ثبت بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در بافق

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های بافق و بهاباد از ثبت بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در آب خوان‌های این شهرستان طی سال آبی گذشته خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز مهدی برزگری با اشاره به افت بی اندازه آب‌های زیرزمینی در شهرستان بافق گفت: بافق در منطقه گرم و خشک با متوسط بارش ۷۰ میلیمتر واقع شده که این میزان بارش حتی نسبت به متوسط استان، حدود ۳۲ درصد کمتر است.

 

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از آبخوان بافق، قطروم و تمام آبخوان کویردرانجیر و همچنین قسمتی از دشت کوهبنان در این شهرستان قرار گرفته است، افزود: آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که سالانه حدود ۷۳ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی این شهرستان توسط چاه‌های عمیق و نیمه عمیق برداشت می‌شود که بخش کشاورزی حدود ۷۸ درصد، بخش شرب ۸ درصد و بخش صنعت ۱۴ درصد از این برداشت سهم داشته اند.

 

برزگری با اشاره به افزایش روند کسری مخازن آب زیرزمینی به دلیل حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و برداشت بیش از توان آبخوان‌های موجود در شهرستان اظهار داشت: میزان کسری مخزن تجمعی دشت بافق به حدود ۲۹۶ میلیون مترمکعب رسیده و میزان افت سطح آب زیرزمینی در این دشت در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نسبت به دوره قبل آن حدود ۲۲۴ درصد بیشتر شده و از ۱۷ سانتی متر در سال به ۳۷ سانتی متر در سال افزایش یافته است.

 

رئیس اداره منابع آب شهرستان‌های بافق و بهاباد از افزایش شوری آبخوان‌ها به عنوان یکی دیگر از عواقف این مساله یاد کرد و ادامه داد: بررسی سوابق کیفی منابع آب زیرزمینی در این شهرستان نشان می‌دهد متوسط شوری آب در کویردرانجیر طی سال‌های ۱۳۹۴ الی ۱۴۰۰ از ۱۳ هزار و ۵۰۰ به حدود ۱۷ هزار میکرومهوس بر سانتی متر و در آبخوان بافق از ۸ هزار و ۳۰۰ به حدود ۱۱ هزار میکرو مهوس بر سانتیمتر افزایش یافته است.

 

برزگری تأکید کرد که افزایش ۲۵ الی ۳۰ درصدی شوری آب زیرزمینی منطقه طی ۶ سال آینده نشان دهنده یک فاجعه زیست محیطی در منطقه است.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..