زیاد هست را برای آبیاری فضای سبز بیرون منزل و یا حیاط درون خانه خود استفاده کنند تا بتوانیم در کنار هم به ایجاد فضای سبز مناسب و خوب کمک کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..