گلایه استاندار یزد از اتلاف وقت مردم در مثلث نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی

استاندار یزد ضمن گلایه از از اتلاف وقت مردم در مثلث نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی، بر لزوم تمهید ساز و کاروهایی جهت جلب رضایت و اعتماد مردم و ایجاد توازن بین منافع صنفی و منافع عمومی در این بخش تاکید کرد.

«مهران فاطمی» در نشست مشترک با هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: کلیه اصناف، نظام مهندسی‌ها و تشکل‌های حوزه‌های مختلف دارای دو بعد منافع عمومی و منافع صنفی هستند که این دو موضوع متضاد یکدیگر نبوده و برآیند آنها باید منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و ایجاد اعتماد در متن مردم شود.

وی اظهار کرد: افزایش سرمایه اجتماعی یک مجموعه سبب افزایش بیش از پیش ظرفیت‌های آن مجموعه می شود لذا انتظار است با ایجاد سرمایه اجتماعی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و هم افزایی دستگاه‌های مربوطه، کلیه ظرفیت های این سازمان فعال و شکوفا شود.

استاندار افزود: در پرتو شکوفا سازی ظرفیت‌های این سازمان، علاوه بر ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مهندسی مرتبط، شاهد ارتقاء سطح استانداردسازی ساخت و ساز، شهرسازی و بهبود وضعیت سیما و منظر و کالبد و روح شهرها و روستاها خواهیم بود.

فاطمی در ادامه بر تمهید ساز و کاروهایی جهت جلب رضایت و اعتماد مردم و ایجاد توازن بین منافع صنفی و منافع عمومی تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن اظهار گلایه نسبت به اتلاف وقت مردم در مثلث نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقداماتی برای صرفه جویی وقت مردم در حال انجام بوده که درخور تقدیر است و باید هر چه سریعتر شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

استاندار با بیان این که مردم فصل مشترک سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری ها هستند، تصریح کرد: بر این اساس ضروری است جلسات فی ما بین این سه مجموعه به صورت هفتگی و منظم برگزار و دیوارهای خود ساخته موجود، کنار گذاشته شود تا شاهد افزایش سطح رضایتمندی مردم باشیم.

فاطمی همچنین با اشاره به ضرورت آسیب شناسی مباحث مربوط به فعالیت بنگاه‌داران در زمینه اجاره املاک، ساخت و سازها و واگذاری‌ها، عنوان کرد: نظارت ها بر این بخش تقویت خواهد شد.

توجه ویژه به اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، تهیه شناسنامه فنی ملکی ساخت و سازها، انجام اقدامات اقناعی جهت فرهنگ سازی و استفاده مردم از خدمات نظام مهندسی و بررسی مدل افزایش هماهنگی بین نهادهای نظارتی و بخش اجرایی در حوزه ساختمان و در صورت لزوم تشکیل شورایی ویژه آن، از جمله دیگر موضوعات مورد تاکید استاندار یزد در این نشست بود.

پیشنهاد تشکیل شورای عالی استاندارد سازی ساختمان در یزد

«مجتبی فرهمند» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز رد این نشست کاهش تخلفات ساختمانی را یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های این سازمان دانست و گفت: پیشنهاد نظام مهندسی برای حل این چالش، تشکیل «شورای عالی استاندارد سازی ساختمان» به ریاست استاندار به منظور تعیین تکلیف و هماهنگی دستگاه های مختلف است.

وی افزود: از طریق این شورا و با هماهنگی دستگاه های نظارتی، قضایی و بازرسی، بخش زیادی از مشکلاتی که در این حوزه برای استان اتفاق می‌افتد کاهش می‌یابد.

فرهمند با تاکید بر لزوم رعایت مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان با موضوع نگهداری و بهره برداری از ساختمان در استان، یادآور شد: بخش زیادی از عمر کوتاه ساختمان‌ها به دلیل عدم نگهداری و بخشی از آن هم به ایمنی ساختمان برمی‌گردد که لازم است با اجرایی کردن مبحث ۲۲ بالاخص در حوزه گاز، بعد از تایید توسط مهندس ناظر هم نظارت‌ها ادامه داشته باشد.

وی اضافه کرد: پیشنهاد نظام مهندسی، کنترل و بازدید مجدد از انشعابات غیرمجاز هنگام نقل و انتقال به مالک بعدی است که بازم است تا این موضوع از طریق دفتر ثبت اسناد رسمی پیگیری شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به بخشنامه تعارض منافع و چگونگی اجرای آن در ۱۲ دستگاه دولتی، توضیح داد: در راستای اجرای این بخشنامه برای اولین بار در چند دوره اخیر پروانه های اعضای هیئت مدیره سازمان توقیف شده و امکان هیچ گونه فعالیتی ندارند که این اقدام خود باعث سلامت سیستم خواهد شد و امیدواریم در ۱۱ دستگاه دیگر هم اجرایی شود.

وی با اشاره به موضوع خدمات مکمل سازمان گفت: از آنجا که در قانون خدماتی که برای نظام مهندسی دیده شده فراتر از کارهایی است که در حال حاضر انجام می شود به همین جهت نزدیک به ۴۰ خدمت را مد نظر قرار داده‌ایم که می تواند در قالب نظام مهندسی ارائه شود.

فرهمند با بیان اینکه به واسطه قانون تمامی ساختمان ها باید از شناسنامه فنی و ملکی برخوردار باشند، اذعان کرد: با صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ها به صورت الکترونیکی، از سال آینده ضمن الزام استفاده از مصالح استاندارد استانی و نیروی کار حرفه ای، ساختمان ها بر اساس درجه بندی شناسنامه، قیمت‌گذاری خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارائه گزارشی از تعداد مهندسین، شرکت های حقوقی، سازندگان و مجریان ذیصلاح حقیقی و دفاتر فنی اظهار کرد: حدود ۷۰۰۰نفر از مهندسان استان عضو سازمان هستند که نشان دهنده ظرفیت بسیار بالای سازمان در استان است.

وی هدف از طراحی سامانه سینا را اصلاح فرایندهای داخلی سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و گفت: این سامانه که با هزینه حداقلی توسط مهندسین عضو و همکار سازمان طراحی شده، تمامی فرآیندهای سازمان را طبق یک فرآیند الکترونیکی تجمیع کرده که حذف ۹۰ درصد اسناد کاغذی، به حداقل رسیدن مراجعات فیزیکی به سازمان و حذف رانت های احتمالی از جمله مزایای آن است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد با بیان اینکه پیاده سازی سامانه امضای الکترونیکی به منظور کاهش دخالت نیروی انسانی یکی دیگر از اقدامات این سازمان است، خاطرنشان کرد: با ثبت و امتیاز بندی تمام مهندسین و قرار گرفتن در ردیف های ارجاع نظارت، ضمن رضایت اعضا، گزارش های با کیفیت با شاخص های قابل کنترل نیز ارائه خواهد شد که این موضوع باعث موثرتر شدن نظارت‌ها می‌شود.

وی به راه اندازی مرکز رشد و بهره‌وری ساختمان با همکاری پارک علم و فناوری استان اشاره و عنوان کرد: بر اساس این طرح شرکت های دانش بنیان صنعت ساخت و ساز را شناسایی کرده‌ایم و مفتخریم که تاکنون ضمن صدور پنج مجوز با حمایت‌های تسهیلاتی از این شرکت‌ها در جهت توسعه فناوری ساختمان گام برداشته ‌ایم.

فرهمند با بیان اینکه برای افزایش آگاهی شهروندان از مباحث مقررات ملی طرح «پنجشنبه‌های با مالکین» در نظام مهندسی اجرا شده است، گفت: تهیه وب سرویس مشترک بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری یزد و ارجاع مدارک به صورت الکترونیکی به منظور کاهش مراجعات حضوری شهروندان برای اخذ پروانه از دیگر اقدامات سازمان بوده است.

منبع:ایسنا یزد

 

بخش نظردهی بسته شده است..